НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 317869

Назва:

Біохімічні основи імунітету



Анотація: У дисципліні «Біохімічні основи імунітету» з урахуванням сучасних досягнень імунології представлено дані про клітини, що здійснюють імунну відповідь, та молекулярні механізми, які забезпечують процеси передачі сигналу всередині клітини. Наведено інформацію про антитіла та клітинні рецептори до них, а також молекулярні відмінності у формуванні імунітету проти вірусних, бактеріальних та грибкових інфекцій.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: ІI

Семестр: 3

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Колибо Д.В., д.б.н., професор

Результати навчання: ПР1. Володіти державною та іноземною мовами на рівні, достатньому для спілкування з професійних питань та презентації результатів власних досліджень.
ПР2. Використовувати бібліотеки, інформаційні бази даних, інтернет-ресурси для пошуку необхідної інформації.
ПР3. Здійснювати злагоджену роботу на результат у колективі з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів.
ПР4. Розв'язувати складні задачі в галузі біології, генерувати та оцінювати ідеї.
ПР5. Аналізувати та оцінювати вплив досягнень біології на розвиток суспільства.
ПР6. Аналізувати біологічні явища та процеси на молекулярному, клітинному, організменому, популяційно-видовому та біосферному рівнях з точки зору фундаментальних загальнонаукових знань, а також за використання спеціальних сучасних методів досліджень.
ПР8. Застосовувати під час проведення досліджень знання особливостей розвитку сучасної біологічної науки, основні методологічні принципи наукового дослідження, методологічний і методичний інструментарій проведення наукових досліджень за спеціалізацією.
ПР9. Планувати наукові дослідження, обирати ефективні методи дослідження та їх матеріальне забезпечення.
ПР10. Представляти результати наукової роботи письмово (у вигляді звіту, наукових публікацій тощо) та усно (у формі доповідей та захисту звіту) з використанням сучасних технологій, аргументувати свою позицію в науковій дискусії.
ПР12. Використовувати інноваційні підходи для розв'язання складних задач біології за невизначених умов і вимог.
ПР13. Дотримуватися основних правил біологічної етики, біобезпеки, біозахисту, оцінювати ризики застосування новітніх біологічних, біотехнологічних і медико- біологічних методів та технологій, визначати потенційно небезпечні організми чи виробничі процеси, що можуть створювати загрозу виникнення надзвичайних ситуацій.
ПР14. Дотримуватись норм академічної доброчесності під час навчання та провадження наукової діяльності, знати основні правові норми щодо захисту інтелектуальної власності.
ПР17. Застосовувати сучасні технології навчання для викладання спеціальних дисциплін.
ПР19. Вміти правильно оцінювати актуальність розвитку окремих наукових напрямків і бачити риси інноваційності.
ПР20. Проявляти активну позицію у визначенні напрямків фахової діяльності, спираючись на здобуті фахові компетентності та знання у суміжних галузях.
ПР21. Мати навички у складанні та реалізації наукових проєктів, як фундаментальних, так і прикладних.
ПР22. Вільно володіти англійською мовою щодо спеціального контенту для усного спілкування та написання наукових текстів.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальна біологія, Цитологія та гістологія, Імунологія, Гематологія, Фізіологія людини та тварин.

Зміст дисципліни: Загальна характеристика системи імунітету. Ефекторні реакції клітинного та гуморального імунітету (клітинна організація імунної системи). Роль клітин імунної системи у формуванні імунітету. Процесинг і представлення антигену дендритною клітиною. Будова антигенних детермінант. Основна характеристика та роль дендритних клітин у формуванні імунних реакцій. Будова генів головного комплексу гістосумісності та їх продуктів. Взаємодія клітинного і гуморального компонентів імунітету. Будова білків головного комплексу гістосумісності. Імунологічні основи трансплантацій. Фагоцитоз та імунна система людини. Функції моноцитів та макрофагів. Механізм процесу фагоцитозу. Реакція запалення. Молекулярні механізми апоптозу. Роль апоптозу у формуванні імунної відповіді. Характеристика індукторів та супресорів апоптозу. Апоптоз у дозріванні та функціонуванні клітин системи імунітету. Молекулярно-клітинні механізми реалізації імунної відповіді. Послідовність біохімічних подій при імунній відповіді. Система месенджерів (посередників) при імунній реакції. Імунопатології та методи їх виявлення і корекції. Алергія. Реакції гіперчутливості. Механізм розвитку анафілактичної реакцій. Ізоімунні реакції при переливанні крові. Характеристика імунокомплексних реакцій. Гіперчутливість сповільненого типу.


Рекомендована література: 1. Ганнонг В. Ф. Фізіологія людини. – Л.: Бак. – 2002. – 784 с.
2. Імунологія: Підручник / А. Ю. Вершигора, Є. У. Пастер, Д. В. Колібо та ін. – К.: Вища школа. – 2005. – 599 с.
3. Ситник І. О., Климнюк С. І., Творко М. С. Мікробіологія, вірусологія, імунологія. – Тернопіль: Укрмедкнига, 1998. – 392 с.
4. Скок М. В. Основи імунології: Курс лекцій. – К.: Фітосоціоцентр. - 2002. – 151 с.
5. Chapel and Haeney's Essentials of Clinical Immunology. 7th edition. / Gavin P. Spickett, Siraj A. Misbah, Virgil A.S.H. Dalm. – Wiley-Blackwell, 2022. – 352 p.
6. Clinical Immunology: Principles and Practice. 5th edition. / Robert R. Rich, Thomas A. Fleisher, William T. Shearer, Harry W. Schroeder Jr., Anthony J. Frew, Cornelia M. Weyand. – Elsevier. – 2018. – 1392 p.
7. Concise Clinical Immunology for Healthcare Professionals / Mary Keogan, Eleanor M. Wallace, Paula O'Leary. – Routledge, 2006. – 454 p.
8. Handbook of Human Immunology. 2nd edition. Ed. by Maurice R.G. O'Gorman, Albert D. Donnenberg. – CRC Press, 2008. – 640 p.
9. Spickett G. Oxford Handbook of Clinical Immunology and Allergy. 4th edition. – Oxford University Press, 2019. – 704 p.


Форми та методи навчання: лекції (16 год.), семінарські заняття (12 год.), самостійна робота (62 год.)

Методи й критерії оцінювання: поточний контроль на семінарських заняттях (30 %); проміжний контроль (20 %); самостійна робота (20 %); підсумковий контроль (30 %).

Мова навчання: українська