НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318754

Назва:

Методологія наукових досліджень



Анотація: Курс "Методологія наукових досліджень" розглядає найважливіші напрями сучасного мовознавства з погляду їх світоглядного та методологійного статусу. Аналіз методологійних засад і проблем наукових досліджень проводиться на основі поєднання системного, компаративістського та герменевтичного підходів до мови з урахуванням концепцій засновників теоретичного мовознавства, теорій сучасної лінгвістики, філософії мови, загальнонаукових і галузевих методів та прийомів.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І (магістерська програма)

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 3

Форма контролю: іспит

Викладач(і): Лучик Алла Анатоліївна, доктор філологічних наук, професор

Результати навчання: Оцінювати власну навчальну та науково-професійну діяльність, будувати й утілювати ефективну стратегію саморозвитку та професійного самовдосконалення сучасного лінгвіста. Застосовувати сучасні лінгвістичні методики й технології, зокрема у цифровому середовищі, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості лінгвістичного дослідження.
Оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми та, послуговуючись сучасною методологією і методами дослідження, пропонувати шляхи їх розв'язку в нових умовах. Використовуючи новітні методологійні підходи, характеризувати теоретичні засади, концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо та прикладні аспекти лінгвістичної науки. З позицій сучасної наукової парадигми здійснювати аналіз мовного й мовленнєвого матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологійних принципів, формулювати узагальнення на підставі самостійно опрацьованих даних. Дотримуватися правил академічної доброчесності. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного
лінгвістичного матеріалу. Використовувати спеціалізовані концептуальні лінгвістичні методики для розв'язання
складних завдань і проблем. Планувати, організовувати, здійснювати й презентувати дослідження та інноваційні розробки в галузі лінгвістики, застосовуючи цифрові технології. Презентувати результати свого дослідження науковій спільноті, в наукових публікаціях чи виступах на фахових конференціях, круглих столах, семінарах тощо.


Спосіб навчання: Аудиторно-дистанційний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальне мовознавство, сучасна українська літературна мова, філософія.

Зміст дисципліни: Лекції: №1.Вступ. Парадигма як методологія наукової діяльності. Предмет, актуальність, завдання, структура і джерела вивчення курсу "Методологія наукових досліджень". №2.Компоненти наукового дослідження в контексті лінгвофілософського підходу до мови. №3.Людське буття, мислення і мова в лінгвофілософському аспекті. №4. Мова й мовлення. Співвідношення між мовою і мовленням у філософії, психології та лінгвістиці. Зв'язок мови, мовлення й поведінки людини. Дискурс, текст і контекст. Основні одиниці та категорії в мові й мовленні. №5.Властивості мови. Властивості мови як основа її функціонування. Суспільний характер мови. Знаковий характер мови. №6. Поняття про метод у філософії і лінгвістиці. Короткий історичний огляд теоретичних досліджень лінгвістичного методу в українському мовознавстві. Потрактування терміну метод у сучасних мовознавчих студіях. Класифікація методів. № 7. Лінгвістичні науково-дослідницькі методи та їхня структура. Парадигма, методологія, метод. Структура описового методу. Описовий метод і його прийоми внутрішньої інтерпретації. №8. Описовий метод і прийоми зовнішньої інтерпретації. Методи компаративістики. Описовий метод і прийоми зовнішньої інтерпретації. Трихомічна класифікація лінгвістичної компаративістики. №9. Лінгвістика у сучасній парадигмі наукових знань. Лінгвістика у тривимірному просторі наукових знань. Лінгвістика й інформаційно-технологічні аспекти діяльності. Антропоцентричний підхід у лінгвістичних дослідженнях. Семінарські заняття: №1. Компоненти наукового дослідження в контексті лінгвофілософського підходу до мови. №2. Філософська основа методології лінгвістичних досліджень. Зв'язок мови і мислення. №3. Мова й мовлення. Властивості мови. Знаковий характер мови. №4. Поняття про метод у лінгвістиці. Описовий метод. №5. Правила оформлення бібліографічного опису у наукових дослідженнях.


