НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318078

Назва:

Теорія мовної комунікації



Анотація: Навчальна дисципліна спрямована на засвоєння основних понять і категорій мови як засобу комунікації та на вивчення сучасних теорій мовної комунікації у сфері міжособистісного спілкування, спілкування в групі та в організації, медійної та міжкультурної комунікації. Дисципліна передбачає формування професійної лінгвістичної компетенції: володіння понятійним апаратом у теорії комунікації, вміння розрізняти типи дискурсів, типи мовленнєвих актів, тактик і стратегій спілкування, аналізувати мультімодальні дискурси, соціокультурні чинники та розмаїття засобів комунікації, а також здатність застосовувати набуті знання у практичній діяльності та наукових дослідженнях.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: 1

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 50 год.; лекції - 24 год.; семінарські заняття - 26 год.; самостійна робота - 100 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Моісеєнко О.Ю., доктор філологічних наук, професор

Результати навчання:
ПРН-1. Оцінювати власну навчальну та науково-професійну діяльність, будувати й утілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення.
ПРН-2. Упевнено володіти англійською для реалізації письмової та усної комунікації; презентувати результати досліджень англійською мовами.
ПРН-3. Застосовувати сучасні методики й технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості лінгвістичного дослідження.
ПРН-4. Оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми та пропонувати шляхи їх розв'язку в складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування.
ПРН-5. Знаходити оптимальні шляхи ефективної взаємодії у професійному колективі та з представниками інших професійних груп різного рівня.
ПРН-6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби англійської мов та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації, зокрема й в умовах міжкультурної взаємодії.
ПРН-7. Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрями й школи в лінгвістиці.
ПРН-8. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні ?поняття тощо) та прикладні аспекти лінгвістичної науки.
ПРН-9. Збирати й систематизувати мовні факти, інтерпретувати й аналізувати тексти різних стилів.
ПРН-10. Здійснювати науковий аналіз мовного й мовленнєвого матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологійних принципів, формулювати узагальнення на підставі самостійно опрацьованих даних.
ПРН-11. Дотримуватися правил академічної доброчесності.
ПРН-12. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних лінгвістичних питань, власний погляд на них та обґрунтовувати його як фахівцям, так і широкому загалу.
ПРН-13. Створювати, аналізувати й редагувати тексти різних стилів та жанрів, написаних англійською мовою.
ПРН-14. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного матеріалу.
ПРН-15. Використовувати спеціалізовані концептуальні лінгвістичні знання для розв'язання складних завдань і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог.
ПРН-16. Планувати, організовувати, здійснювати й презентувати дослідження та/або інноваційні розробки в галузі лінгвістики, застосовуючи сучасні інформаційно-комунікативні технології.
ПРН-18. Знаходити креативні рішення для прикладного застосування лінгвістичних досліджень, проводити лінгвістичну експертизу різноструктурних і різножанрових текстів та враховувати екстралінгвальні чинники, що впливають на здійснення сучасних комунікативних процесів.
ПРН-19. Цінувати й враховувати лінгвокультурні особливості та керуватися принципами толерантності, діалогу й співпраці під час здійснення професійної діяльності.
ПРН-20. Фахово вести дискусію англійською мовою, вправно застосовуючи принципи риторики та теорії аргументації, а також законів техніки мовлення.


Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: Contexts and Traditions in the Field of Communication Theory. Models of Communication. Language and Communication. Theory of Discourse. Multimodal Discourse Analysis. Conversational Communication. Pragmatic Aspects of Language Communication. Language, Cognition and Culture. Contexts of Communication: Interpersonal Communication. Contexts of Communication: Group Communication. Contexts of Communication: Organizational Communication. Contexts of Communication: Public Rhetoric. Contexts of Communication: Media Communication. Contexts of Communication: Intercultural Communication.


Рекомендована література:
Основна
Griffin E.A First Look at Communication Theory: [textbook] / Emory Griffin - Boston: McGraw-Hill Higher Education, 2003. - 225p.
Yule G., Widdowson H.G. Pragmatics (Oxford Introductions to Language Study). - Oxford: Oxford University Press, 1996.
Єфименко В.А. Multimodality in print books, digital narratives, and films: навчальний посібник / В.А. Єфименко. - К.: 2021.
Wooffitt R. Conversation Analysis and Discourse Analysis: A Comparative and Critical Introduction. - London: SAGE Publications Ltd, 2005.
Croft W. Cognitive Linguistics (Cambridge Textbooks in Linguistics). - Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Gee P. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. - New York: Routledge, 2014.

Додаткова
Sacks, H. Lectures on Conversation, Volumes I and II. / Ed. by G. Jefferson and E.A. Schegloff. - MA: Basil Blackwell, 1992.
West R., Turner L. Introducing Communication Theory Analysis and Application. - NY: McGraw-Hill, 2010
Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики. - К., 2004.
Encyclopedia of Linguistics / Ed. by Philipp Strazny. - NY: the Taylor & Francis, 2005.
Kress G. Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. - London: Routledge, 2010.
Kress G., van Leeuwen Th. Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. - London: Bloomsbury Academic, 2001.
Моісеєнко О.Ю., Мазін Д.М. Framing KYIVAN RUS' in Modern American Media // Мова: класичне - модерне - постмодерне. - Київ: НаУКМА. - 2021, № 7. - С. 5-21.

Рекомендовані електронні ресурси
Student Resources for Communication Theory Studies: AFL: Home (afirstlook.com); Student resources, communication studies, writing skills and literacy (geoffbarton.co.uk)


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (робота на семінарських заняттях, презентація результатів командного дослідницького проекту); підсумковий контроль - 40 балів (екзамен).

Мова навчання: англійська