НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318100

Назва:

Медіалінгвістика



Анотація: Призначений впливати на реципієнта шляхом переконання чи маніпуляції, медіатекст як визначальний елемент медіакультури є особливим утворенням, що віддзеркалює когнітивні та комунікативні процеси, притаманні суспільству на певному етапі розвитку. Курс медіалінгвістики присвячено вивченню лінгвістичного аспекту масової інформації, зокрема з'ясуванню специфіки побудови дійсності за допомогою мови засобів масової інформації - традиційних текстових, аудіовізуальних та електронних. Опис семантико-змістових і жанрово-стильових параметрів медіатекстів ґрунтується на системній характеристиці актуального мовно-текстового матеріалу та підпорядкований меті розвинути вміння студентів збирати й систематизувати мовні факти, інтерпретувати й аналізувати різножанрові тексти публіцистичного стилю, здійснювати їх лінгвістичну експертизу та застосовувати знання про експресивні, емоційні та логічні засоби української та англійської мов для організації успішної комунікації.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 2

Семестр: 4

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години -40 год.; лекції - 16 год.; семінарські заняття - 24 год.; самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Кадочнікова, канд. філол. наук, доцент

Результати навчання: ПРН-1. Оцінювати якість аналізу медіатексту, самостійно працювати над розвитком навичок лінгвістичного аналізу медійного тексту.
ПРН-2. Застосовувати різні методи (контент-, дискурс-, критичний, когнітивний, лінгвокультурний аналіз) лінгвістичного дослідження медіатекстів.
ПРН-3. Критично оцінювати медіаконтент цифрових платформ.
ПРН-4. Упізнавати й критично оцінювати способи мовного впливу в медіа.
ПРН-6. Визначати лінгвістичні стратегії побудови медіатекстів та характеризувати способи їх реалізації.
ПРН-9. Збирати й систематизувати приклади конкретних вербальних і медійних одиниць,
інтерпретувати й аналізувати різножанрові медіатексти, виявляти національно-специфічні риси медійного мовлення.
.
ПРН-11. Самостійно аналізувати новий мовний матеріал.
ПРН-18. Визначати засоби мовного впливу в медіатекстах.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Зміст дисципліни: Теоретичні основи дослідження медіатексту Ключові поняття медіалінгвістики: масмедіа, медіатекст і медіадискурс. Актуальні проблеми медіалінгвістики. Лінгвістичні стратегії і тактики медіакомунікації. Синкретизм підходів до аналізу медіатексту. Методи аналізу медіатексту: контент-аналіз, текстологічний, дискурсивний, критичний, когнітивний, лінгвокультурологічний аналіз та ін. Типологія та структура медійних текстів Типи медіадискурсу. Позалінгвальні складники медіадискурсу. Підходи до класифікації медіатекстів: за способом творення, за формою відтворення, за каналом поширення, за функційно-жанровими ознаками, за тематикою. Лінгво-комунікативна специфіка медіатекстів різних жанрів Лінгвостилістичні особливості новинних, репортажних, інформаційно-аналітичних, есеїстичних, рекламних, розважальних текстів. Інтертекстуальність в науковому аналізі медіакомунікації. Специфіка усного та писемного медіамовлення. Роль медіа в мовно-культурному розвитку суспільства Вплив медіа на динаміку мовної системи. Роль ЗМІ в закріпленні та поширенні норм літературної мови. Розвиток мови медіа. Медіа та культура. Інтертекстуальність, прецедентні феномени, концептуальна метафора в медіатекстах. Феномен "жовтої преси". Лінгвістичні технології впливу в медіатекстах Медійна картина світу. Відображення ідеологічних концептів у медіа. Засоби і прийоми мовленнєвого впливу.


Рекомендована література: Основна література
1. Теорія медіалінгвістики : підр. / Шевченко Л., Сизонов Д. К. : ВПЦ "Київський університет", 2021. 214 с.
2. Чемеркін С.Г. Українська мова в Інтернеті : позамовні та внутрішньо-структурні процеси / С.Г. Чемеркін. - К., 2009. - 240 с.
3. Ayoub M. T., Awan A. G., Abbas G. Textual Analysis of Print Media Text Discourse. New Media and Mass Communication. Vol.50, 2016. Р. 15?20.
4. Chetverikova O. About some linguistic means of manipulative influence in virtual media space. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія "Філологічні науки". Вип. 47. C. 111?118.
5. Chomsky, N. Ten strategies for manipulating through the media. Режим доступу: https://www.demenzemedicinagenerale.net/pdf/14-10-strategies-of-manipulation.pdf
6. Dijk Teun van. Discourse and Manipulation. Discourse and Society, London: SAGE Publications, 2006. Vol. 17 (2). P.359?383.
7. Page R., Barton D., Unger J. W., Zappavigna M. Researching Language and Social Media. London, Routledge, 2014. 212 p.



Форми та методи навчання: Лекційні заняття. Індивідуальні відповіді та групове обговорення на семінарських заняттях.

Методи й критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: Участь в обговоренні теми на семінарському занятті. Пошукове завдання. Індивідуальне дослідницьке завдання. Групове дослідницьке завдання.

Мова навчання: українська