НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317409

Назва:

Методика наукових досліджень в екології



Анотація: Навчальний курс спрямований на засвоєння студентами методології організації та проведення наукових досліджень, а саме вивчення та використання сучасних методів та підходів у галузі екології та природокористування. Опанування курсу забезпечує можливості отримання теоретичних знань і практичних навичок щодо методологічних основ наукових досліджень, методів організації наукових досліджень, планування та організація наукових досліджень у галузі екології та захисту довкілля, організації впровадження наукових досліджень у галузі. По завершенню вивчення курсу магістри зможуть проводити науково-дослідну діяльність для отримання наукових результатів та формування на їх основі висновків й рекомендацій, формування завдань аналізу та синтезу управлінської структури в галузі екології та захисту довкілля та приймати управлінські рішення на основі системного підходу.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: 2, весняний

Кількість кредитів: 4 кредити ЕКТС (120 годин) Заняття в аудиторії: 40 год. (6 лекційних і 34 семінарських занять по 2 академічні години). Самостійна робота слухачів курсу: 80 год.

Форма контролю: залік

Викладач(і): Горошкова Лідія Анатоліївна, доктор економічних наук, професор

Результати навчання: ПР01. Знати та розуміти фундаментальні і прикладні аспекти наук про довкілля
ПР02. Уміти використовувати концептуальні екологічні закономірності у професійній діяльності.
ПР03. Знати на рівні новітніх досягнень основні концепції природознавства, сталого розвитку і методології наукового пізнання.
ПР06. Знати новітні методи та інструментальні засоби екологічних досліджень, у тому числі методи та засоби математичного і геоінформаційного моделювання.
ПР 10. Демонструвати обізнаність щодо новітніх принципів та методів захисту навколишнього середовища.
ПР 11. Уміти використовувати сучасні інформаційні ресурси з питань екології, природокористування та захисту довкілля
ПР12. Уміти оцінювати ландшафтне і біологічне різноманіття та аналізувати наслідки антропогенного впливу на природні середовища.
ПР13. Уміти оцінювати потенційний вплив техногенних об'єктів та господарської діяльності на довкілля.
ПР14. Застосовувати нові підходи для вироблення стратегії прийняття рішень у складних непередбачуваних умовах.
ПР15. Оцінювати екологічні ризики за умов недостатньої інформації та суперечливих вимог
ПР17. Критично осмислювати теорії, принципи, методи і поняття з різних предметних галузей для вирішення теоретичних задач і проблем.
ПР18. Уміти використовувати сучасні методи обробки і інтерпретації інформації при проведенні екологічних досліджень.
ПР19. Уміти самостійно планувати виконання дослідницького завдання та формулювати висновки за його результатами.
ПР20. Володіти основами виконання екологічних досліджень та еколого-експертної оцінки впливу на довкілля.


Спосіб навчання: аудиторні заняття

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: загальна екологія, популяційна екологія

Зміст дисципліни: Навчальна дисципліна "Методика наукових досліджень в екології" представляє собою базову дисципліну, яка формує комплексне уявлення про сучасні наукові тенденції та їх втілення в галузі екології, а також можливість їх впровадження в науковій діяльності студентів. Докорінні зміни останніх десятиліть у економіці, політиці, екології та суспільному житті України зумовили значне зростання кількості різноманітних проблем як на рівні окремої особистості, соціальної групи, так і суспільства загалом. Необхідність розв'язання означених проблем активізувала розвиток наукової роботи як професії, що покликана забезпечити економічне зростання країни, екологічний і соціальний захист різних верств населення. Отже існує необхідність в є ознайомлення студентів магістратури із необхідними знаннями про організацію та проведення наукових досліджень, а також підготовка їх до самостійного виконання наукової роботи. Успішне оволодіння методологією і методикою проведення наукового дослідження сприяє розвиткові раціонального творчого мислення, оптимальній організації наукової творчості в умовах практичної діяльності.


