НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318090

Назва:

Діалекти в епоху комп`ютерних технологій



Анотація: Курс має на меті ознайомити студентів з сучасним станом українського діалектного простору, тенденціями, що визначатимуть майбутнє українських діалектів, проблемами упорядкування та опису лінгвальної й позалінгвальної інформації, яку містить діалектний текст. Курс передбачає огляд традиційних форматів збереження й обробки діалектної інформації та сучасних принципів та інструментів оцифрування діалектних матеріалів. Слухачі курсу ознайомляться з досвідом інших країн у підготовці усних діалектних корпусів, створенні електронних баз даних, супроводжуваних спеціальними пошуковими системами, та доробком українських дослідників і ресурсами, що містять діалектні матеріали в оцифрованому форматі (Фонофонд. Архів записів, Фонокарта західнополіського говору, Карта діалектів та ін.). Окрему увагу буде приділено створенню корпусу українських діалектних текстів як багатофункціонального, інтерактивного інструменту, що уможливить замінити ручний аналіз мовного матеріалу і дозволить швидко опрацьовувати великі обсяги інформації. Під час курсу буде розглянуто чинники, що сприяють збереженню діалектів (взаємодія і конкуренція з літературною мовою, зміна ставлення до діалектів і розширення сфер їх використання, діалект як маркер локальної ідентичності, ревіталізація діалектів, державна мовна політика, спрямована на популяризацію діалектів української мови та їх збереження, погляд на говірку як нематеріальну культурну спадщину).

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 1

Семестр:

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години -40 год.; лекції - 16 год.; семінарські заняття - 24 год.; самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Дика Л.В., канд. філол. наук

Результати навчання: ПРН-1. Оцінювати власну компетенцію в інтерпретації лінгвістичних карт, формувати бібліотеку фахової літератури.
ПРН-2. Упевнено володіти українською мовою для реалізації письмової та усної комунікації, презентації результатів власних досліджень у галузі діалектології та лінгвогеографії.
ПРН-4. Оцінювати й критично аналізувати стан сучасних діалектів, ставлення носіїв до діалектного мовлення, державну політику щодо збереження діалектного розмаїття.

ПРН-10. Здійснювати науковий аналіз лінгвістичної інформації на картах Атласу української мови та Загальнослов'янського лінгвістичного атласу, інтерпретувати та структурувати його, формулювати узагальнення на підставі самостійно опрацьованих даних.
ПРН-11. Дотримуватися принципів академічної доброчесності у навчальній та дослідницькій роботі.
ПРН-12. Доступно й арґументовано пояснювати особливості українського та слов'янського лінгвістичних просторів, динаміку й статику діалектних явищ, співвідношення між діалектною та літературною мовами.
ПРН-15 Використовувати знання з лінгвогеографії для розв'язання наукових проблем, оптимізації міжкультурної комункації.
ПРН-18. Знаходити креативні рішення для прикладного застосування досліджень з лінгвогеографії для здійснення сучасних комунікативних процесів.
ПРН-19. Враховувати лінгвокультурні особливості під час професійної діяльності.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Зміст дисципліни: Лінгвогеографія - розділ діалектології, який з допомогою методу картографування вивчає територіальне поширення мовних явищ. Основними завданнями лінгвогеографії є встановлення ареалів поширення характерних рис окремої мови чи діалектів, визначення їхніх меж. Метод лінгвістичного картографування, що передбачає нанесення діалектних рис на карту та їх подальше коментування, дає змогу встановити зв'язки і напрями взаємодії між діалектами і мовами, виявити архаїчне та інноваційне в сучасних діалектах, простежити іншомовні впливи, зокрема неслов'янські на слов'янський континуум. Досягнення сучасних лінгвогеографічних шкіл дають надійний матеріал для розв'язання порівняльно-історичних та історико-типологічних мовознавчих проблем, зокрема щодо еволюції слов'янських мов, виявлення відношень між давнішим праслов'янським станом і сучасною диференціацією слов'янського діалектного простору.


Рекомендована література: Основна література

1. Атлас української мови: В 3 т. - Т.1: Полісся. Середня Наддніпрянщина і суміжні землі. - К., 1984; - Т.2: Волинь. Наддністрянщина, Закарпаття і суміжні землі. - К., 1988; - Т.3: Слобожанщина, Донеччина, Нижня Наддніпрянщина, Причорномор'я і суміжні землі. - К., 2001.
2. Загальнослов'янський лінгвістичний атлас (http://www.slavatlas.org/).
3. Бевзенко С.П. Українська діалектологія. - К., 1980.
4. Українська мова: Енциклопедія / Редколег.: Русанівський В. М., Тараненко О. О., Зяблюк М. П. та ін. - 2-ге вид., випр. і доп. - К., Вид-во "Українська енциклопедія" ім. М. П. Бажана, 2004.
5. Шевельов Ю.В. Історична фонологія української мови / Перекл. з англ. - Харків, 2002.



Форми та методи навчання: Участь в обговореннях та дискусіях під час навчально-дослідницьких семінарів. Виконання та презентація дослідницької роботи на науково-навчальній конференції. Підготовка та презентація доповіді, повідомлення на наукових читаннях.

Методи й критерії оцінювання: Залікова оцінка виставляється за результатами роботи студента в семестрі. Підсумкова рейтингова оцінка є сумою балів, набраних студентом за роботу на навчально-дослідницьких семінарах, презентації і контрольну роботу.

Мова навчання: українська