НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318095

Назва:

Основи семіотики



Анотація: У рамках курсу будуть представлені основи семіотики та огляд сучасного розвитку семіотичних ідей. Семіотика розглядається як одна з фундаментальних основ для гуманітарних досліджень. Програма курсу передбачає аналіз різноманітних сфер семіотики, зокрема семіотики культури й мистецтва, невербальної семіотики, семіотики сучасних сфер життя, зокрема реклами і моди, а також проблем походження мови. Слухачі курси отримають практичний досвід комунікативного аналізу, практичного дослідження знаків різної природи, знакових систем та знакових ситуацій. Мова викладання - англійська.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: 3

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 20 год.; семінарські заняття - 20 год.; самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: залік

Результати навчання:
ПРН-8. Характеризувати основні концепції, принципи, поняттєвий апарат семіотики.
ПРН-7. Аналізувати й порівнювати різні семіотичні напрями та підходи до кваліфікації знаків.
ПРН-12. Доступно й аргументовано пояснювати сутність основних понять та проблем семіотики та семіології,
обґрунтовувати власний погляд на них.
ПРН-18. Знаходити креативні рішення для прикладного застосування лінгвістичних досліджень, проводити лінгвістичну експертизу різноструктурних і різножанрових текстів та враховувати екстралінгвальні чинники, що впливають на здійснення сучасних комунікативних процесів.
ПРН-2. Презентувати інформативні повідомлення у межах письмового та усного наукового дискурсу, виголошуючи їх в аудиторії англійською мовою.
ПРН-1. Оцінювати власну навчальну та науково-професійну діяльність, будувати й утілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення.
ПРН-11. Дотримуватися принципів академічної доброчесності і високої академічної культури.
ПРН-4. Оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми та пропонувати шляхи їх розв'язку в складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування.





Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: Вступ до теорії знаків. Типи семіотик. Знакова організація комунікації:дві хвилі семіотики: Ф.Соссюр, Ч.Пірс та Т.Себіок. Семіотика вербальної комунікації. Семіотика невербальної комунікації. Типи знаків у природніх та штучних мовах. Іконічні знаки. Іконічність у морфології. Іконічність у синтаксисі. Знаки індекси. Індексальні знаки у вербальній комунікації. Індексальні знаки у невербальній комунікації. Знаки символи. Лінгвосеміотичний аналіз тексту.


Рекомендована література:
Основна:
The Routledge Companion to Semiotics and Linguistics. (Ed. Cobley, P.), Routledge: London and New York, 2005 (first eddition 2001).
International Handbook of Semiotics. (Ed. Trifonas, P.P.), Springer Science+Business Media Dordrecht, 2015.
Sebeok T.A. An Introduction to Semiotics. University of Toronto Press Incorporated, 1994. 161 p.
Livytska, I. Narrative Discourse as an Emergent Phenomemon: Global Semiotic Approach. Journal of Narrative and Language Studies. Vol.9, No.16, 2021, - P.57-67.
Morris Ch. Foundations of the Theory of Signs // International Encyclopedia of Unified Science. - Chicago: University of Chicago Press. - 1938. - Vol. 1, Number 2. ? P. 1-59.
Scholes R. Semiotics and interpretation. ? New Haven, London : Yale University Press, 1982. ? 161 p.
Parmentier R. J. Signs in Society. Studies in Semiotic Anthropology. - Bloomington and Indianopolis: Indiana University Press, 1994. - 234 p.
Андрейчук Н. І. Інтерпретанта як людський чинник мовного семіозису //Мовознавство. - 2012. ? №3. - С. 65-74.
Ділі Дж. Основи семіотики / Перекл. з англ. та наук. ред. А. Карась. - Львів: Арсенал, 2000. - 232 с.
Еко У. Роль читача. Дослідження з семіотики текстів / [пер. з англ. М. Гірняк]. - Львів: Літопис, 2004. - 384 с.
Єрмоленко С. С. Мовне моделювання дійсності і знакова структура мовних одиниць: Монографія. - К., 2006. - 384 с.
Загнітко А. П. Сучасні лінгвістичні теорії.- Донецьк: ДонНУ, 2006.? К., 1999. - 338 с. 9.
Козлова Т. О. Іконічність у лексиці індоєвропейської прамови: монографія. - Запоріжжя : Кругозір, 2015. ? 640 с. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями і проблеми: підручник. - Полтава: Довкілля-К, 2008. - 712 с. 21. Почепцов Г. Г. Семиотика. - М.; К.: Рефл-бук, Ваклер, 2002. - 431 с.
Сосюр Ф. де. Курс загальної лінгвістики. - К.: Основи, 1998. - С.86-101.

Додаткова:
Агеев В. Н. Семиотика. - М.: Изд-во "Весь Мир", 2002. - 256 с.
Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. - М., 1994. 3. Барт Р. S / Z: / Пер. с фр. Г. К. Косикова и В. П. Мурат; под ред. Г. К. Косикова. - 3-е изд.- М.: Академический Проект, 2009. - 373 с.
Гринев-Гриневич С.В., Сорокина Э.А. Основы семиотики. - М.: Флинта, 2017. - С.12-115.
Карцевский С. Об асимметричном дуализме лингвистического знака // Звегинцев В.А. История языкознания XIX-XX веков в очерках и извлечениях. Ч. ІІ. - М.: Просвещение, 1965. - С. 85-91.
Крейдлин Г. Невербальная семиотика. Язык тела и естественный язык. - М.: НЛО, 2004.
Мечковская Н. Б. Семиотика: Язык. Природа. Культура: курс лекций. - М.: Издательский центр "Академия", 2004. - 432 с.
Моррис Ч.У. Основания теории знаков //Семиотика /Сост., вступ. статья и общ. ред. Ю.С.Степанова. - М.: Радуга, 1983. - С.37-89.
Пирс Ч.С. Логические основания теории знаков. - СПб.: Алетейя, 2000. - 352 с.
Соломоник А. Позитивная семиотика. О знаках, знаковых системах и семиотической деятельности. - Минск: МЕТ, 2004. - 191 с.
Степанов Ю. С. Семиотика. - М.: Академический проект, 1972. - 341 с.
Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию. - М.: Петрополис, 1998. - 432 с.
Якобсон Р. Взгляд на развитие семиотики. - М.: Наука, 1996. - 503 с.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (участь у роботі навчально-дослідницького семінару, рефлексії, виконання групового проекту, презентація індивідуального дослідницького завдання, презентація доповіді на наукових читаннях, поточні тести, презентація та взаєморецензування індивідуальних проектів); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: англійська