НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317421

Назва:

Економіка праці та інклюзивного розвитку



Анотація: Дисципліна «Економіка паці та інклюзивного розвитку» спрямована на отримання студентами сукупності теоретико-прикладних знань щодо розуміння закономірностей облаштування системи соціально-трудових відносин і функціонування ринків праці як осередку інклюзивного суспільно-економічного розвитку господарських систем на рубежі ХХ-ХХІ століть. Вивчення курсу покликане сформувати уявлення про форми, методи й технології ефективного управління людськими ресурсами на різних рівнях господарювання з урахуванням світового досвіду інклюзивного економічного розвитку та про шляхи розбудови в Україні інклюзивної економіки як прообразу гармонійної інституційної архітектоніки, що органічно поєднує систему економічних відносин з продуктивними силами, соціальними, політичними та громадськими інститутами. Дисципліна «Економіка праці та інклюзивного розвитку» органічно пов'язана з політичною економією, Метою опанування дисципліни є набуття теоретико-прикладних знань про засади й принципи інклюзивного облаштування системи соціально-трудових відносин і конкурентних ринків праці в глобальне-локальному просторі інформаційно-мережевої, цифрової економіки і формування на цій підставі засад творчого мислення, необхідного для ефективного управління продуктивними, перш за все, людськими, ресурсами та розробки успішних стратегій перетворення людського потенціалу на людський капітал на різних рівнях господарювання.

Тип дисципліни: нормативна

Семестр: 2

Кількість кредитів: 4

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Арьомова Т.І. , доц., д.е.н.

Результати навчання: Демонструвати знання і розуміння теоретичних засад та принципів інклюзивного облаштування системи соціально-трудових відносин.
Використовувати аналітично-прикладний потенціал провідних наукових економічних шкіл для визначення змісту, моделей і напрямів інклюзивного розвитку сучасної економіки праці
Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань у сфері інклюзивного облаштування економіки праці
Збирати та аналізувати відповідну інформацію, розраховувати економічні показники, обґрунтовувати управлінські рішення на основі використання необхідного аналітичного й методичного інструментарію.
Ефективно застосовувати набутий методологічний і методичний інструментарій для аналізу стану соціально-трудових відносин та конкурентних ринків праці
Використовувати інформаційно-цифрові й комунікаційні технології, програмні продукти для належної презентації результатів дослідно-аналітичної роботи .
Застосовувати інноваційні підходи для обґрунтування рішень з ефективного управління людськими ресурсами на рівні домогосподарства, фірми, держави
Усвідомлювати особливості стану економіки праці в Україні та шляхи перетворення її на осередок інклюзивної економіки як прообразу гармонійної інституційної архітектоніки, що органічно поєднує систему економічних відносин з продуктивними силами, соціальними, політичними та громадськими інститутами
РН10. Демонструвати навички письмової та усної професійної комунікації, належного використання професійної термінології
РН11. Підвищувати рівень особистої професійної підготовки


Спосіб навчання: аудиторний/дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: яка є її методологічною основою, а також з такими дисциплінами циклу професійної підготовки: «Історія економічної думки», «Мікроекономіка», «Макроекономіка» (БП), «Теорія фірми», «Соціальна відповідальність бізнесу», «Соціальна економіка», «Економічна теорія технологічних змін», «Політична економія Євроінтеграції», «Бізнес-аналітика великих баз даних» (МП-1); «Відкриті інновації та креативне мислення», «Фінансовий менеджмент»; «Теорія макроекономічних та політичних ризиків країн» (МП-2) тощо.

