НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317856

Назва:

Методи органічної хімії у дослідженні біологічних систем



Анотація: Дисципліну «Методи органічної хімії у дослідженні біологічних систем» присвячено розкриттю принципів функціонування живих систем на основі базових понять біоорганічної хімії, а також застосуванню методів органічної хімії у дослідженні біологічних процесів. Вивчається зв’язок між будовою біополімерів та їх біологічною функцією, основні принципи промислової фармації і біотехнології, особливості застосування методичного арсеналу органічної хімії для структурних досліджень білків і нуклеїнових кислот, а також для синтезу білків і генів.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: 2

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Ісаєв С.Д., д х.н., професор

Результати навчання: ПР1. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.
ПР2. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет-ресурси для пошуку необхідної інформації.
ПР3. Здійснювати злагоджену роботу на результат у колективі з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів.
ПР5. Аналізувати та оцінювати вплив досягнень біології на розвиток суспільства.
ПР8. Застосовувати під час проведення досліджень знання особливостей розвитку сучасної біологічної науки, основні методологічні принципи наукового дослідження, методологічний і методичний інструментарій проведення наукових досліджень за спеціалізацією.
ПР10. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.
ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.
ПР17. Застосовувати сучасні технології навчання для викладання спеціальних дисциплін.
ПР19. Вміти правильно оцінювати актуальність розвитку окремих наукових напрямків і бачити риси інноваційності.
ПР20. Проявляти активну позицію у визначенні напрямків фахової діяльності, спираючись на здобуті фахові компетентності та знання у суміжних галузях.
ПР21. Мати навички у складанні та реалізації наукових проєктів, як фундаментальних, так і прикладних.
ПР22. Вільно володіти англійською мовою щодо спеціального контенту для усного спілкування та написання наукових текстів.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальна біологія, Біохімія, Органічна хімія, Молекулярна біологія

Зміст дисципліни: Загальна характеристика та особливості дослідження сполук первинного обміну. Ліпіди: будова, знаходження, функції, біосинтез, розклад, трансформації в організмі. Призначення і функції в організмі. Жироподібні речовини (ліпоїди) – воски та ліпопротеїди. Фосфоліпіди, фосфатидна кислота, глікофосфоліпіди, сфінголіпіди. Будова мембрани і функції ліпідів. Генетичні аномалії метаболізму ліпідів. Білкові сполуки: пептиди, протеїни, протеїди. Жиророзчинні та водорозчинні вітаміни. Моносахариди та їх похідні. Складні вуглеводи. Олігосахариди. Гомополісахариди. Гетерополісахариди. Протеоглікани. Глікопротеїни. Особливості сполук вторинного обміну та методи їх виявлення і оцінки. Ізопреноїди, терпени, сесквітерпени, дитерпени, вітаміни з терпеновими фрагментами. Призначення сполук терпенового ряду в рослинах. Стероїди, простагландини. Токсини стероїдного ряду. Особливості, необхідність і методи виділення сполук, що негативно впливають на біологічні системи. Алкалоїди. Іридоїди та лігнани. Антраценпохідні (антраглікозиди). Органічні кислоти. Поліфеноли як складові біологічних систем. Феромони, халкони і хромони, наявність і функціональна природа фенольних сполук в організмі. Аурони, флавоноїди, антоціани. Особливості систем виділення, концентрування, підготовки для аналізу біологічно активних речовин, що аналізуються на кількісний вміст. Антрахіни і споріднені речовини. Тахін, будова, біологічне призначення.


Рекомендована література: 1. Воловенко Ю. М., Іщенко В. В. Кількісний елементний і функціональний аналіз органічних сполук. – К.: Вид-во КНУ, 2006. – 32 с.
2. Губський Ю. І. Біологічна хімія. – Київ-Тернопіль: Укрмедкнига, 2000. – 508 с.
3. Гупало О. П. Органічна хімія: підручник. – Київ: Знання. – 2010. – 431с.
4. Скоробогатий Я. П. Хімія і методи дослідження сировини і матеріалів: (розділ "Органічна хімія") / Я. П. Скоробогатий, Н. О. Петровська, А. В. Гузій. – Львів: Новий світ- 2000, 2007. – 431 с.
5. Солодовниченко Н. М., Журавльов М. С., Ковальов В. М. Лікарська рослинна сировина та фітопрепарати: Посіб. з фармакогнозії з основами біохімії лікар. рослин. – Х.: Вид-во НФаУ: Золоті сторінки, 2001. – 408 с.
6. Чирва В. Я. Органічна хімія: підручник. – Львів: БаК, 2009. – 991 с.
7. Ahluwalia V. K. Comprehensive Practical Organic Chemistry: Qualitative Analysis. / V. K. Ahluwalia, S. Dhingra. – Universities Press, 2004. – 303 p.
8. Brahmachari G. Chemistry and Pharmacology of Naturally Occurring Bioactive Compounds. – CRC Press, 2013. – 584 p.
9. Crews P. Organic structure analysis. / P. Crews, J. Rodriguez, M. Jaspars. – Oxford University Press, 2010. – 636 p.
10. Hansen S. Introduction to Pharmaceutical Chemical Analysis. / S. Hansen, S. Pedersen- Bjergaard, K. Rasmussen. – John Wiley & Sons, 2011. – 624 p.
11. Shriner R. L. The Systematic Identification of Organic Compounds, Student Solutions Manual. / R. L. Shriner, C. K. F. Hermann, T. C. Morrill, D. Y. Curtin, R. C. Fuson. – John Wiley & Sons, 2003. – 416 p.


Форми та методи навчання: лекції (18 год.), семінарські заняття (10 год.), самостійна робота (62 год.)

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль на семінарських заняттях (30 %); проміжний контроль (20 %); самостійна робота (20 %); підсумковий контроль (30 %).

Мова навчання: українська