НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317854

Назва:

Ембріологія



Анотація: Дисципліна «Ембріологія» присвячена вивченню особливостей індивідуального розвитку людини в контексті загальнобіологічних уявлень про онтогенетичні зміни організму на початкових етапах розвитку особини. Вона дає можливість усвідомити особливості реалізації основних властивостей життя на клітинному рівні та організменому рівнях організації життя на початкових етапах індивідуального розвитку особини. У результаті вивчення дисципліни студенти знатимуть особливості проембріонального та ембріонального етапів розвитку організму людини, механізми включення гомеозисних генів під час бластуляції та утворення зародкових шарів з подальшим гістогенезом, зможуть надавати структурно-функціональну характеристику стадіям ембріогенезу людини, вибирати з арсеналу методів дослідження адекватний і найбільш інформативний для рішення поставлених задач, оцінювати дані електронної мікроскопії.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: 3

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Скибінська Т.Р., к.б.н., доцент

Результати навчання: ПР1. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.
ПР2. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет-ресурси для пошуку необхідної інформації.
ПР3. Здійснювати злагоджену роботу на результат у колективі з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів.
ПР4. Розв'язувати складні задачі в галузі біології, генерувати та оцінювати ідеї.
ПР5. Аналізувати та оцінювати вплив досягнень біології на розвиток суспільства.
ПР6. Аналізувати біологічні явища та процеси на молекулярному, клітинному, організменому, популяційно-видовому та біосферному рівнях з точки зору фундаментальних загальнонаукових знань, а також за використання спеціальних сучасних методів досліджень.
ПР7. Описувати й аналізувати принципи структурно-функціональної організації, механізмів регуляції та адаптації організмів до впливу різних чинників.
ПР8. Застосовувати під час проведення досліджень знання особливостей розвитку сучасної біологічної науки, основні методологічні принципи наукового дослідження, методологічний і методичний інструментарій проведення наукових досліджень за спеціалізацією.
ПР9. Планувати наукові дослідження, обирати ефективні методи дослідження та їх матеріальне забезпечення.
ПР10. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.
ПР11. Проводити статистичну обробку, аналіз та узагальнення отриманих експериментальних даних із використанням програмних засобів та сучасних інформаційних технологій.
ПР12. Використовувати інноваційні підходи для розв'язання складних задач біології за невизначених умов і вимог.
ПР13. Дотримуватися основних правил біологічної етики, біобезпеки, біозахисту, оцінювати ризики застосування новітніх біологічних, біотехнологічних і медико- біологічних методів та технологій, визначати потенційно небезпечні організми чи виробничі процеси, що можуть створювати загрозу виникнення надзвичайних ситуацій.
ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.
ПР18. Моделювати об'єкти і процеси у живих організмах та їхніх компонентах із використанням математичних методів й інформаційних технологій.
ПР19. Вміти правильно оцінювати актуальність розвитку окремих наукових напрямків і бачити риси інноваційності.
ПР22. Вільно володіти англійською мовою щодо спеціального контенту для усного спілкування та написання наукових текстів.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Фізіологія людини і тварин, Біохімія, Цитологія і гістологія, Молекулярна біологія, Фізіологія кровотворення

Зміст дисципліни: Молекулярно-біологічні механізми визначення статі у еукаріот. Гаметогенез: овогенез та сперматогенез у ссавців, мейоз, формування примордіальних зародкових клітин. Запліднення: сигнальні шляхи, рецепторна взаємодія гамет. Сингамія пронуклеусів та розгортання генетичної інформації в онтогенезі. Доімплантаційний розвиток ембріонів людини. Допоміжні репродуктивні технології. Генетичні основи безпліддя у жінок та чоловіків. Пренатальна та доімплантаційна генетична діагностика. Системи контролю якості в ембріологічній лабораторії. Фізико-біохімічні основи культивування ембріонів і гамет in vitro. Основи кріобіології. Кріоконсервування доімплантаційних ембріонів та гамет. Мікроманіпуляції та допоміжне запліднення. Ембріональні стовбурові клітини: здобутки та перспективи. Епігенетика та геномний імпритинг. Клонування. Наслідування епігенетичної інформації. Епігенетика та довгострогові наслідки застосування допоміжних репродуктивних технологій.


Рекомендована література: 1. Біологія індивідуального розвитку : практикум : навчальний посібник / М. Е. Дзержинський, Н. В. Скрипник, О. К. Вороніна, Л. М. Пазюк ; М-во освіти і науки України, Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - Київ : Київський університет, 2014. - 269 с.
2. Гістологія, цитологія, ембріологія : [підручник / О. Д. Луцик та ін.] ; за ред. О. Д. Луцика, Ю. Б. Чайковського ; М-во охорони здоров'я України. - Вінниця : Нова книга, 2018. - 591 с.
3. Гістологія. Цитологія. Ембріологія : підручник для студ. стомат. ф-тів. / О. Д. Луцик, Ю. Б. Чайковський, Р. О. Білий ; за ред. О. Д. Луцика, Ю. Б. Чайковського. – Вінниця : Нова книга, 2020. – 496 с.
4. Навчально-методичний комплекс з курсу "Порівняльна ембріологія тварин" : для студентів денної та заочної форм навчання / [уклад. О. В. Корнюшин] ; Міжнар. Соломонів ун-т, Каф. біології та екології. - Київ : [МСУ], 2002. - 15 с.
5. Новак, Віталій Петрович. Цитологія, гістологія, ембріологія : підручник / В.П. Новак, Ю.П. Бичков, М.Ю. Пилипенко ; за заг. ред. В.П. Новака. - 2-е вид., змін. і доп. - Київ : Дакор, 2008. - 511 с.
6. Трускавецький, Є. С. Гістологія з основами ембріології : підручник / Є.С. Трускавецький, Р.К. Мельниченко. - К. : Вища школа, 2005. - 326 с.
7. Gilbert, Scott F., Developmental biology / Scott F. Gilbert ; with a chapter on plant develop. by S. R. Singer. - 8th ed. - Sunderland, Mass. : Sinauer Associates, Inc. Publishers, [2006]. - xviii, 817 p.
8. Gilbert, Scott F., Developmental biology / Scott F. Gilbert ; with a chapter on plant development by Susan R. Singer. - 6th ed. - Sunderland, Mass. : Sinauer Associates, [2000]. - xviii, 749 p.
9. Schoenwolf G. C., Bleyl S. B. Larsen's Human Embryology. - 6th Ed. – Elsevier, 2021. – 560 p.
10. Textbook of Clinical Embryology / ed. by Kevin Coward, Dagan Wells. – Cambridge University Press, 2013. – 402 p.

Форми та методи навчання: лекції (16 год.), семінарські заняття (8 год.), практичні та лабораторні заняття (6 год.), самостійна робота (60 год.)

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль на семінарських та практичних заняттях (30 %); проміжний контроль (20 %); самостійна робота (20 %); підсумковий контроль (30 %).

Мова навчання: українська