Зміст дисципліни: Вступна лекція. Інклюзивний суспільній розвиток за умов глобальних ринкових трансформацій. Предмет, метод та завдання дисципліни «Економіка праці та інклюзивного розвитку» Праця як сфера людської життєдіяльності та основний продуктивний фактор суспільства. Система соціально-трудових відносин Відносини між капіталом та найманою працею. Трудове законодавство. Інститут менеджменту та його історична місія Людський капітал і якість робочої сили. Система професійної орієнтації та професійної освіти Ринок праці: сутність, сучасні форми, види, моделі. Трудова структура населення Внутрішні ринки праці. Соціальне партнерство як підґрунтя інклюзивного розвитку Проміжна контрольна робота Засади інклюзивного суспільного відтворення як оптимального сполучення економічного зростання і сталого розвитку Інклюзія як стан суспільного добробуту. Критерії та основні показники рівня і якості життя за умов становлення інформаційної економіки Мобільність трудових ресурсів і перспективи реалізації професійно-трудового потенціалу в інформаційно-мережевій економіці Проблема безробіття і державна політика зайнятості. Світовий і національний досвід регулювання соціально-трудових відносин Консультації Завданням курсу є формування компетентностей щодо вміння використовувати аналітично-прикладний потенціал провідних наукових економічних шкіл для визначення змісту, моделей та принципів інклюзивного облаштування сучасної економіки праці; розуміння закономірностей й тенденцій розвитку світового, національного, внутрішнього ринків праці та їх основних інститутів за умов глобальних викликів і загроз; набуття уявлень про форми, методи й технології ефективного управління людськими ресурсами( на рівні домогосподарства, фірми, держави) в інклюзивному економічному середовищі. Інклюзивний суспільній розвиток за умов глобальних ринкових трансформацій. Предмет, метод та завдання дисципліни «Економіка праці та інклюзивного розвитку» Праця як сфера людської життєдіяльності та основний продуктивний фактор суспільства. Система соціально-трудових відносин Відносини між капіталом та найманою працею. Трудове законодавство. Інститут менеджменту та його історична місія Людський капітал і якість робочої сили. Система професійної орієнтації та професійної освіти Ринок праці: сутність, сучасні форми, види, моделі. Трудова структура населення Внутрішні ринки праці. Соціальне партнерство як підґрунтя інклюзивного розвитку Проміжна контрольна робота за темами 1-6 Засади інклюзивного суспільного відтворення як оптимального сполучення економічного зростання і сталого розвитку Інклюзія як стан суспільного добробуту. Критерії та основні показники рівня і якості життя за умов становлення інформаційної економіки Мобільність трудових ресурсів. Межі і перспективи реалізації професійно-трудового потенціалу в інформаційно-мережевій економіці Проблема безробіття і державна політика зайнятості. Світовий і національний досвід регулювання соціально-трудових відносин


