НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318744

Назва:

Етно- і глотогенез українців



Анотація: У пропонованому курсі розглянуті одні з найскладніших і найактуальніших проблем у вітчизняній науці - походження українського етносу і мови. Після зняття заідеологізованих радянських догм загальноприйнятого погляду на цю проблему так і не вироблено. На підставі свідчень історії, археології, мовознавства та інших гуманітарних наук у курсі висвітлено походження і розвиток українців й української мови від найдавніших часів до їх остаточного формування. Провідне місце у вивченні цього процесу займає порівняльно-історичне мовознавство, яке свідчить про еволюційний розвиток української мови зі східнослов'янського діалектного масиву, що сформувався на основі відповідних діалектів праслов'янської мови.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: 2

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: залік

Викладач(і): Туранли Ф. Г., проф., док. істор. наук

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- знати основні відомості про найдавніших мешканців та їхні мови на території сучасної України, про формування південноруських племен як етнічної основи українців і найважливіших діалектних рис їхнього мовлення, що стали характерними ознаками української мови;
- уміти здійснювати наукову аргументацію витоків українського народу та його мови


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: "Вступ до слов'янської філології", "Історія української мови"

Зміст дисципліни: Походження українців та їхньої мови - це одна з найскладніших і найактуальніших проблем національної філології, базові знання з якої покликана дати дисципліна "Етно- і глотогенез українців". Курс містить основні відомості про найдавніших мешканців на території сучасної України, про походження слов'ян і праслов'янської мови, про їхні зв'язки з іншими етносами, про формування південноруських племен як етнічної основи українського народу, про виникнення найважливіших діалектних рис, що стали характерними рисами української мови. Подаються відомості про виникнення писемності у східних слов'ян, простежується розвиток двох писемно-літературних мов Київської Русі та формування особливостей давньоруської літературної мови


Рекомендована література: 1. Грушевський М.С. Історія України-Руси. К.,1991. Т.I.
2. Енциклопедія українознавства (переведання в Україні). Загальна частина: У 2 т.(3 кн.). К., 1994-1995.
3. Етнічна та етнокультурна історія України: У 3 т. К., 2005. Т. I. 512 с.
4. Залізняк Л.Л. Первісна історія України: Навч. посібник. К., 1990. 264 с.
5. Лучик В.В. Вступ до слов'янської філології: Підручник. К., 2008. 344 с.
6. Огієнко І.І. (Метрополит Іларіон). Історія української літературної мови. К., 1995. 294 с.
7. Півторак Г. Українці: звідки ми і наша мова. К., 1993. 200 с.

Додаткова навчальна література
8. Баран В.Д. Давні слов'яни. - К.,1998. - Т. 3. - 335 с.
9. Брайчевський М. Походження слов'янської писемності. К.,1998. 152 с.
10. Вступ до порівняльно-історичного вивчення слов'янських мов. К.,1966. 295 с.
11. Етимологічний словник літописних географічних назв Південної Русі/ Ред. О.С.Стрижак. К., 1985. - 254 с.
12. Етимологічний словник української мови: В 7 т./Відп. ред.О.С.Мельничук. К., 1982-2010. Т. 1-6.
13. Залізняк Л.Л. Походження українців: між наукою та ідеологією. К., 2008.104 с.
14. Історія української культури: У 5 т. К., 2001. Т.1. 1135 с.
15. Карпенко Ю.О. Походження назви Україна - загальної і власної //Ономастика та етимологія: Зб. наук. праць на честь 65-річчя Ірини Михайлівни Железняк. К.,1997. С.81-89.
16. Лучик В.В. Середньонадніпрянська прабатьківщина слов'ян з лінгвістичного погляду // Мовознавство. 2008. № 2-3. С. 62-76.
17. Лучик В.В. До проблеми україно-трипільських етномовних і культурних зв'язків // Українська мова. 2008. № 2. С.31-38.
18. Мозер М. Причинки до історії української мови / За ред. С. Вакуленка. Харків, 2008. 831 с.
19. Мосенкіс Ю.Л. Мова трипільської культури: Джерела, методи, результати реконструкції. - К., 2001. 164 с.
20. Німчук В.В. Давньоруська спадщина в лексиці української мови. К.1992. 414 с.
21. Німчук В. Дніпро-Славута // Давньоруська ономастична спадщина в східнослов'янських мовах. К., 1986. С. 10.
22. Новітні міфи та фальшивки про походження українців: Збірник статей. К., 2008. 136 с.
23. Ономастика України першого тисячоліття нашої ери/ Відп. ред. І.М. Желєзняк. К., 1992. 274 с.
24. Півторак Г.П. Походження українців, росіян, білорусів та їхніх мов: Міфи і правда про трьох братів слов'янських зі "спільної колиски". К., 2001. 152 с.
25. Скляренко В.Г. Походження назви Україна // Мовознавство. 2006. №5. С. 15-33.
26. Скляренко В.Г. Русь і варяги: історико-етимологічне дослідження. К., 2006. 119 с.
27. Смаль-Стоцький С. Розвиток поглядів про сім'ю слов'янських мов і їхнє взаємне споріднення. Прага, 1927. 91 с.
28. Стрижак О.С. Етнонімія Геродотової Скіфії. К., 1988. 221 с.
29. Стрижак О.С. Етнонімія Птолемеєвої Сарматії. К., 1991. 224 с.
30. Ткаченко О.Б. Питання про т. зв. "В(е)лесову книгу": Спроба формально-змістового аналізу // Українська мова. 2001. №1. С. 47-54.
31. Українська мова: Енциклопедія. 3-є вид. К., 2007. 853 с.
32. Царук О.В. Українська мова серед інших слов'янських: етнологічні та граматичні параметри. - Дніпропетровськ, 1998. - 323 с.



Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (письмовий екзамен).

Мова навчання: українська