НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318548

Назва:

Когнітивна соціологія



Анотація: Мета і завдання курсу - розширити уявлення студентів про когнітивну перспективу соціології, про особливості соціологічного підходу до аналізу когнітивних феноменів. Когнітивна соціологія розглядається як "соціологія мислення" (sociology of thinking). Увагу приділено аналізу з соціологічно-когнітивної перспективи феноменів та процесів сприйняття, фокусування уваги, класифікації, впорядкування, контексту, маркування, встановлення рамок, "мапування" (розміщення в часі та просторі), відносин спорідненості та/або зв'язку, типів ідентифікацій, різновидів та типів мислення, тощо. Здійснюється систематизація теоретичних концепцій, соціологічної та соціокультурної проблематики проблематики. Окрема увага приділяється поглибленню звички аналітичного та критичного мислення та застосуванню теоретичних концепцій до аналізу актуальних соціальних феноменів та проблем.

Рік навчання: 2

Семестр: 4

Кількість кредитів: 3 ECTS

Форма контролю: залік

Викладач(і): Анна Дмитрівна Осипчук, к.соц.н., доцент

Зміст дисципліни: Мета і завдання курсу - розширити уявлення студентів про когнітивну перспективу соціології, про особливості соціологічного підходу до аналізу когнітивних феноменів. Когнітивна соціологія розглядається як "соціологія мислення" (sociology of thinking). Увагу приділено аналізу з соціологічно-когнітивної перспективи феноменів та процесів сприйняття, фокусування уваги, класифікації, впорядкування, контексту, маркування, встановлення рамок, "мапування" (розміщення в часі та просторі), відносин спорідненості та/або зв'язку, типів ідентифікацій, різновидів та типів мислення, тощо. Здійснюється систематизація теоретичних концепцій, соціологічної та соціокультурної проблематики проблематики. Окрема увага приділяється поглибленню звички аналітичного та критичного мислення та застосуванню теоретичних концепцій до аналізу актуальних соціальних феноменів та проблем.


Рекомендована література: 1. Simpson, Ruth. "Neither Clear Nor Present: The Social Construction of Safety and Danger," Sociological Forum 11 (1996): 549-61.
2. Zerubavel, Eviatar. Social Mindscapes: An Invitation to Cognitive Sociology (Cambridge: Harvard University Press, 1997), pp. 1-22, 100-110.
3. Brekhus, Wayne. "The Rutgers School: A Zerubavelian Culturalist Cognitive Sociology," European Journal of Social Theory 10 (2007): 448-64.
4. Zerubavel, Eviatar. "Generally Speaking: The Logic and Mechanics of Social Pattern Analysis," Sociological Forum 22 (2007): 131-45.
5. Zerubavel, Eviatar. The Seven-Day Circle: The History and Meaning of the Week (Chicago: University of Chicago Press, 1989 [1985]), pp. 138-41.
6. Shibutani, Tamotsu. "Reference Groups as Perspectives," American Journal of Sociology 60 (1955): 562 69.
7. Zerubavel, Eviatar. Social Mindscapes: An Invitation to Cognitive Sociology (Cambridge: Harvard University Press, 1997), pp. 23-67.
8. Zerubavel, Eviatar. The Fine Line: Making Distinctions in Everyday Life (Chicago: University of Chicago Press, 1993 [1991]), pp. 10-12, 72, 108-12.
9. Laqueur, Thomas Making Sex: Body and Gender from the Greeks to Freud (Cambridge: Harvard University Press, 1990), pp. 4-6, 8-11, 81-82, 87-90, 149-50.
10. Friedman, Asia. "Toward a Sociology of Perception: Sight, Sex, and Gender," Cultural Sociology (18с).
11. DeGloma, Thomas. "Awakenings: Autobiography, Memory, and the Social Logic of Personal Discovery," Sociological Forum 25 (2010): 510-40.
12. Zerubavel, Eviatar. "Lumping and Splitting: Notes on Social Classification," Sociological Forum 11 (1996): 421-22, 428-30.
13. Purcell, Kristen."In a League of Their Own: Mental Leveling and the Creation of Social Comparability in Sport," Sociological Forum 11 (1996): 435-55.
14. Zerubavel, Eviatar. Time Maps: Collective Memory and the Social Shape of the Past (Chicago: University of Chicago Press, 2003), pp. 82-100.
15. Leach, Edmund."Anthropological Aspects of Language: Animal Categories and Verbal Abuse," in Eric H. Lenneberg (ed.), New Directions in the Study of Language (Cambridge: MIT Press, 1964), pp. 34-40.
16. Douglas, Mary. Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo (New York: Praeger, 1966), pp. 1 6, 35-40, 121-28.
17. Shlain, Leonard. The Alphabet versus the Goddess: The Conflict between Word and Image (New York: Penguin, 1998), pp. 17-27, 40-44, 72-86.
18. Zerubavel, Eviatar. Hidden Rhythms, pp. 102-05, 117-37.
19. Turner, Victor. "Betwixt and Between: The Liminal Period in Rites de Passage," in The Forest of Symbols: Aspects of Ndembu Ritual (Ithaca: Cornell University Press, 1970 [1964]), pp. 93-99.
20. Lewis, Martin W. and Wigen, K?ren E. The Myth of Continents: A Critique of Metageography (Berkeley: University of California Press, 1997), pp. 2-13, 33-38, 150-54.