Рекомендована література: 1.Бацевич Ф. С. Філософія мови. Історія лінгвофілософських учень: Підручник. - К.: ВЦ "Академія", 2008. - 240 с.
2.Білецький А. О. Основні методи дослідження в сучасному мовознавстві // Методологічні питання мовознавства. - К.: Наукова думка, 1966. - С. 12-23.
3.Булаховський Л. А. Нариси з загального мовознавства. - К., 1955. - 248 с.; Вид. 2, випр. і доп. - К., 1959. - 308 с.
4. Глущенко В. А. Лінгвістичний метод і його структура // Мовознавство. - 2010. - № 6. - С. 32-44.
5.Глущенко В.А. Принципи порівняльно-історичного дослідження в історії українського і російського мовознавства: Харківська лінгвістична школа. - Слов'янськ, 1994. - 69 с.
6.Дротянко Л. Г. Філософські проблеми мовознавства: Навчальний посібник. - К., 2002. - 128 с.
7.Карпенко Ю. О. Про методологію та методику ономастики як науки//http://karpenko.in.ua/wpcontent/uploads/2012/12/KARPENKO_STATYA_040408.pdf
8.Кочерган М. П. Загальне мовознавство: Підручник. - К.: ВЦ "Академія", 2003. - 464 с.
9. Лучик А. А. Про плинність лінгвістичної традиціі // Магістеріум: Мовознавчі студії. - Вип. 37. - Київ: ВПЦ НаУКМА, 2011.
10.Лучик В. В. Етимологічний словник топонімів України / В. В. Лучик: відп. ред. В. Г. Скляренко. - К.: ВЦ "Академія", 2014. - 544 с.
11.Лучик В. В. Про особливості номінації в топонімії України // Вісник Прикарпат. нац. ун-ту. Філологія. Вип. XXIX - XXXI. - Івано-Франківськ, 2011. - С. 21 - 24.
12.Мельничук О. С. Аспекти методології лінгвістичних досліджень// Мовознавство", 1986. - № 1.
13.Мельничук О. С. Теория и методология языкознания. Методы исследования языка. М., 1989.
14.Потебня А. А. Мысль и язык. - 3-е изд. - Х., 1913. - 192 с.
15.Селіванова О. О. Актуальні напрями сучасної лінгвістики (аналітичний огляд). - К., 1999. - 148 с.
16.Семчинський С. В. Загальне мовознавство. - 2-е вид. - К.,1996. - 413 с.
17.Хомський Н. Роздуми про мову /Перекл. з англ. - Львів, 2000. - 352 с.
18. Українська мова: Енциклопедія. - Вид. 3-є. - К.: Наук. думка, 2007. - 853 с.
19.Широков В. А. та ін. Наукова парадигма та основні мовно- інформаційні структури // Лінгвістично-інформаційні студії : праці Українського мовно-інформаційного фонду НАН України : у 5 т. - Т. 1. - К.: Український мовно-інформаційний фонд НАН України, 2018. - 271 с. https://www.ulif.org.ua/bookline/
20.Широков В. А., Лучик А. А. Парадигмальні засади лінгвістики першої половини ХХ1 століття // Мовознавство, 2021, №5. С. 3-16.

Додаткова навчальна література

1.Білецький А. О. Про мову і мовознавство. - К., 1996. - 224 с.
2.Селіванова О. Засади сучасної лінгвометодології // http://oldconf.neasmo.org.ua/node/581
3.Encyklopedia j?nzykoznawstwa og?lnego. - Wroclaw-Warszawa-Krak?w, 1999. - 732 s.
4.Research Methods in Linguistics / ed. by R. Podesva, D. Sharma. - Cambridge University Press, 2014. - 540 p.


Форми та методи навчання: Лекції, семінарські заняття, контрольна робота, індивідуальне навчально-дослідне завдання

Методи й критерії оцінювання: Робота на семінарському занятті (максимальна кількість балів - 10). Критерії оцінювання: відповідь із використанням основної і додаткової літератури (з урахуванням повноти відповіді) (9-10 балів); відповідь із використанням основної літератури (з урахуванням повноти відповіді) (7-8); доповнення із використанням основної і додаткової літератури (5-6 балів), доповнення (3-4 бали), студент не відповідає на поставлені питання (1-2 бали). Підсумковий контроль (виконання письмового завдання) (максимальна кількість балів - 40). Завдання виконане повною мірою, студент демонструє належний рівень знання і розуміння програмного матеріалу, здатність до самостійного, логічного, системного та послідовного мислення(40 балів); студент демонструє достатню обізнаність із програмним матеріалом, логічно та послідовно викладає його зміст. Разом із тим завдання виконане недостатньо повною мірою (20-40 балів); завдання виконане не повною мірою, студент демонструє побіжне знання програмного матеріалу дисципліни, не виявляє навичок логічного та послідовного викладу, подекуди припускається помилкових суджень (10-20 балів); завдання не виконане (0 балів). Індивідуальне навчально-дослідне завдання (максимальна кількість балів - 13). Завдання виконане вчасно і повною мірою; автор демонструє належний рівень знання і розуміння програмного матеріалу дисципліни; виявляє аналітичні здібності, здатність до самостійного, системного, логічного і послідовного мислення. Робота вчасно подана й оформлена у відповідності до вимог (11-13 балів); автор демонструє достатню обізнаність із програмним матеріалом дисципліни та вміння логічно і послідовно викладати його зміст. Разом із тим, завдання виконане недостатньо повною мірою; роботі бракує аналітичного характеру (5-10); завдання виконане не повною мірою; автор демонструє побіжне знання програмного матеріалу дисципліни; не виявляє навичок аналізу і логічного та послідовного викладу; подекуди припускається помилкових суджень; робота не вичитана й оформлена неналежним чином (1-5).

Мова навчання: українська