НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318294

Назва:

Прецедентне право Європейського Суду з прав людини



Анотація: Вивчення курсу студентами має на меті оволодіння ними системою сучасних знань про основні концепції, поняття та категорії прав людини, способи тлумачення норм про права людини та особливості їх судового захисту у контексті діяльності Європейського суду з прав людини. Завдання курсу: поглиблене вивчення студентами Конвенції про захист прав людини та основних свобод (1950) у контексті практики її застосування Європейським Судом з прав людини, навчити студентів використовувати прецеденти ЕСПЛ у правотворчості та у правозастосуванні, підготувати студентів до їх можливої роботи у судових та правоохоронних органах та до науково-дослідної і викладацької роботи. Дисципліна "Прецедентне право Європейського Суду з прав людини" є базовою для розуміння роцесів формування та розвитку європейського прецедентного права з прав людини. У результаті вивчення курсу студенти отримують систему сучасних знань та практичні навички у щодо розуміння та застосування прецедентного права ЕСПЛ.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 1

Семестр: осінній (1)

Кількість кредитів: 4 кредити ЄКТС (разом 120 годин, з них аудиторних 40, самостійна робота - 80)

Форма контролю: ЕКЗАМЕН

Викладач(і): Шевчук Станіслав Володимирович. д.ю.н., професор

Результати навчання: за результатами опанування курсу студент повинен знати:
основні процедури захисту прав людини;
європейські стандарти та зміст прецедентного права Європейського суду з прав людини щодо застосування базисних статей ЕКПЛ, а саме щодо права на життя, заборони катування, права на свободу та особисту недоторканість, права на справедливий суд, права на повагу до сімейного та приватного життя, свободи думки, совісті та релігії, права на свободи вираження, свободи зібрань та об'єднання, права власності. Студент повинен також повинен розуміти основні способи тлумачення Конвенції, а також можливості її застосування як при вирішенні справ на національному рівні, так й у випадку подачі заяви до ЕСПЛ.
Вміти: творчо аналізувати і узагальнювати правотворчу практику ЄСПЛ, правильно застосовувати способи тлумачення ЕКПЛ, користуватися першоджерелами і спеціальною літературою, орієнтуватися у праві Ради Європи та у національному законодавстві та практики його застосування у контексті норм та стандартів ЕКПЛ; поєднати досягнення юридичної науки з практикою, що складається у цих сферах, брати участь в правотворчій та правозастосовній діяльності органів державної влади та у науково-дослідній і викладацькій роботі.



Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Необхідними є обов'язкові попередні та супутні дисципліни: - Загальна теорія права. - Конституційне право. - Курси з порівняльного правознавства. - Міжнародне право.

Зміст дисципліни: Основні теми: Основні процедури захисту прав людини. Судовий захист прав людини: основні переваги. Міжнародні процедури захисту основних прав та свобод. Роль прецедентного права у процесі захисту конституційних прав та свобод. Роль Конвенції про захист прав людини та основних свобод у процесі їх захисту на національному рівні. Основні способи (принципи) тлумачення Конвенції про захист прав людини та основних свобод. Єволюційне (динамічне) тлумачення Конвенції. Конвенція як "живий інструмент". Обов'язковість прецедентного права Європейського суду з прав людини для України: основні правові аргументи. Концепція позитивного обов'язку держави щодо забезпечення реалізації основних прав та свобод. Право на життя: поняття та основні характеристики. Право на життя та позитивний обов'язок держави. Справа Гонгадзе проти України. Право на життя та „виключно необхідне застосування сили”: справа Маккан проти Сполученого Королівства. Позитивний обов'язок держави і техногенні катастрофи: стандарт справи Онерїлдіз проти Туреччини. Право на життя: проблема негативного аспекту (справа Претті проти Сполученого Королівства). Право на життя та смертна кара. Скасування смертної кари в Україні: підхід Конституційного Суду України. Заборона катувань та відповідальність держави. Поняття розумного строку судового розгляду за статтею 6 Конвенції. Окремі гарантії статті 6 у кримінальному процесі. Право мовчати та привілей проти самообвинувачення. Заборона зворотної дії кримінального права: стаття 7 Конвенції. Основні складові права на повагу до приватного життя: стаття 8 Конвенції Свобода думки, совісті, віросповідання: основні характеристики статті 9 Конвенції. Принцип неототожнення та принцип нейтральності за статтею 9. Свобода вираження поглядів: основні характеристики статті 10 Конвенції. Основні теорії свободи слова у конституційній доктрині.


