НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318077

Назва:

Лінгвометодологія



Анотація: Курс "Лінгвометодологія" є невід'ємною складовою підготовки висококваліфікованих фахівців- філологів, здатних провадити науково-дослідну діяльність, зокрема інноваційного характеру, у галузі лінгвістики. Лекції та практичні заняття охоплюють таке коло питань: основні поняття лінгвометодології, принципи та методи сучасних лінгвістичних досліджень, основні галузі сучасної лінгвістики та специфіка галузевих досліджень. Значну увагу приділено самостійній роботі, яка дає можливість свідомо підходити до підготовки та засвоєння навчального матеріалу, формує навички наукового пошуку, аналізу матеріалу і є необхідною умовою формування науково-дослідницької компетенції філолога.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: 1

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 30 год.; лекції - 14 год.; семінарські заняття - 16 год.; самостійна робота - 60 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Рудницька Н.М., кандидат філологічних наук, доцент

Результати навчання:
ПРН-1. Оцінювати власну навчальну та науково-професійну діяльність, будувати й утілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення.
ПРН-2: Упевнено володіти українською, англійською, а також німецькою мовами для реалізації письмової та усної комунікації, зокрема в ситуаціях професійної й наукової комунікації; презентувати результати досліджень українською та англійською мовами.
ПРН-3: Застосовувати сучасні методики й технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного забезпечення якості лінгвістичного дослідження.
ПРН-7. Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрями й школи в лінгвістиці.
ПРН-8. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти лінгвістичної науки.
ПРН-10. Здійснювати науковий аналіз мовного й мовленнєвого матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологійних принципів, формулювати узагальнення на підставі самостійно опрацьованих даних.
ПРН-11: Дотримуватися принципів академічної доброчесності під час виконання лінгвістичних досліджень та презентації отриманих результатів.
ПРН-12. Аргументовано пояснювати сутність конкретних лінгвістичних питань, власний погляд на них та вміти обґрунтовувати його під час обговорення у професійному середовищі.
ПРН-14. Уміти обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного матеріалу.


Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: Лінгвометодологія як галузь сучасної лінгвістики та навчальна дисципліна. Історія лінгвістичної науки як зміна парадигм. Принципи та методи сучасних досліджень. Психолінгвістика. Соціолінгвістика. Когнітивна лінгвістика і лінгвоконцептологія. Прикладна лінгвістика. Перекладознавство.


Рекомендована література: 1. Бережняк Валентина Миколаївна. Загальне мовознавство [Текст] : хрестоматія. Ніжин. держ. ун-т ім. М. Гоголя. 361 с.
2. Білецький Андрій Олександрович. Вибрані праці [Текст]; [упоряд.: Н. Ф. Клименко, Є. А. Карпіловська, А. О. Савенко ; редкол.: П. Ю. Гриценко та ін.] ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка, Ін-т філол., Нац. акад. наук України, Ін-т укр. мови. К. : Вид дім Дмитра Бураго, 2012. 791, [17] с.
3. Габідулліна А.Р., Колесніченко О.Л. Методологія сучасних лінгвістичних досліджень: навчальний посібник. Слов'янськ: Вид-во Б.І. Маторіна, 2019. 322 с.
4. Загнітко Анатолій. Словник сучасної лінгвістики: поняття і терміни. Донецьк: ДонНУ, 2012. У 4-х т.
5. Загнітко А.П. Сучасна лінгвістика: погляди та оцінки: [науково-аналітичне видання]. Донецьк : ДонНУ, 2014. 464 с.
6. Кочерган Михайло Петрович. Основи зіставного мовознавства [Текст] : підручник. К. : Видавничий центр "Академія", 2006. 424 с. (Серія "Альма-матер").
7. Кочерган Михайло Петрович. Загальне мовознавство [Текст] : підруч. для студ. філол. спец. ВНЗ. 2-ге вид., випр. і доп. К. : Видавничий центр "Академія", 2006. 463 с. (Серія "Альма-матер").
8. Леута О.І., Дубчак О.П. Методи і методологія лінгвістичного аналізу : [посіб. для магістрів та аспірантів філол. спец.]. К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2017. 140 с.
9. Лінгвістика XXI століття: нові дослідження і перспективи [Текст] : [зб. наук. праць] / НАН України, Центр наук. дослідж. і викладання інозем. мов ; [редкол.: Бєлова А. Д. (голов. ред.) та ін.]. К. : Логос, 2010. 252 с.
10. Масенко, Лариса. Мова радянського тоталітаризму Київ : TOB "Видавництво "КЛІО"", 2017. 240 с.
11. Рудницька Н. М. Переклад і ідеологія (від кінця ХІХ століття до сьогодення). Вінниця : Нова книга, 2021. 544 с.
12. Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми: Підручник. Полтава: Довкілля-К, 2008. 712 с.
13. Семотюк Орест Любомирович. Сучасні технології лінгвістичних досліджень [Текст] : навч. посіб. Нац. ун-т "Львів. політехніка". Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2011. 149 с.
14. Сосюр Ф. де. Курс загальної лінгвістики [Текст]. К. : Основи, 1998. 324 с.
15. Сучасні лінгвістичні теорії: лекційні, практичні, самостійні модулі та тести: Навчально-методичний посібник. Херсон: Вид-во ХДУ, 2008. - 96 с.
16. Brown, K. The Cambridge Dictionary of Linguistics. Cambridge: CUP, 2013. 481 p.
17. Davies, Alan. An Introduction to Applied Linguistics. From Practice to Theory. 2nd ed. Edinburgh University Press, 2007.
18. Linguistics / ed. by Anne Baker, Kees Hengeveld. - Blackwell Publishing Ltd, 2012. - 450 p.
19. Methods in contemporary linguistics. / Еdited by A. Ender, A. Leemann, B. Walchli. - Berlin; Boston: De Gruyter Mouton, 2012.
20. O'Leary Z. The Essential Guide to Doing Research. SAGE Publications. London, Thousand Oaks, New Delhi, 2004.
21. The Oxford handbook of linguistic analysis. / Еdited by B. Heine and H. Narrog. - New York: Oxford University Press, 2015.
22. Routledge Dictionary of Language and Linguistics / H. Bussmann // translated and edited by G. Trauth and K. Kazzazi. - London-New York, 1996.
23. Routledge Encyclopedia of Translation Studies book. Edited by Mona Baker, Gabriela Saldanha. 2nd
Edition. First published 2011.
24. Rudnytska, Nataliia. Contesting Ukrainian Nationhood: Literary Translation and the Russian-Ukrainian Conflict. Respectus Philologicus 2022, no. 42 (47), pp. 94-109.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (присутність на лекції, участь в обговоренні, робота на семінарському занятті, індивідуальне дослідження (письмова робота), модульна контрольна робота); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: англійська