НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317651

Назва:

Проблеми соціорелігійної історії в Україні XVI-XX ст.



Анотація: Ранньомодерна доба та її характерні особливості. Соціально-політична структура українського суспільства кінця XV–XVIII ст. Стратифікація. Майнова диференціація. Класи. Стани. Шляхта, духовенство, козацтво, міщанство, селянство. Формування й еволюція станів, самоідентифікація. Взаємодія і конфлікти між станами. Особливості менталітету. Правова свідомість. Державотворча роль. Політичний лад. Роль Церкви, релігійна свідомість.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 52 год.; лекції - 30 год.; семінарські заняття -22 год.; самостійна робота - 98 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Яременко М.В. к.і.н., доц., Шліхта Н.В., к.і.н., проф., PhD

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- знати загальну історію виникненням та розвитку соціорелігійних студій; їх методи і способи застосування; розуміти проблемні вузли сучасної української історичної науки, її досягнення та перспективи для подальших досліджень релігійності соціуму різного часу;
- уміти користуватися спеціальними набутими знаннями у самостійній науковій роботі.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Вступ до історії Церкви, історія Речі Посполитої, історія Гетьманщини, історія радянського суспільства.

Зміст дисципліни: ознайомлення студентів із таким напрямком досліджень, як соціорелігійна історія, а також його потенціалом та розвитком у зарубіжній та вітчизняній історіографії; представлення основних дискусійних вузлів, проблематики та підходів у дослідженнях; обговорення конфесіоналізації, міжконфесійних стосунків, "народної побожності", Церкви й освіти, спротиву тощо в Україні від ранньомодерного часу до XX ст. Церква і релігія перед викликом "модерності": секуляризація, націоналізм, комунізм і відповідь на них.


Рекомендована література: ВВолошин Ю. Церковно-історичні студії в Україні: досвід останнього десятиліття // Історія релігій в Україні.Ннауковий щорічник: 2008. – 2008 – Кн. 1. – С. 676 682.
Єленський В. Велике повернення: релігія у глобальній політиці та міжнародних відносинах кінця ХХ – початку ХХІ століття. – Львів: Видавництво Українського католицького університету, 2013.
Майдан і Церква. Хроніка подій та експертна оцінка / За ред. Л. О. Філіпович та О. В. Горкуші. – К.: Самміт-книга, 2014.
Шліхта Н. Західноукраїнський вплив на Український екзархат: несподівані наслідки «возз’єднання» / Наталя Шліхта // Ковчег. Науковий збірник із церковної історії. — Львів: Видавництво УКУ, 2012. — Ч. 6: Насилля влади проти свободи сумління / Відп. ред. Олег Турій. — С. 430–447.
Шліхта Н. Церква тих, хто вижив. Радянська Україна, середина 1940-х – початок 1970-х рр. Харків: Акта, 2011.
Шліхта Н. Пізнаючи Іншого: галицькі греко-католики про Російську Православну Церкву в першій половині ХХ ст. // Ковчег. Науковий збірник із церковної історії. Ч. 8 / Відп. ред. Олег Турій. – Львів: Видавництво УКУ, 2018. – С. 20-33.
Яковенко Н. Релігійні конверсії: спроба погляду зсередини // Її ж. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI–XVII ст. – К., 2002. – С. 13–79.
Яременко М. «Академіки» та Академія. Соціальна історія освіти й освіченості в Україні XVIII ст. – Харків: Акта, 2014.
Яременко М В. Київське чернецтво XVIII ст. – К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2007.
Яременко М. Перед викликами уніфікації та дисциплінування: Київська православна митрополія у XVIII столітті. – Львів: Видавництво УКУ, 2017.
Shlikhta N. Competing Concepts of “Reunification” behind the Liquidation of the Ukrainian Greek Catholic Church / Natalia Shlikhta // Christianity and Modernity in Eastern Europe / ed. by Bruce R. Berglund and Brian Porter-Szucs. – Budapest–New York: CEU Press, 2010 (2013 paperback). – P. 159–190.
Shlikhta N. ‘Greek Catholic’ – ‘Orthodox’ – ‘Soviet’: a Symbiosis or a Conflict of Identities? // Religion, State & Society. – 2004. – Vol. 32 No 3. – P. 261–273.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, письмові завдання); підсумковий контроль - 40 балів (письмовий екзамен).

Мова навчання: українська