НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318109

Назва:

Когнітивна лінгвістика



Анотація: Навчальна програма з курсу "Когнітивна лінгвістика" розроблена на основі вимог до професійної підготовки освітньо-кваліфікаційного рівня маґістра з дисциплін лінгвістичного циклу. Курс розрахований на студентів першого року навчання спеціальності "Філологія. Германські мови та літератури (переклад включно)" та викладається англійською мовою. Навчальна дисципліна "Когнітивна лінгвістики" передбачає формування професійної лінгвістичної компетенції: володіння понятійним апаратом із теорії когнітивної лінгвістики, вміння розрізняти підходи категоризації та концептуалізації, типи концептів, ментальних репрезентацій, картин світу та глибинних форм, визначати та аналізувати концептуальну метафору, політичну метафору, а також здатність застосовувати набуті знання у практичній діяльності та наукових дослідженнях.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: 3

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 20 год.; семінарські заняття - 20 год.; самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Гусар М.В., кандидат філологічних наук, доцент

Результати навчання:
ПРН-1. Оцінювати власну навчальну та науково-професійну діяльність, будувати й утілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення.
ПРН-2. Упевнено володіти англійською для реалізації письмової та усної комунікації; презентувати результати досліджень. англійською мовами.
ПРН-5. Знаходити оптимальні шляхи ефективної взаємодії у професійному колективі та з представниками інших професійних груп різного рівня шляхи їх розв'язку в складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування.
ПРН-6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби англійської мов та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації, зокрема й в умовах міжкультурної взаємодії.
ПРН-11. Дотримуватися правил академічної доброчесності.
ПРН 13. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань, власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються.
ПРН-19. Цінувати й враховувати лінгвокультурні особливості та керуватися принципами толерантності, діалогу й співпраці під час здійснення професійної діяльності.


Спосіб навчання: аудиторний

Зміст дисципліни: Cognitive linguistics as a science. Foreign and state views in the field of cognitive linguistics. Worldview. Cognitive semantics. World conceptualization and Categorization. Concept. Concept structure. Conceptual analysis. Types of concepts. Culturally-specific concepts. Frame theory. Categorization. Category formation. Prototype theory. Categorization of linguistic units. Cognitive grammar. Theory of conceptual metaphor. Theory of mental spaces. Linguistic conceptualization of space.


Рекомендована література:
Основна література:
Монжалєй Т. К. Вступ до мовознавства: навч. посіб. Суми: Університетська книга, 2019. 183 с.
Кочерган М.П. Загальне мовознавство: підруч. для студ. філол. спец. ВНЗ. - 2. вид., випр. і доп. К.: Видавничий центр "Академія", 2006. 463 с.
Handbook of Cognitive Linguistics and Second Language Acquisition / Ed. By P. Robinson and N.C. Ellis. L.; N.Y.: Routledge, 2008. 566 p.
Evans V., Green M. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press, 2006. 830 p.

Допоміжна література:
1. Левицький В.В. Основи германістики. [укр.]: Навчальний посібник для ВНЗ- Вінниця : Нова книга, 2008. - 528 с.
2. Селіванова О. Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія / Олена Селіванова. Полтава : Довкілля - К, 2008. - 711 с. http://irbisnbuv.gov.ua/ulib/item/REF0005539
Cognitive Exploration of Language and Linguistics. 2 nd revised edition. Edited by R. Dirven, M. Verpoor. Amsterdam; Philadelphia (USA): John Benjamins B.V., 2004. 277 p.
Jackendoff R. Conceptual Semantics. Meaningand Mental Representations / eds. U. Eco, M. Santambrogio, PTVioli. Bloomington, 1988. P. 81-98.

Інформаційні ресурси в Інтернеті:
1. Журнал "Філологічні трактати". 2014 - 2019. http://tractatus.sumdu.edu.ua/
2. http://journals.cambridge.org/action
3. Wierzbicka A. Understanding Cultures through Their Key Words. - N.Y.: Oxford Univ. Press, 1997. 317 p. ttps://www.twirpx.com/file/241910/http://www.utexas.ed u/cola/progs/britishstudies/Lectures.php
4. https://linguana.com.ua/temy/the-englishlanguage/the-history-of-english


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (участь в аудиторній роботі, презентації, Multiple-Choice тести для перевірки опанування основними теоретичними поняттями та вміння їх застосовувати у відповідних контекстах) ; підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: англійська