НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317411

Назва:

Теорія і практика сталого розвитку



Анотація: Навчальний курс спрямований на засвоєння студентами теоретичних та управлінських основ формування соціально-економічних взаємодій для досягнення сталого розвитку суспільства і держави в межах змінної економічної ситуації та варіативності прийняття управлінських рішень. Курс орієнтований на студентів, як вже мають базові знання з економічної теорії, економіки природокористування, екологічної економіки. Курс передбачає отримання знань про сутність сталого розвитку, зміну парадигми сталості за історичний період, реалізацію ідей сталого розвитку в ХХ-ХХІ ст., про політики сталого розвитку для різних рівнів їх формування та реалізації. Курс передбачає розгляд підходів стосовно розуміння та розвитку теорії та практики сталого розвитку при урахуванні нормативних, організаційних та фінансових вимог до раціонального використання територіальних ресурсів. На групових заняттях отримані знання будуть інтегровані у вирішення господарських задач та пріоритетів розвитку. Очікуваний результат курсу - опанування студентами принципів, структури, організації та функцій господарювання в межах парадигми сталого розвитку у поєднані з умінням розробляти та впроваджувати окремі регуляторні механізми, принципи та правила зрівноваженої господарської діяльності для практики галузевого та регіонального управління і місцевого самоврядування.

Тип дисципліни: нормативний

Рік навчання: 1

Семестр: 2

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 90; аудиторні години - 40; в т.ч. лекції - 14 год., семінарські заняття - 26 год.; кількість кредитів ЄКТС - 3

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Хлобистов Євген Володимирович, доктор економічних наук, професор, професор кафедри

Результати навчання: .формування компетентності у здобувачів вищої освіти рівня "магістр" знання та компетентності щодо фундаментальних і прикладних аспектів наук про довкілля в широкому колі питань стосовно сутності та практичної спрямованості ідей сталого розвитку для різних видів господарської діяльності, а також опанування, на рівні новітніх досягнень, основних концепцій природознавства, сталого розвитку і методології наукового пізнання в сфері територіального управління за для ефективного поєднання інтересів зацікавлених сторін у досягненні зрівноваженого зростання. Крім того, здобувачі вищої освіти, після засвоєння курсу, зможуть усвідомлювати та реалізовувати концептуальні екологічні закономірності у професійній діяльності в межах забезпечення сталого розвитку територій. Задачами викладання дисципліни є: формування знань щодо змісту, методології та інструментарію сталого розвитку; засвоєння студентами знань та формування вміння системно аналізувати основні етапи розвитку уявлень про господарські взаємодії в процесі реалізації ідей та практик сталого розвитку; усвідомлення сутності сталого розвитку та практичної спрямованості гармонізації інтересів та можливостей ефективного економічного розвитку, забезпечення соціальних пріоритетів, забезпечення раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: економіка природокористування, екологічна економіка

Зміст дисципліни: Системність та наукова сутність сталого розвитку. Зв'язок з іншими науками. Зміст курсу, його теоретична та практична складові. Феномен емерджентності. Самоорганізація. Порядок. Хаос. Механізми розвитку. Історія пошуку сталих економічних взаємин та гармонійного ставлення до довкілля. Історичний досвід збалансованого використання природних ресурсів та його віддзеркалення у сучасності. Проблема обмеженості ресурсів. Технологічний потенціал досягнення сталих соціально-економічних взаємодій. Поняття про "соціальні ліфти" та соціально-ефективні взаємодії. Проблема рівності у суспільстві. Соціально-економічна ідентифікація порушень прав та свобод. Негативний ефект упереджень та обмежень до індивідуального чи групового розвитку. Традиції та сталий розвиток. Поняття про інновації. Цінність інновацій для сталого розвитку. Технологічні уклади та їх роль в збалансованих практиках природокористування. Потенціал сталого розростання, зміна технологічних укладів, промислові революції. Індикатори сталого розвитку: сутність, доцільність, впровадження. Індекси та індикатори. Національні особливості. Індекс використання природних ресурсів. Екологізація нових міст та сталий розвиток історичних поселень. Практики сталого розвитку в урбаністиці. Сутність та значення екологічного сліду. Доцільність визначення екологічного сліду. Екологічний слід людства, країни, міста, домогосподарства. Динаміка екологічного сліду Визначення екологічного сліду. Використання оцінки екологічного сліду та динаміки його змін в прогнозування економічного розвитку. Сутність екологічного конфлікту. Економічні конфлікти та їх значення для довкілля. Міжнародні, національні, локальні екологічні конфлікти. Ресурсні конфлікти та конфлікти через забруднення довкілля.


Рекомендована література: 1.Основи стійкого розвитку. Навчальний посібник. За заг. ред. д.е.н., проф. Л.Г.Мельника. Суми, 2005. 654 с.
2) Сталий людський розвиток: забезпечення справедливості. Національна доповідь. За ред. Е.М.Лібанової. Умань, 2012. 412 с.
3) Наукові засади розробки стратегії сталого розвитку України. Одеса, 2012. 714 с.
4) Стратегія сталого розвитку: підручник. За ред. проф. В.М.Боголюбова. Київ, 2019. 449 с. 5) Кубатко О.В. Флуктуації розвитку еколого-економічних систем. Суми, 2017. 383 с.
6) Хлобистов Є.В. Екологічна безпека трансформаційної економіки. Київ, 2004. 336 с.
7) Сталий розвиток та екологічна безпека суспільства. В 2-х т. За ред. проф. Хлобистова Є.В. Сімферополь, 2011. Т.1- 464с., Т.2. - 340 с.
8) Горошкова Л.А., Хлобистов Є.В. Менеджмент сталого розвитку: інновації та виробництво. Навчальний посібник. Біла Церква, 2020. 238 с.
9) Основи стійкого розвитку. Практикум. За ред. Л.Г.Мельника та О.І.Карінцевої. Суми, 2005. 352 с.
10) Розвиток заради порятунку / Шевчук В.Я., Черняк В.К., Ковальчук Т.Т. та ін. Київ, 2016. 227 с.
11) Сталий розвиток - ХХІ століття: управління, технології, моделі. Дискусії 2017. Колективна монографія за ред. Є.В.Хлобистова. К., 2017. 564 с.
12) Сталий розвиток - ХХІ століття. Дискусії 2021: матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції / Національний університет "Києво-Могилянська академія" / за ред.проф. Хлобистова Є.В. - Київ, 2021. - 527 с. - Електронне видання. ISBN: 978-617-7668-33-5. Режим доступу: https://9922dac3-967f-46d7-a171-70a3fd248a04.filesusr.com/ugd/b93fb2_f01012a644a04fe9a3de90b4e981a92b.pdf


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Поточний контроль (60%) - семінарські заняття. Підсумковий контроль (40%) - екзамен

Мова навчання: українська