Рекомендована література:
Конституція України.
Конституція України. Науково-практичний коментар/редкол. В.Я. Тацій (голова редкол.), О.В. Петришин, Ю.Г. Барабаш. - 2-ге вид., переробл. і допов. - Х.: Право., 2011. - 1128 с.
Усесвітня декларація прав людини 1948 р.
Міжнародний пакт про громадянські та політичні права 1966р.
Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права 1966р.
Конвенція про захист прав людини та основних свобод 1950р.
Європейська соціальна хартія (переглянута) 3 травня 1996 р.
Хартія основних прав Європейського Союзу 2000 р.
Декларація Генеральної Асамблеї ООН про право народів на мир 12.11.1984 р.
Декларація Генеральної Асамблеї ООН про виховання народів в дусі миру 15.12.1978 р.
Декларація Генеральної Асамблеї ООН про право на розвиток 4.12.1986 р.
Ріо-де-Жанейрська Декларація по оточуючому середовищу і розвитку 3-14 червня 1992 р.
Декларація Генеральної Асамблеї ООН про право корінних народів 13.09.2007 р.
Рамкова конвенція прав національних меншин Ради Європи 1995 р.
Права людини і професійні стандарти для юристів в документах міжнародних організацій. - К.: Сфера, 1999. - 342 с.
Шевчук С. Порівняльне прецедентне право з прав людини. К. "Реферат". 2002.
Шевчук Станіслав. Судовий захист прав людини: Практика Європейського Суду з прав людини у контексті західної правової традиції. — К. : Реферат, 2006. — 848с.
Шевчук С. Судова правотворчість: світовий досвід і перспективи в Україні. - К.: Реферат, 2010. - 2-е вид. - 640 с.
Макбрайд Дж. Європейська конвенція з прав людини та кримінальний процес. - К. : К.І.С, 2010. - 576 с.
Golding M. The Concept of Rights: A Historical Sketch. - Boston: "Little, Brown and Company", 1978. - p. 48.
Ю. Зайцев Вибрані рішення Європейського суду з прав людини: В 2 т. / Ю. Зайцев (уклад.), О. Павліченко (уклад.) — К. : Фенікс, 2005. — 688с. Т. 1 — К. : Фенікс, 2005—688с.
Фулей Т.І. Застосування практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя: Науково-методичний посібник для суддів. - 2-ге вид. випр., допов. - К., 2015. - 208 с.
Антонович М. Міжнародне право з прав людини: матеріали для студентів - в 2-х ч. - К. 1998;
Антонович М.М. Україна в міжнародній системі захисту прав людини. - К. КМ ACADEMIA. 2000.
Головатий С.П. Про людські права. Лекції. - К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2016. - 760с.
Пазюк А. Захист прав громадян у зв'язку з обробкою персональних даних у правоохоронній діяльності. Європейський досвід і Україна. К. МГО "Прайвесі Юкрейн". 2001.
Буткевич В.Г., Мицик В.В., Задорожній О.В. Міжнародне право. Основи теорії: Підручник/ За ред. В.Г.Буткевича. - К.: Либідь, 2002. - 608 с.
О. В. Задорожній. Європейський суд з прав людини // Українська дипломатична енциклопедія: У 2-х т. / Редкол.: Л. В. Губерський (голова) та ін. — К.: Знання України, 2004. — Т. 1. — 760 с.
Європейський суд з прав людини. Порядок звернення / М. В. Пристинська. — К. : Право-Інформ, 2012.
Севостьянова Н. І. Звернення до Європейського суду з прав людини як реалізація права на правосуддя: монографія / Н. І. Севостьянова ; НУ «ОЮА». — Одеса: Фенікс, 2012. — 216 с. (Міжнародне право).
Sieghart P. The International Law of Human Rights. - Oxford: Clarendon Press. 1995.
Steiner H.J. and Alston Ph. International Human Rights in Context Law, Politics, Morals - Oxford: Clarendon Press. 1996. ULR: https://books.google.com.ua/books?id=9NKaXYtw9YUC&q=tion&dq=related:ISBN0812202627&lr=&source=gbs_word_cloud_r&redir_esc=y#v=onepage&q=tion&f=false

Філософія прав людини / За редакції Ш. Госепата та Г. Ломанна; Пер. з нім. О.Юдіна та Л. Доронічевої. - К.: Ніка-Центр, 2016. - 320 с.
Harris D., O'Boyele M., Warbrick C. Law of the European Convention on Human Rights - Second edition. - Oxford: Охford University Press, 2009. - 902 р.
Hohfeld W. Fundamental legal conceptions as applied in judicial reasoning. - Yale University Press, 1919.