Додаткова література:
1. Zerubavel, Eviatar. Hidden Rhythms: Schedules and Calendars in Social Life (Berkeley: University of California Press, 1985 [1981]), pp. 12-30.
2. Davis, Murray S. Smut: Erotic Reality / Obscene Ideology (Chicago: University of Chicago Press, 1983), pp. 20 30, 74 77, 216-24, 230-34, 238-46.
3. Zerubavel, Eviatar. Terra Cognita: The Mental Discovery of America (New Brunswick: Rutgers University Press, 1992), pp. 70-71, 76-101.
4. Simpson, Ruth. The Germ Culture (Ph.D. Dissertation, Rutgers University, 2006), ch. 5 ("The Forest and the Trees: Changing Styles of Focusing").
5. Goffman, Erving Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience (New York: Harper Colophon, 1974), pp. 40-48, 58-74, 202-15, 227-30, 251-69, 311-15.
6. Fleck, Ludwik. Genesis and Development of A Scientific Fact (Chicago: University of Chicago Press, 1981 [1935]), pp. 38-51, 89-105, 110-11.
7. Emerson, Joan P. "Behavior in Private Places: Sustaining Definitions of Reality in Gynecological Examinations," in Hans-Peter Dreitzel (ed.), Recent Sociology No.2 Patterns of Communicative Behavior (London: Macmillan, 1970), pp. 74-93.
8. Goffman, Erving Behavior in Public Places: Notes on the Social Organization of Gatherings (New York: Free Press, 1963), pp. 43-59, 83-104.
9. Goffman, Erving. The Presentation of Self in Everyday Life (Garden City: Doubleday Anchor, 1959), pp. 229-37.
10. Ehrenzweig, Anton. The Hidden Order of Art: A Study in the Psychology of Artistic Imagination (Berkeley: University of California Press, 1967), pp. 21-31.
11. Garfinkel, Harold. Studies in Ethnomethodology (Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1967), pp. 36-49, 53-55.




Методи й критерії оцінювання: За роботу в семестрі - 70% Залік _______ - 30% Загалом - 100% Робота в семестрі: Оцінка за роботу в семестрі складається з наступних видів робіт: Активна участь у семінарських заняттях - 46 Рефлексії - (3х8) - 24 Залік (Індивідуальний проект) - (15+15) - 30 Загалом - 100 Активна участь у семінарських заняттях (46) Активною участю є: - присутність і участь у дискусіях : - ознайомлення із обов'язковою літературою і джерелами, - розмова чітко за темою і за суттю дискусії, підняття і ставлення доречних питань і проблем, "сприяння" дискусії, її "підбурювання", уважність до перебігу дискусії. Письмові роботи. Одна сторінка - 26-29 рядків (тобто використовується шрифт у 12 пт з інтервалом 2 або шрифт у 14 пт з інтервалом 1.5), набрані шрифтом типу Times New Roman. У письмових роботах мають бути відповідно оформлені всі цитати, посилання на джерела та списки літератури. Всі зазначені у списку літератури джерела мають бути використані. Роботи мають відповідати принципам академічної доброчесності. У випадку встановлення факту плагіату у письмовій роботі студент отримує оцінку "неприйнятно". Див. Положення про академічну доброчесність в НаУКМА. Формат для назви файлів: surname/lastname_typ-roboty.typeoffile Формат файлу має 1) відкриватись, 2) дозволяти завантажування, 3) дозволяти друк. Рефлексії (8х3=24) Протягом семестру мають бути написані три рефлексії на задану тематику. Оцінка складається з суми балів за них, по 8 (вісім) балів за кожний. За потреби, може бути написаний додаткова (бонусна) рефлексія (як відпрацювання за вагомої поважної причини пропуску). Рефлексії мають бути аналізом з позицій когнітивної соціології особистого досвіду або роздумами над (соціальними) явищами (феноменами) й процесами на основі літератури до занять. Рефлексія має бути обсягом 2000 - 5000 знаків (1-2,5 сторінки). Можливі теми для рефлексій (перелік не є вичерпним): - особливості сприйняття на фокусування уваги - бінарні(?) опозиції - категоризації - маркування - ігнорування - замовчування - ідентичності та їх менеджмент - ментальні мапи Deadline - 15 навчальний тиждень. Залік (Індивідуальний проект (30 = 15 за письмову частину + 15 за презентацію) Темою студентського проекту (письмової роботи та її презентації) є дослідження конкретного соціокультурного явища або феномену, або аналіз будь-якого соціального явища з перспективи когнітивної соціології. Щодо предмету розгляду мають бути поставлені специфічні для когнітивної соціології питання умов сприйняття, фокусування уваги, класифікації, впорядкування, контексту, маркування, "мапування" (розміщення в часі та просторі), встановлення відносин, ідентифікацій, рамок, тощо. На початку роботи студент/ка має обґрунтувати, чому обрали саме це явище або феномен для аналізу і чому вважають потрібним його розгляд з когнітивної перспективи. Також у роботі має бути присутня сформована авторська концепція або перспектива з точки зору якої буде подано аналіз предмету та об'єкту презентації/есе. Робота може бути виконана як слайд-шоу у PowerPoint (10-15 слайдів, з розрахунку на 10хв. доповіді) або іншій програмі для презентацій. Має супроводжуватись коротким есе (7-10с) з викладом основних тез. Впродовж двох останніх семінарських занять проводить студентська конференція на якій кожен має виступити із своєю презентацією (доповіддю) на основі слайд-шоу або есе. Тривалість виступу - до 20 хв.

Мова навчання: українська