НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318097

Назва:

Філософія мови



Анотація: Дисципліна "Філософія мови" є необхідною складовою вибіркових навчальних дисциплін циклу професійної та практичної підготовки маґістрантів. Лекції передбачають систематизований і структурований виклад програмного матеріалу і мають на меті формування у студентів базового рівня знань з дисципліни. Семінарські заняття спрямовано на обговорення студентами питань, визначених робочою навчальною програмою, і мають на меті передусім ознайомлення з формами філософування про мову шляхом витлумачення та порівняльного аналізу класичних та сучасних філософських та загальногуманітарних текстів, в епіцентрі яких перебуває проблема мови як окремої сфери філософської рефлексії.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: 3

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; лекції - 20 год., семінарські заняття - 20 год., самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Циба В.М, канд. філос. н., доц.

Результати навчання:
ПРН-1. Оцінювати власну навчальну та наукову активність, формувати орієнтири та напрямки саморозвитку та вдосконалення свого рівня професійної підготовки.
ПРН-2. На достатньому рівні володіти українською та англійською мовами для виконання письмового завдання й комунікації в академічній групі, опрацювання іншомовних джерел і критичного аналізу матеріалів дисципліни.
ПРН-3. Застосовувати сучасні способи управління інформаційними технологіями для вдосконалення професійних умінь і навичок та оприлюднення поточних результатів своєї роботи як із матеріалами дисципліни, так і при здійсненні кваліфікаційного дослідження.
ПРН-4. Критично аналізувати ключові проблеми та підходи як у межах гуманітарного знання, так і в ширшому полі соціальної взаємодії, демонструвати вміння адаптуватися до мінливих умов колективної співпраці, вчитися долати труднощі непорозуміння, переключати увагу з другорядного на основне і значуще й підсумовувати зроблене.
ПРН-6. Формувати навички застосування набутих знань про зв'язок між концептуальним і експресивним рівнями комунікації, теоретичними засадами та практичною їх реалізацією.
ПРН-8. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти лінгвістичної науки через стосунок до філософських міркувань про мову; аналізувати поняттєвий апарат філософії та лінґвістики як концептуально споріднений на рівні відношення між сферами мови та мислення.
ПРН-9. Порівнювати, класифікувати факти та переконливо доводити своє бачення з певного теоретичного питання, з'ясовувати й конкретизувати фактори зміни різних концептуальних підходів і парадигм до мови як специфічної репрезентації соціальної реальності.
ПРН-11. Дотримуватися принципів академічної доброчесності.
ПРН-18. Виявляти творчий підхід у ситуаціях, що вимагають швидкого рішення за обмежений обсяг часу; виявляти гнучкість і варіативність мислення під час виконання навчальних завдань і здійснення власного теоретичного дослідження; вміти розрізнювати сильні та слабкі сторони новаторських пропозицій.
ПРН-19. У своїй професійній діяльності послідовно обстоювати принципи толерантності та довіри, співпрацювати з колегами на рівних.
ПРН-20. Виявляти готовність до участі в дискусії українською та англійською мовами, арґументувати власну точку зору, дотримуватися принципу логічної несуперечності, з розумінням сприймати критику з боку колег.

Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: Філософія мови є сукупністю теоретичних підходів до аналізу феномену мови. Головним принципом, що сполучає в собі різні інтерпретативні моделі при вивченні цього феномену, є окреслення відмінностей між поняттям і практикою, значенням та сенсом, істиною та припущенням про способи, за допомоги яких лінгвістичні одиниці утворюють смисловий каркас опису реальності. У процесі вивчення дисципліни студенти дізнаються: 1) чому мова є не лише інструментом передачі думок іншим суб'єктам, а й складною системою, що надає ці інструменти; 2) на якій підставі деякі філософи вважають, що мовлення систематично "перевдягає" значення слів, а розуміння передбачає наявність нерозуміння як своєї умови; 3) чим лінгвістика відрізняється від філософування про природу мови; 4) якою мірою є виправданим твердження, що між різними емпіричними мовами існує безодня неперекладності і чи можливо її подолати; 5) як відбувається, що мовці, говорячи однією мовою, висловлюються про предмет розмови "непрозоро"; 6) якими є напрацювання у сучасній філософії за понад столітнє існування цієї галузі філософії, наскільки вони є релевантними для мовознавства та інших наук. Структурно курс складається з кількох двох тематичних блоків: а) філософський аналіз проблем синтаксису, семантики, прагматики та б) порівняння досліджень мови у рамках аналітичної філософії мови, структурної лінгвістики та семіотиці.


Рекомендована література:
Алексюк І. Філософія мови. Традиція аналітичної філософії. - К.: Центр навчальної літератури, 2021.
Бацевич Ф. С. Філософія мови: історія лінгвофілософських учень. - К.: Академія, 2008. - 240 с.
Класики філософії мови від Платона до Ноама Хомського / Упор. Т. Борше. - К.: Курс, 2008. - 536 c.
Вітгенштайн Л. Логіко-філософський трактат. Філософські дослідження / Пер. з нім. Є. Поповича. - Київ: Основи, 1995.
Йосипенко О.М. Від мови філософії до філософії мови. Проблема мови у французькій філософії другої половини XX - початку XXI століть. - К.: УЦДК, 2012. - 479 с.
Синиця А. Сучасна аналітична філософія: від прагматики мови до концептуалізації свідомості. - Л., 2017. - С. 40-201.
Сосюр Ф. де. Курс загальної лінґвістики. - К.: Основи, 1998. - 326 с.
Хомський Н. Роздуми про мову. - Л.: Ініціатива, 2000. - 352 с.
Apel K.-O. From a Transcendental-Semiotic Point of View. Manchester University Press, 1999.
Austin J. L. How to Do Thing with Words. Oxford: Clarendon Press, 1962, 163 p.
Casta?eda, Hector-Neri, 1966. "'He': A Study in the Logic of Self-Consciousness," Ratio, 8: 130-157.
Chisholm, R. 1981. The First Person: An Essay on Reference and Intentionality, Minneapolis: University of Minnesota Press.
Frankfurt H. On bullshit. Princeton: Princeton University Press, 2005.
Lepore, Ernest and Barry C. Smith, (eds.). The Oxford Handbook of Philosophy of Language. Oxford: Oxford University Press, 2006, р.
McGinn C. The Philosophy of Language. The MIT Press, 2015, 225 p.
Millikan, R. 1990. "The Myth of the Essential Indexical," No?s, 24: 723-734.
Passmore J. Recent Philosophers. Duckworth, 1985.
Perry, J. The Problem of the Essential Indexical. Nous, 13 (1979): 3-20.
Pinker S. The Language Instinct. William Morrow & Co, 1994.
Searle J.R. Speech Acts. An Essay in the Philosophy of Language. Cambridge UP, 1969, 203 p.
Searle J.R. Intentionality. An Essay in the Philosophy of Mind. Cambridge UP, 1983, 278 p.
The Philosophy of Language, ed. by Martinich A.P. Oxford University Press, 1996, 600 p.
Wilson B. Wittgenstein's Philosophical Investigations. A Guide. Edinburgh University Press, 1998, 151 p.
Wittgenstein, L. Philosophical Investigations. Double-Language Edition. Trans, by G.E.M. Anscombe. Blackwell Publishing, 1953, 273 p.

Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою

Мова навчання: українська