Рекомендована література:
1. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / за ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова. Київ : Таксон, 2016. 234 с.
2. Дащенко Н. Науковий текст: оформлення й редагування: навчальний посібник. Тернопіль, 2015. 432 с.
3. Крушельницька О. В. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посібник для вищих навч. закл. Київ : Кондор, 2006. 206 с.
4. Основи методології та організації наукових досліджень: навч. посіб. для студентів / за ред. А. Є. Конверського. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 352 с.
5. Терещук Г. В., Алексієвець М. М., Алексієвець Л. М. Основи наукових досліджень: теорія та методика : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. України / наук. ред. Ю. І. Макар. Тернопіль : Вектор, 2012. 256 с.
6. Цехмістрова Г. С. Основи наукових досліджень : навч. посіб. для студ. вищих навч. закл. Київ : Слово, 2004. 240 с.
7. Чорненький Я. Я., Чорненька Н. В., Рибак С. Б. Основи наукових досліджень. Організація самостійної та наукової роботи студента : навч. посіб. для студ. вузів. Київ: ВД "Професіонал", 2006. 208 с.
8. Шейко В. М., Кушнаренко Н. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підручник. 4-те вид., випр. і доп. Київ : Знання, 2004. 307 с.
9. ДСТУ 8302:2015. Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання / Нац. стандарт України. - Вид. офіц. [Уведено вперше ; чинний від 2016-07-01]. Київ : ДП "УкрНДНЦ", 2016. 17 с.
10. ДСТУ 3582:2013 (ISO 4:1984, NEQ; ISO 832:1994, NEQ) Національний стандарт України. Інформація та документація. Бібліографічний опис скорочення слів і словосполучень українською мовою.

Рекомендовані електронні ресурси

1. Національний фонд досліджень України. URL: https://nrfu.org.ua/contests/funding-directions/research-and-development/
2. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nauka
3. Міністерство освіти і науки України. Наукова, науково-технічні та інноваційна діяльність в період дії військового стану. URL: https://mon.gov.ua/ua/naukova-naukovo-tehnichna-ta-innovacijna-diyalnist-u-period-pravovogo-rezhimu-voyennogo-stanu
4. Міністерство освіти і науки України. Інноваційна діяльність та трансфер технологій. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/doslidzhennya-ta-innovatsii
5. Положення про проведення конкурсного відбору проєктів у Науковій раді МОН України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1238-22#Text
6. What is Environmental Management? How You Can Implement it Today. URL: https://www.process.st/environmental-management/
7. ДСТУ 8302:2015 Інформація та документація. Бібліографічне посилання. URL: https://dbn.co.ua/load/normativy/dstu/dstu_8302_2015/5-1-0-1773
8. ДСТУ 3582:2013 Бібліографічний опис. Скорочення слів і словосполучень українською мовою. Загальні вимоги та правила. Чинний від 2013-08-22. Київ: Мінекономрозвитку України, 2014. 18 с. URL: https://lib.zsmu.edu.ua/upload/intext/dstu_3582_2013.pdf
9. Про вищу освіту: Закон України. (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004). (Щодо визнання неконституційними окремих положень див. Рішення Конституційного Суду № 2-р/2017 від 20.12.2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
10. Про затвердження Вимог до оформлення дисертації. Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2017 № 40. Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 759 від 31.05.2019. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03 лютого 2017 р. за № 155/30023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0155-17#Text


Форми та методи навчання: лекції та семінарські заняття

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою. Відвідування лекційних оцінюється в 2 бали, пропущені заняття відпрацьовуються письмово за наданими завданнями. Загальна кількість балів - 6. Передбачено проведення семінарських занять двох типів: традиційних - активність оцінюється у 2 бал максимум кожний. Пропущені заняття відпрацьовуються письмово за наданими завданнями. Максимальна кількість набраних балів за традиційні семінарські заняття - 18. Інноваційні семінарські заняття передбачають презентацію результатів власного наукового дослідження - виконання самостійної творчої роботи на обрану студентом тему (за погодженням з викладачем) в межах спеціальності 101 - Екологія, його захист та участь у обговоренні (дискусії) результатів досліджень інших студентів групи. Дослідження проводиться впродовж навчального семестру. Результати дослідження презентується на одному з семінарських занять (з 10 по 17) кожним студентом особисто. Передбачена також участь у обговоренні результатів наукових досліджень інших студентів групи. Максимальна кількість набраних балів за наукову роботу, її захист та участь у обговоренні інших досліджень - 66 балів. Залік може відбуватися у формі колоквіума (відповіді на питання з курсу). Аудиторна та самостійна робота в триместрі - 90; залік - 10. Разом - 100.

Мова навчання: українська