НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318408

Назва:

Теоретичні та методологічні проблеми психології



Анотація: Лекційний матеріал курсу відтворює основні теоретичні та методологічні проблеми, які стоять перед психологічною наукою та розв’язання яких визначає провідні вектори її подальшого розвитку. Семінарські заняття спрямовано на обговорення та аналіз основних теоретичних проблем і методологічних підходів у сучасній психології.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: 1

Кількість кредитів: загальна кількість годин - 90; аудиторні години - 30 (лекції - 18 годин, семінарські 12+ кредитів ЄКТС: 3

Форма контролю: іспит

Викладач(і): проф.Васютинський В.О.

Результати навчання: Знати: функції і рівні методології психології; особливості проведення наукових досліджень у психології залежно від методологічного підходу та засадничих принципів; зміст сучасних теоретичних проблем психології; сучасні теоретико-методологічні підходи до вивчення психічних явищ; методологічні принципи психологічних досліджень; етапи розвитку психології як класичної, некласичної та постнекласичної науки; сутність соціального конструкціонізму та його впливу на методологічні трансформації сучасної психології.
Уміти: використовувати знання методологічних та теоретичних проблем психології в дослідженні та поясненні психічних явищ; визначати і ставити проблему психологічного дослідження, формулювати гіпотезу та завдання науково-практичних досліджень на основі орієнтування у теоретичних та методологічних проблемах психології; визначати методологічний базис та категоріальний апарат власного науково-психологічного (магістерського) дослідження, на основі


Спосіб навчання: аудиторний, дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальна психологія, методологія та організація наукових досліджень

Зміст дисципліни: Курс поглиблює знання про методологію і теоретичні засади сучасної психології, рівні і функції методології, шляхи визначення актуальних дослідницьких проблем у контексті методологічно обґрунтованих підходів, вибір напрямів наукового пошуку та його завдань і вихідних гіпотез, визначення концептуальної рамки дослідження та його основних етапів, добір валідних теоретичних та емпіричних методів і дослідницьких процедур, опрацювання емпіричних результатів відповідно до завдань та гіпотез дослідження. Методологічне обґрунтування науково-психологічного дослідження є одним із важливих чинників асиміляції його результатів у загальне галузеве знання, способом узгодження авторського погляду на досліджуване явище з виробленими наукою процедурами його здобуття та перевірки на вірогідність, із сучасними підходами до його виробництва. Розвиток навичок обґрунтування власного наукового дослідження з позицій методології психологічної науки є важливою умовою його успішності.


Рекомендована література: 1.Основи психології: підручник / За заг. ред. О. В. Киричука, В. А. Роменця. – 4-те вид.,
стереотип. – К.: Либідь, 1999. – 632 с.
2. Психологія життєтворення особистості в сучасному світі: монографія / Ю. Д.
Гундертайло, В. О. Климчук, О. Я. Кляпець та ін. ; за ред. Т. М. Титаренко ; Національна
академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. – К. :
Міленіум, 2016. – 320 c. – https://ispp.org.ua/2020/05/10/psixologiya-zhittyevotvorennya-vsuchasnomu-sviti/
3. Теоретико-методологічні основи інтеграції психологічного знання: монографія /
О. В. Завгородня, В. О. Мєдінцев, С. О. Копилов та ін.; за ред. О. В. Завгородньої. – К:
Слово, 2020. – 180 с. – http://lib.iitta.gov.ua/722182
4. Татенко В. О. Сучасна психологія: теоретично-методологічні проблеми : навч. посіб. – К. :
Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2009. – 288 с. – http://lib.iitta.gov.ua/706195/1/
5. Теоретичні напрями соціальної психології: навч. посібник / М. М. Слюсаревський, Н. В.
Хазратова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 104 с. –
https://ispp.org.ua/2021/02/19/navchalnij-posibnik-teoretichni-napryami-socialno%d1%97-
psixologi%d1%97/
Додаткова література:

Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: Поточний контроль (70%) усне опитування, реферати, конспекти, письмова та контрольна робота. Підсумковий контроль (30 % контрольні завдання), форма контролю -іспит

Мова навчання: українська