НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317453

Назва:

Практика педагогічна



Анотація: Головна мета педагогічної практики полягає в закріпленні теоретичних знань і набутті студентами відповідних практичних умінь, навичок, формуванні ключових компетентностей із основних напрямів викладацької діяльності у ВНЗ України. Педагогічна практика створює умови для формування у студентів навичок виконання функцій викладача, а саме: здійснювати теоретичну та практичну підготовку до викладання навчального предмету; оптимально планувати виклад навчального матеріалу; використовувати ефективні форми, методи та технології навчання; проводити індивідуальну роботу зі студентами; постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 2

Семестр: 4

Кількість кредитів: 4

Форма контролю: залік

Викладач(і): Шевченко О.О., доц., к.е.н.

Результати навчання: -Вільно спілкуватися з професійних та наукових питань державною та іноземною мовами усно і письмово.
-Дотримуватися принципів академічної доброчесності.
-Оцінювати результати власної роботи, демонструвати лідерські навички та уміння управляти персоналом і працювати в команді.
-Планувати і виконувати наукові та/або прикладні дослідження, робити
-обґрунтовані висновки за результатами досліджень, презентувати результати, аргументувати свою думку.
-Здійснювати викладацьку діяльність у закладах вищої освіти, розробляти навчально-методичні матеріали


Спосіб навчання: аудиторний/дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: нормативні дисципліни ОНП

Зміст дисципліни: Зміст педагогічної практики носить міждисциплінарний характер, ґрунтується на знаннях із педагогіки, методики викладання, психології та фахових дисциплін. Головна мета педагогічної практики полягає в закріпленні теоретичних знань і набутті студентами відповідних практичних умінь, навичок, формуванні ключових компетентностей із основних напрямів викладацької діяльності у ВНЗ України. Педагогічна практика створює умови для формування у студентів навичок виконання функцій викладача, а саме: здійснювати теоретичну та практичну підготовку до викладання навчального предмету; оптимально планувати виклад навчального матеріалу; використовувати ефективні форми, методи та технології навчання; проводити індивідуальну роботу зі студентами; постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру. Основними завданнями педагогічної практики є формування фахових компетентностей випускника ОНП 051"Економіка", визначених Стандартом вищої освіти України: другий (магістерський) рівень, галузь знань 05"Соціальні та поведінкові науки", спеціальність 051 "Економіка": -Здатність генерувати нові ідеї (креативність, інноваційність). -Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети. -Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного -рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). -Здатність працювати в команді. -Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). -Здатність планувати, проводити та публічно презентувати результати наукових досліджень. -Здатність застосовувати основи педагогіки і психології в освітньому процесі у закладах вищої освіти. -Здатність сПротягом терміну, відведеного навчальним планом на практику, студент - практикант має продемонструвати власну спроможність достатньо самостійно виконати основні завдання педагогічної практики. Пасивна практика полягає у відвідуванні лекцій та практичних, семінарських занять, консультацій, які проводить викладач - керівник та інші викладачі кафедри; участь у науково - методичній роботі кафедри. При цьому студент/студентка знайомиться не лише з методами викладання, а й з тими групами студентів, у яких в подальшому будуть проводитися заняття. У цей же період практиканти готують методичні розробки занять і надають їх для рецензування викладачеві - керівникові. Обсяг пасивної практики - не менше чотирьох годин. Активна (аудиторна) практика є провідним видом діяльності у процесі педагогічної практики у цілому, оскільки саме в ході такої практики формуються викладацькі навички студентів. Активна практика включає в себе: самостійне проведення практичних, семінарських занять, читання лекцій, проведення консультацій, відвідування занять інших студентів-практикантів з наступним обговоренням та письмовим рецензуванням. До початку активної практики студент надає викладачеві-керівникові методичні розробки практичних, семінарських занять, плани - конспекти лекцій. Після узгодження змісту методичних розробок, планів - конспектів із викладачем практикант допускається до самостійного проведення занять. На залікових заняттях мають бути присутні викладач - керівник, студенти-практиканти, представник базової кафедри (у разі відсутності викладача - керівника). Після закінчення практичного заняття проводиться обговорення, в якому беруть участь усі присутні. У ході обговорення висловлюються зауваження теоретичного (стосовно змісту заняття) та методичного плану (якість пояснення матеріалу, зворотний зв'язок із аудиторією, активність студентів та т. і.). Інші студенти-практиканти фіксують свої зауваження у письмовій формі у вигляді рецензії. Керівник підписує подані рецензії та оцінює кожне залікове заняття. Якщо до викладача - керівника прикріплений тільки один студент, то рецензію на відкрите заняття пише керівник. Обсяг активної педагогічної практики складає не менше чотирьох годин. Протягом усього проходження практики студент може брати участь в науково-дослідній, науково - методичній, виховній роботі кафедри; займатися самопідготовкою. Етапи проходження практики I етап - підготовчий. На цьому етапі студентом здійснюється аналіз організаційно - функціональних особливостей кафедри (бази практики) та розробляються дидактичні матеріали до майбутніх занять. I етап - основний. Тут відбувається процес практичної реалізації студентом основних функцій викладача в умовах реального навчально - виховного процесу. III етап - підсумковий. Цей етап включає підготовку звіту, його захист та підсумкове оцінювання результатів практики. Самостійно здобувати нові знання, використовуючи сучасні освітні та дослідницькі технології у сфері економіки.


