НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317864

Назва:

Біоетика та біобезпека



Анотація: Дисципліна «Біоетика та біобезпека» здійснює вивчення впливу досягнень науки, зокрема медицини та біології, на здоров’я та життя людей, а також стан суспільства та навколишнього середовища. Це міждисциплінарна галузь знань, що охоплює моральну проблематику, пов'язану з розвитком біомедичних наук, які стосуються питань генетики, медичних досліджень, терапії, турботи про здоров’я і життя людини. Вивчення даної дисципліни також передбачатиме дослідження проблем створення та інтродукції в біосферу трансгенних рослин і тварин, використання генетично модифікованих харчових продуктів.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр:

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Будаш Г.В., к.б.н.

Результати навчання: ПР1. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.
ПР2. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет-ресурси для пошуку необхідної інформації.
ПР3. Здійснювати злагоджену роботу на результат у колективі з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів.
ПР5. Аналізувати та оцінювати вплив досягнень біології на розвиток суспільства.
ПР8. Застосовувати під час проведення досліджень знання особливостей розвитку сучасної біологічної науки, основні методологічні принципи наукового дослідження, методологічний і методичний інструментарій проведення наукових досліджень за спеціалізацією.
ПР9. Планувати наукові дослідження, обирати ефективні методи дослідження та їх матеріальне забезпечення.
ПР10. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.
ПР12. Використовувати інноваційні підходи для розв'язання складних задач біології за невизначених умов і вимог.
ПР13. Дотримуватися основних правил біологічної етики, біобезпеки, біозахисту, оцінювати ризики застосування новітніх біологічних, біотехнологічних і медико- біологічних методів та технологій, визначати потенційно небезпечні організми чи виробничі процеси, що можуть створювати загрозу виникнення надзвичайних ситуацій.
ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.
ПР17. Застосовувати сучасні технології навчання для викладання спеціальних дисциплін.
ПР19. Вміти правильно оцінювати актуальність розвитку окремих наукових напрямків і бачити риси інноваційності.
ПР20. Проявляти активну позицію у визначенні напрямків фахової діяльності, спираючись на здобуті фахові компетентності та знання у суміжних галузях.
ПР21. Мати навички у складанні та реалізації наукових проєктів, як фундаментальних, так і прикладних.
ПР22. Вільно володіти англійською мовою щодо спеціального контенту для усного спілкування та написання наукових текстів.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальна біологія, Загальна екологія, Молекулярна біологія, Біотехнологія, Фізіологія людини та тварин.

Зміст дисципліни: Вступ до біоетики. Предмет, об’єкт, завдання біоетики. Основні принципи біоетики при проведенні наукових досліджень. Правові та соціальні питання біоетики. Міжнародні біоетичні організації. Етичні комітети в Україні. Основні поняття біобезпеки. Позитивний та можливий негативний вплив науково-технічного прогресу на геном живих організмів. Біологічні фактори: класифікація, характеристика. Можливості управління ризиком. Біомедична етика. Медицина і права людини. Біомедичні дослідження за участю людини. Біоетичні питання клінічних випробувань ліків. Етичні проблеми трансплантології. Законодавча база трансплантації, розроблена в Україні та світі. Етико-правові проблеми нових репродуктивних технологій. Медична генетика і етика. Генна терапія, генопрофілактика, генодіагностика. Генна інженерія. Етичні аспекти клонування людини і тварин. Сурогатне материнство. Біоетичні правила при використанні тварин у експериментальних дослідженнях. Основні нормативні документи, що регулюють роботу у цій галузі. Етичні питання сільського господарства та виробництва продуктів харчування. Контроль за безпекою продуктів харчування. Основні пріоритети щодо якості та безпеки продуктів харчування.


Рекомендована література: 1. Біоетика: підручник для медичних вищих навчальних закладів / за ред. Е. Зґречча, А. Дж. Спаньйоло та М. Л. ді П’єтро. – Львів: Медицина і право, 2007. – 670 с.
2. Лукас Р. Біоетика для кожного. – Львів: Свічадо, 2007. – 175 с.
3. Прикладна етика: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Аболіна Т. Г. та ін.; наук. ред. Панченко В. І. – Київ: Центр учбової літератури, 2012. – 234 с.
4. Сучасні проблеми біоетики / редкол. Ю. І. Кундієв та ін. – Київ: Академперіодика, 2009. – 274 с.
5. Терешкевич Д.-Г. Т. Біоетика в системі охорони здоров’я і медичної освіти: навчальний посібник / Д.-Г. Терешкевич. – Львів: Світ, 2008. – 343 с.
6. Beauchamp T. L. Methods and principles in biomedical ethics / T. L. Beauchamp // Journal of Medical Ethics, 2012. – Vol. 22, N 3. – P. 269–274.
7. Beauchamp T. L., Childress J. F. Principles of biomedical ethics. – Oxford University Press, 2001. – 454 p.
8. Bioethics for scientists. / Ed. by J. Bryant, L. Baggott la Velle and J. Searle. – New York, John Wiley & Sons Ltd., 2002. – 360 p.
9. Hyun I. The bioethics of stem cell research and therapy / I. Hyun // The Journal of Clinical Investigation, 2010. – Vol. 120, N 1. – P. 71–75.
10. Jones D. Stem cell ethics / D. Jones // The Ochsner Journal, 2013. – Vol. 13. – P. 8–10.
11. Mappes T. A. , DeGrazia D. Biomedical ethics. – McGraw-Hill, 2006. – 723 p.
12. Nordmann B. D. Issues in biosecurity and biosafety / B. D. Nordmann // International Journal of Antimicrobial Agents, 2010. – Vol. 36, Suppl. 1. – S. 66–69.

Форми та методи навчання: лекції (16год.), семінарські заняття (12 год.), самостійна робота (62 год.)

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль на семінарських заняттях (30 %); проміжний контроль (20 %); самостійна робота (20 %); підсумковий контроль (30 %).

Мова навчання: українська