НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318106

Назва:

Соціолінгвістика



Анотація: Курс спрямований на вивчення питань взаємодії мови та суспільства, формування знань про українську мовну дійсність, взаємозв'язки мов, особливості мовних ситуацій, причинно-наслідкові зв'язки між мовою та державою, мовою та ідеологією, мовою і нацією, мовою і політикою, мовою і релігією, соціальну диференціацію української мови, суспільну природу української літературної мови в історії й сьогоденні, формування вміння інтерпретувати навколишню мовну дійсність науковими засобами. Основну увагу приділено актуальним для України питанням соціальної стратифікації мови, білінгвізму, типів мовних ситуацій, особливостей побутування української мови у двомовному суспільстві, специфіки функціювання мови в тоталітарній державі, практичним завданням мовної політики. МЕТА І ЗАВДАННЯ Мета курсу - формування чіткого уявлення про вплив соціального чинника на функціювання і взаємодію мов, знання про мовне облаштування світу, мовну ситуацію та мовну політику в Україні. Поставлена мета передбачає розв'язання таких завдань: актуалізація соціолінгвістичної проблематики, що має безпосередній стосунок до сучасної мовно-культурної ситуації в Україні (мовна ситуація сучасної України й проблема двомовності / багатомовності; мовні контакти, мовна інтерференція та її наслідки для стану й розвитку української мови тощо); формування знань про мовне будівництво у світі та в Україні, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки в перебігу мовних ситуацій; розкриття змісту теоретичних категорій, заходів і механізмів здійснення мовної політики; формування знань про соціальну диференціацію української мови, суспільну природу української літературної мови, вміння аналізувати різні аспекти взаємодії мови, суспільства і людини.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 1

Семестр:

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 16 год.; семінарські заняття - 24 год.; самостійна робота - 64 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Ренчка І.Є., к.філол.н., доц.

Результати навчання: ПРН-7. Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрями сучасних соціолінгвістичних студій, орієнтуватися в напрацюваннях провідних шкіл соціолінгвістики.
ПРН-8. Характеризувати теоретичні засади соціолінгвістичної науки, знати базові терміни, понятійний апарат, концепції та методи, застосовувати їх щодо теоретичних і практичних досліджень.
ПРН-12. Доступно и? аргументовано пояснювати сутність основних понять та проблем соціолінгвістики, обґрунтовувати власний погляд на них.
ПРН-9. Інтерпретувати та аналізувати, спираючись на соціолінгвістичні підходи дослідження, різні комунікативні акти, події й тексти.
ПРН-10. Здійснювати науковий аналіз мовного й мовленнєвого матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологійних принципів, формулювати узагальнення на підставі самостійно опрацьованих даних.
ПРН-18. Враховувати екстралінгвальні чинники, що впливають на здійснення сучасних комунікативних процесів, проводити самостійні спостереження та дослідження щодо різних аспектів взаємодії мови і суспільства.
ПРН-19. Враховувати лінгвокультурні особливості, аналізувати досвід мовного планування України та інших країн у синхронічному та діахронічному аспектах, аналізувати роль мови у формуванні ідентичності.
ПРН-20. Брати участь у дискусіях щодо різних підходів до кваліфікації мовленнєвих явищ, формулювати переконливі аргументи на підтвердження своєї позиції.
ПРН-2. Створювати інформативні презентації, демонструвати мовностилістичну вправність, представляючи результати власного дослідження в аудиторії.
ПРН-15. Використовувати спеціалізовані лінгвістичні знання, сучасні методики й технології щодо збору мовного матеріалу для розв'язання складних дослідницьких завдань і проблем взаємодії мови і суспільства, що потребує оновлення та інтеграції знань.
ПРН-4. Оцінювати й критично аналізувати соціально значущі мовні проблеми та пропонувати шляхи їх розв'язку.
ПРН-1. Оцінювати власну навчальну та науково-дослідницьку діяльність, будувати й утілювати ефективну стратегію саморозвитку й професійного самовдосконалення.
ПРН-11. Дотримуватися принципів академічної доброчесності і високої академічної культури.

Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Зміст дисципліни: Основна увага під час вивчення курсу зосереджена довкола соціолінгвістичних проблем, пов'язаних з історією української мови і її функціюнням, а також соціокультурних, політичних та територіальних чинників, що зумовили відмінності її соціального статусу та суспільних функцій упродовж нового та новітнього періоду розвитку літературної мови. Передбачено вивчити комплекс соціо- та психолінгвістичних питань, пов'язаних із білінгвізмом - індивідуальним та масовим, диглосією, деформаціями постколоніальних міжмовних відносин. До завдань курсу входить також вивчення досвіду мовного планування зарубіжних країн, аналіз сучасної мовної політики України та визначення її практичних завдань. Значущість завдань, що стоять перед українською соціолінгвістикою, зумовлена нагальністю потреб нашої держави - впровадження ефективного мовного планування та мовної політики. З огляду на це, курс орієнтовано передусім на специфіку сучасного мовного життя України.


Рекомендована література: РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА

1. Ажнюк Б. М. Мовна політика: Україна і світ: монографія. К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2021. 420 с.
2. Беликов В.И., Крысин Л.П. Социолингвистика. М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 2001. 315 с.
3. Горбач О. Арґо в Україні. Львів: Інститут українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України, 2006.
4. Жлуктенко Ю. О. Українсько-англійські міжмовні відносини: Українська мова у США і Канаді. К., 1964. 168 с.
5. Караванський Св. Пошук українського слова або боротьба за національне "Я". К., 2001.
6. Кочерган М. Мовна ситуація і мовна політика в Україні. Світогляд. 2008. № 2. С. 18-23.
7. Кулик В. Мовна політика в багатомовних країнах. Закордонний досвід та його придатність для України. К.: Дух і Літера, 2021. 312 с.
8. Масенко Л.Т. Мова і суспільство. Постколоніальний вимір. К., 2004.
9. Масенко Л.Т. Нариси з соціолінгвістики. К., 2010.
10. Масенко Л. Суржик: між мовою і язиком. К., 2019.
11. Мацюк Г. До витоків соціолінгвістики: Соціологічний напрям у мовознавстві: монографія. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008.
12. Мовна політика та мовна ситуація в Україні: Аналіз та рекомендації / за ред. Юліане Бестерс-Дільґер. К., 2008.
13. Селігей П. Мовна свідомість: структура, типологія, виховання. К., 2012.
14. Ставицька Л. Арґо, жарґон, сленґ. К., 2005.
15. Ткаченко О. Українська мова і мовне життя світу. К., 2004.
16. Українська мова у ХХ сторіччі: історія лінгвоциду (за ред. Л. Масенко). К., 2005.
17. Швейцер А.Д., Никольский Л.Б. Введение в социолингвистику. М.,1978.
18. Шевельов Ю. Українська мова в першій половині двадцятого століття (1900 - 1941). Стан і статус. Вибрані праці. Кн. 1. К., 2008.
19. Шевельов Ю. Внесок Галичини у формування української літературної мови. К.: Вид. дім "КМ Академія", 2003.


Форми та методи навчання: Участь в обговореннях та дискусіях на семінарських заняттях. Виконання й презентація дослідницьких і творчих завдань, індивідуального проєкту, наукової доповіді.

Методи й критерії оцінювання: Формами поточного контролю з дисципліни "Соціолінгвістика" є опитування, обговорення самостійно опрацьованих джерел, дискусії щодо викладених у них наукових проблем, презентації індивідуальних проєктів (дослідницьких та творчих завдань). Поточний контроль передбачає оцінювання кожного виду робіт, зазначених в "Умовах визначення навчального рейтингу", та відбувається відповідно до чітко визначених критеріїв (див. наступний розділ).

Мова навчання: українська