Рекомендована література: 1.Закон України "Про вищу освіту" (від 01.07.2014 № 1556-VII). - Режим доступу: https://bit.ly/3Ys8p1l
2.Стандарт вищої освіти України: другий (магістерський) рівень, галузь знань 05 "Соціальні та поведінкові науки", спеціальність 051 "Економіка", затверджено та введено в дію наказом МОН України 04.03.2020 р. № 382. Режим доступу: https://bit.ly/40N2QvU
3.Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. https://bit.ly/3Ij6bLZ
4.Біла І. С. Використання креативних практик в економічній освіті як фактор підвищення її якості //Науково - практична конференція НАУКМА "Інноваційні ідеї в економічній науці: пошуки вирішення сучасних проблем (2022)", К., НаУКМА, грудень 2022 р. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/24514
5."Положення про організацію та проведення практик здобувачів вищої освіти НаУКМА" (Наказ №80 від 14.2.2022р.) https://bit.ly/3gtprLS
6.Вітвицька С. С., Андрійчук Н. М. Основи педагогіки вищої школи / Fundamentals of Higher School Pedagogy: Білінгвальний навчально-методичний посібник для студентів закладів вищої освіти. 2-ге вид. перероб і доп. - Житомир: Вид-во ЖДУ, 2019. - 312 с.
7.Винославська, О. В. Психологія та методика викладання фахових навчальних дисциплін у вищій школі. Комплекс навч.-метод. забезпечення для підготовки магістрів усіх спеціальностей / О. В. Винославська. - Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2016. - 73 с.
8.Головенкін В.П. Педагогіка вищої школи [Електронний ресурс] : підручник / В. П.Головенкін ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. - 2-ге вид., переробл. і доповн. - Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. - 290 с.
9.Джеджула О.М. Методика викладання у вищій школі: навчальний посібник / Вінниця: ВНАУ, 2020. - 208 с.
10.Зайченко І.В., Теслюк В.М., Каленський А.А. Основи педагогічної майстерності та етика викладача вищої школи : підручник / За ред. проф. І.В. Зайченка. - Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. - 484 с.
11.Кайдалова Л. Г., Науменко Н. В. Методика викладання у вищій школі : метод. рек. до практичних занять для здобувачів вищої освіти / Л. Г. Кайдалова, Н. В. Науменко. - Х. : НФаУ, 2021. - 46 с.
12.Мартинець Л. А. М. Педагогіка вищої школи: опорний конспект лекцій / Л. А. Мартинець. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2019. - 40 с.
13.Мешко О.І. Психологія вищої школи. Навчальний посібник. Тернопіль: "Вектор", 2018. -196 с.
14.Нагаєв В.М., Портян М.О. Методика викладання у вищій школі: навч. посіб. / В.М.Нагаєв, М.О. Портян. - Вид. 2-ге, перероб. і доп. - Харків: Стильна типографія, 2018. - 289 с.
15.Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи. - Львівська політехніка: Центр навчальної літератури, 2019. - 472 с.
16.Педагогіка вищої школи [Електронний ресурс] : підручник / В. П. Головенкін ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. - 2-ге вид., переробл. і доповн. - Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. - 290 с.
17.Пальчевський С.С. Педагогіка: навч. посіб. 3-є вид. Київ: Каравела, - 2018. -
496 с.
18.Прокопів Л. Інноваційні технології навчання і виховання у ВНЗ: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, 2017. -166 с.
19.Прищак М. Д. Педагогіка, психологія та методика викладання у вищій школі: курс лекцій /М. Д. Прищак, О. Б. Залюбівська. - Вінниця : ВНТУ, 2019.- 150 с.
20.Стинська, В. В. Методика викладання у вищій школі : метод. рек. / В. В. Стинська. - Івано-Франківськ: НАІР, 2016. - 65 с.
21.Тренінгове навчання в закладі вищої освіти: навчально-методичний посібник [Електронний ресурс] / М. В. Афанасьев, Г. А. Полякова, Н. Ф. Романова та ін.; за заг. ред. професора М. В.Афанасьева. - Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018.-323 с.
22.Шевченко О.О. Інноваційні виклики ринку праці та дуальна освіта. / Щорічна науково-практична інтернет - конференція викладачів і студентів "Інноваційні ідеї в економічній науці: пошуки вирішення сучасних проблем", Київ, НаУКМА, 21 жовтня 2021р. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21586
23.Huang, R.J. Spector, M. & Yang, J. (2019). Educational Technology. A Primer for the 21st Century. Springer Nature Singapore Pte Ltd. 2019. 248 p.