Шишкіна Е. В. Концепція заборони неналежного поводження з людиною та її еволюція в діяльності Ради Європи : дис... канд. юрид. наук: 12.00.11. - К., 2009. - 232 с.
Шишкіна Е. В. Міжнародні механізми реалізації ст. 3 Європейської конвенції про захист прав людини та основоположних свобод // Право України. - 2006. - № 12.
Ackerman St. Torture and Other Forms of Сruel and Unusual Punishment in International law // Vanderbilt Journal of Transnational Law. - 1978. - Vol. 11. - P. 653-707.
Aol?in, F.N. The European Convention on Human Rights and its Prohibition on Torture // S. Levinson (ed.) Torture. - Oxford university press, 2004.
Addo M. K. Does Article 3 of the European Convention on Human Rights enshrine absolute rights? // European Journal of International Law. -1998. - P. 510-524.
Callewaert J. L'article 3 de la Convention europ?enne des droits de l'homme: une norme relativement absolu ou absolument relative? // Liber amicorum Marc-Andre Eissen. - Bruxelles - Paris: Bruyland, L.G.D.J, 1995. - P. 13-38.
Callewaert J. Is There a Margin of Appreciation in the Application of Articles 2, 3 and 4 of the Convention? // Human Rights Law Journal. -1998. - P. 6-9.
Douraki T. La protection internationale des malaides mentaux contre les traitemets abusifs // Melanges en hommage a Louis Edmond Pettiti. - Bruxelles, Bruylant, 1998. - P. 309-322.
Duffy P. J. Article 3 of the European Convention on Human Rights// International and Comparative Law Quarterly. -1983. -Vol. 32. - № 2. - P. 316-346.
Ecochard B. L'emergence d'un droit ? des conditions de d?tention dec?ntes garanti par l'article 3 de la Convention europeenne des droits de l'homme.-Revue fran?aise de droit administratif.- 2003. - № 1(janv.-f?vr.) - P. 99-108.
Evans, M. D., Morgan R. Preventing torture. A Study of the European Convention for the Prevention of torture and inhuman or degrading treatment or punishment. - Oxford: Clarendon Press, 1998. - 475 p.
Feldman D. Human Diqnity as a Legal Value. - Part I // Public Law, winter. - London 1999. - P. 682-702.
Fierens J. La dignit? humaine comme concept juridique // Journal des tribanaux. - 2002, 21 sept. - № 60 64. - P. 577-582 .
Foley C. Combating Torture Handbook: A Manual for Judges and Prosecutors. - Human Rights Centre of the University of Essex, 2000.
Forsythe D. P. Political prisoners: the law and politics of protection // Vandebilt Journal of Transnational law. -1976.- Vol. 9. - Spring. - P. 295-322.
Maziere P. Interpretation des articles 3, 8 et 13 de la Convention europ?enne des droits de l'homme a propos d'une chati ment corporel dans une ?cole priv?e britannique // Juris-classeur periodique. - 1994, edition generale, II, 22262.
Ngo Dinh L. Q. I Refugiati de factoe l'art 3 della Convenzione europea per la salvaguardia dei diritti dell'uomo e delle libert? fondamentali // Affari sociali internazionali. - 1993. - P. 189-196.
Pavia M.-L. La dignit? de la personne humaine // Paris: Economica. - 1999. - 181 p.
Sarup R. Torture under the European Convention on Human Rights // American Journal of International Law. - 1979. -Vol. 73. - P. 267-276.


COUNCIL OF EUROPE
http://www.coe.int/
The European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman of Degrading Treatment
or Punishment
http://www.cpt.coe.int
European Court of Human Rights
http://www.echr.coe.int



Форми та методи навчання: Семінарські заняття та сасостійна робота

Методи й критерії оцінювання: Перевірка якості знань - поточний контроль (на семінарах) та семестровий підсумковий. Формами підсумкового контролю є екзамен (осінній семестр). Рівень поточних знань студентів оцінюється відповідно до методики визначення середньозваженої рейтингової оцінки успішності студента за усіма видами навчальних занять (відповіді на семінарах, контрольні роботи, написання есе). Метою оцінювання є визначення рівня засвоєння студентами теоретичного та практичного матеріалу навчальної дисципліни. Рівень знань студентів оцінюється відповідно до вимог "Положення про рейтингову систему оцінювання знань і компетентностей здобувачів вищої освіти НаУКМА", затвердженого наказом НаУКМА від 06.07.2022 року, №250 та "Положення про критерії оцінювання знань здобувачів вищої освіти в Національному університеті "Києво-Могилянська академія" від 29.12.2021 року.

Мова навчання: українська