Рекомендована література: Borjas George J., Labor Economics, 3d edition, McGraw Hill / Irwin, 2005.
Гриневич Л. В., Зірко О. В. Регулювання структурного безробіття на ринку праці. – Харків: ХНЕУ, 2015.
Гринкевич С. С. Розвиток трудового потенціалу України в умовах формування інформаційного суспільства – Львів: Львівська комерційна академія, 2012.
Еренберг Р., Сміт Р. С. Сучасна економіка праці. Теорія і державна політика.
Ільїч Л. М. Структурні трансформації транзитивного ринку праці України К.: Алерта, 2017.
Лепейко Т. І., Шапошнікова Т. С., Толстікова О. В. Економіка праці. Навчальний посібник. Харків: Вид. ХНЕУ, 2006.
Мульска О.П. Дитяча праця в Україні: стан, тенденції та механізм регулювання. Львів, 2015.
Соціальна відповідальність / За ред. В. М. Тарасевича, О. В. Золотарьової. Дніпро: ПБП «Економіка», 2019.
Додаткова література
Флагманська Доповідь Міжнародної організації праці про тренди світової зайнятості в 2020 році (World Employment and Social Outlook: Trends 2020, WESO). Електронний ресурс: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_734455.pdf
МОП. Глобальний звіт про заробітну плату за 2022–2023 рр. «Вплив COVID-19 на заробітну плату та купівельну спроможність». Електронний ресурс: https://www.ilo.org/digitalguides/en-gb/story/globalwagereport2022-23#impact-employees
Ариелі Д. Поведінкова економіка. Чому люди поводяться нераціонально и як заробляти на цьому.
Артьомова Т.І. Вартість і ціна: логіко-історичний процес формоутворення. К.: Основа, 2006.
Бродель Ф. Матеріальна цивілізація, економіка и капіталізм. XV-XVIII ст.: В 3-х тт.
Бьюкенен Дж. М. Межі свободи. Між анархією та Левіафаном.
Гриценко А.А. Структура ринкової трансформації інверсійного типу. Економіка України. 1997. №1. С. 4-10.
Довбенко М.В. Сучасна економічна теорія. Економічна нобелелогія. – К.: Видавничий центр «Академія», 2005.
Друкер П.Ф. Епоха розриву: орієнтири для суспільства, що змінюється.
Ієрархія і мережі в інституційній архітектоніці економічних систем: монографія / За ред. А.А. Гриценко. К.: НАН України, Ін-т екон. і прогнозув., 2013.
Інституційна архітектоніка и динаміка економічних перетворень. За ред. А.А. Гриценко. Харків: Форт, 2008.
Кастельс М. Інформаційна епоха: економіка, суспільство, культура.
Кейнс Дж. М. Економічні можливості наших онуків.
Панорама економічної думки кінця ХХ століття / За ред. Д. Гринуея, М. Бліні, І. Стюарта: В 2-х тт.
Перехідна економіка / За ред. акад. Гейця В.М. К.: Вища школа, 2003.
Стендинг Г. Прекаріат: новий небезпечний клас.
Періодичні видання
Журнал «Україна: аспекти праці». Електронний портал: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/19963
Журнал «Економіка України». Електронний портал: http://economyukr.org.ua/?lang=uk
Журнал «Український соціум». Електронний портал: https://ukr-socium.org.ua/uk/
Щорічний Звіт про зайнятість та тенденції розвитку суспільства Міжнародної організації праці. Електронний портал:
Інші інформаційні джерела
1. Верховна Рада України. Електронний портал: www.rada/kiev.ua.
2. Кодекс законів про працю України. Електронний портал: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text
3. Господарський кодекс України. Електронний портал: www.zakon.rada.gov.ua.
4.Державний комітет статистики. Електронний портал: www.ukrstat.gov.ua.
5. ЄС. Електронний портал: www.europa.eu.int.
6.Міжнародна організація праці (International Labour Organization, ILO). Електронний портал: https://www.ilo.org/global/lang--en/index.htm
7. Артьомова Т.І. Трансформація соціальної структури суспільства: на шляху до нової нормальності // Соціально-класові трансформації і формування нової якості освіти як складові реконструктивного розвитку економіки України: монографічний збірник / за ред. акад. Гейця В.М., чл.-кор. Гриценка А.А. К.: НАН України, ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України», 2019. 388 с. С. 46-77. Електронний ресурс. URL: http://ief.org.ua/docs/scc/11.pdf

Форми та методи навчання: лекції, семінари, реферати, обговорення. дискусії

Методи й критерії оцінювання: Відповідність даних 100-бальної шкали оцінювання 4-х бальній шкалі за системою ЕСТS Порядок ліквідації академічної заборгованості. Студенти, які набрали за результатами поточного контролю від 25-30 балів в разі незадовільної оцінки, після належної підготовки мають право повторно складати іспит. Студенти, які набрали за результатами поточного і підсумкового контролю від 0 до 25 балів, тобто При контролі систематичності та активності роботи студента з опанування дисципліни оцінці підлягають: розуміння, запам’ятовування програмного матеріалу; якість і рівень знань, продемонстрованих у відповідях і виступах на семінарських заняттях; здатність самостійно опрацьовувати навчальну і наукову літературу; уміння усно чи письмово узагальнювати і критично аналізувати опрацьований навчальний, науковий, статистичний та інший матеріал і презентувати його у вигляді певної логічно побудованої креативної наукової розробки (повідомлення або реферативної роботи), а також при написанні проміжної і підсумкової контрольної роботи тощо.недостатню їх кількість для отримання задовільної оцінки, зобов’язані пройти повторний курс вивчення дисципліни з подальшим складанням іспиту.

Мова навчання: українська