Форми та методи навчання: групові і індивідуальні форми роботи

Методи й критерії оцінювання: Контроль проходження практики здійснюється у двох формах: поточній і підсумковій. Поточний контроль здійснюється комплексними методами і передбачає контроль початку та закінчення роботи. Із боку керівництва практики від університету поточний контроль здійснюється безпосередньо за місцем проходження практики. Підсумковий контроль здійснюється як поступово за виконанням окремих розділів, так і реалізації всієї програми практики з метою оцінювання повноти і якості виконання наміченого плану. Здобувач освіти, який не виконав програму практики з поважних причин, має право на проходження практики у наступному навчальному році або з дозволу декану факультету пройти практику за індивідуальним графіком. Здобувачі освіти, які не виконали програму практики без поважних причин, вважаються такими, що мають академічну заборгованість і мають право на проходження практики повторно в наступному навчальному періоді або з дозволу декану за індивідуальним графіком за власний рахунок (плату). Оцінка "відмінно" ставиться, якщо студент самостійно, грамотно в методичному аспекті спланував заняття, сформулював реальні цілі, конкретні етапи заняття та методичні прийоми досягнення поставлених цілей на кожному з етапів із урахуванням ступеня навчання, рівня підготовки студентів, і в результаті реалізації запланованих ним навчальних дій були досягнуті цілі заняття. При цьому практикантом: -повністю зреалізовано освітній, розвивальний, виховний та практичний потенціал змісту заняття; -методичні прийоми, методи навчання, освітні технології адекватно відповідали педагогічним умовам навчання та навчальним цілям; -правильно встановлено послідовність вправ і доцільність використання певних типів завдань; -практикант методично послідовно грамотні формував культуру мислення студентів (правильно подавав визначення науковим поняттям, спираючись на закони, правила формальної логіки та закони діалектики); -практикант правильно розподіляв час заняття; -практикант використовував різні способи залучення всіх студентів до активної навчально-пізнавальної діяльності, з одного боку, та здійснював індивідуальний підхід до навчання студентів, з іншого боку; -на семінарсько-практичних заняттях практикант раціонально поєднував фронтальні, парні, групові та індивідуальні форми роботи з урахуванням особливостей кожної з них; -практикант правильно виокремлював об'єкти контролю та критерії їхнього оцінювання, використовував різноманітні форми, види, методи, засоби контролю, в тому числі дидактичні тести; -практиканту вдалося викликати інтерес студентів до змісту занять; -практикант грамотно використовував сучасні інноваційні технології навчання, проявляв креативність, творчість. Оцінка "добре" ставиться, якщо студент самостійно, грамотно в методичному аспекті спланував заняття, визначив реальні цілі, конкретні етапи заняття та методичні прийоми для досягнення поставлених цілей на кожному з них з урахуванням рівня підготовки студентів, і в результаті реалізації запланованих ним навчальних дій мета заняття була досягнута в цілому, але план виконаний неповністю. При цьому практикантом: -повністю було реалізовано виховний, освітній та розвивальний потенціал, його практичну значущість; -методичні прийоми, що використовувалися, були раціональні, відповідали поставленим цілям та умовам навчання; -в основному правильно було встановлено послідовність запитань, прикладів і доцільність розв'язання різних типів задач, завдань, ситуацій та випадків; -було встановлено та підтримувався вербальний та невербальний контакт із аудиторією, проте не завжди правильно розподілявся час мовлення студентів і викладача-практиканта; -практикант володів різними способами залучення всіх студентів до активної роботи на занятті, але не завжди здійснював індивідуальний підхід до них; -практикант раціонально поєднував фронтальні, парні, групові та індивідуальні форми роботи з урахуванням особливостей кожної з них та ступеня навчання; -практикант правильно виокремлював об'єкти контролю та критерії їхнього оцінювання, використовував різноманітні форми, види, методи, засоби онтролю, в тому числі й дидактичні тести; однак при створенні дидактичних тестів були допущені помилки; -практиканту вдалося викликати інтерес студентів до більшості видів роботи, що проводяться на занятті; -практикант використовував сучасні технології викладання, але методика їх використання не завжди була раціональною. Оцінка "задовільно" ставиться, якщо магістрант в основному самостійно та грамотно в методичному аспекті спланував заняття, визначив цілі, етапи, методичні прийоми для досягнення поставлених цілей на кожному з них, але не врахував реальний рівень підготовки студентів, і в результаті виконання запланованих ним навчальних дій цілей заняття досягнуто не було неповністю. При цьому практикантом: -виховний, освітній та розвивальний потенціал заняття реалізовано не у повній мірі, не показано практичну значущість теоретичних положень; -методичні прийоми не завжди раціональні та подекуди не відповідають меті; -мають місце порушення послідовності плану заняття і доцільності використання різних прикладів; -суттєво порушується розподіл часу на доповідь студентів і викладача; -практикант недостатньо володіє способами залучення студентів до активної роботи на занятті, не здійснює індивідуальних підходів до них; -практикант нераціонально використовує фронтальні, групові та індивідуальні форми роботи; -практикант не завжди правильно визначає об'єкти контролю та критерії їхнього оцінювання, використовує одноманітні методи контролю; -практикант уміє викликати інтерес лише до деяких видів роботи на занятті; -практикант не завжди доцільно використовує технічні засоби навчання, або зовсім не використовує їх.

Мова навчання: українська