НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318763

Назва:

Філософія прагматизму



Анотація: Курс присвячено вивченню філософії прагматизму - оригінальної традиції філософського мислення, що зародилася у Сполучених Штатах Америки наприкінці ХІХ століття і продовжує розвиватися у новітні часи як неопрагматизм. Досліджуються витоки прагматизму (зокрема в американському романтичному трансценденталізмі: Р. В. Емерсон, Г. Торо), центральні праці та ідеї основних представників течії: Ч. С. Пірса, В. Джеймса, Дж. Дьюї, Ф. К. С. Шиллер, Р. Рорті тощо. Досліджуються також перетини та розбіжності прагматизму з іншими ідейними течіями, зокрема марксизмом, гуманізмом, модернізмом та постмодернізмом. Визначається статус сучасних варіантів прагматизму (неопрагматизм) у міждисциплінарному та соціально-політичному контексті.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: ІІ

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 26 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Циба В. М., к. філос. н., доц.

Результати навчання: ПРН-1. Здійснювати інтелектуальний пошук, виявляти і критично осмислювати актуальні проблеми сучасної філософської думки, розробляти їх в рамках власного філософського дослідження.
ПРН-3. Вміти реконструювати історичний поступ світової філософії, еволюцію філософських ідей і проблем.
ПРН-5. Використовувати методологію та пізнавальні засоби, що властиві філософії та її застосуванням.
ПРН-5. Використовувати методологію та пізнавальні засоби, що властиві філософії та її застосуванням.
ПРН-7. Критично осмислювати, аналізувати та оцінювати філософські тексти, застосовувати релевантні методи їх аналізу та інтерпретації.
ПРН-8. Розуміти зв'язки філософії з іншими напрямами філософського дискурсу та іншими інтелектуальними й гуманітарними практиками.
ПРН-15. Розробляти і викладати філософські дисципліни в закладах освіти.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Аналітична філософія.

Зміст дисципліни: Прагматизм як філософський дискурс. Питання методології. Передумови прагматизму в філософських есеях Р. В. Емерсона. Романтичний трансценденталізм Р. В. Емерсона і Г. Д. Торо. Порівняльний аналіз. Формування філософського дискурсу Ч. С. Пірса і принцип прагматизму. Прагматизм і гуманізм. "Слід людського" в філософії В. Джеймса. Дискурс В. Джеймса про різноманіття релігійного досвіду. Гуманістичні студії Ф.К.С. Шиллера. Дж. Дьюї: від гегелівського абсолютизму до прагматизму як активного інструменталізму. Дж. Дьюї про "радикальність демократії". Інтелектуальна біографія Р. Рорті: аспект саморефлексії. Неопрагматизм Р. Рорті. Невіддільність філософії від "онтології соціальних практик". Філософія і соціальна надія. Прагматизм як інтелектуальна культура демократії: історико-філософський і сучасний контексти.


Рекомендована література: Джеймс Вільям. Прагматизм. - Київ, 2000.
Поліщук Н. Прагматизм як інтелектуальна культура демократії// Наукові записки НАУКМА. Філософія та релігієзнавство. Том 5 (2020).
Поліщук Н. Філософія прагматизму. - Київ: Український центр духовної культури, 2012.
Самчук В.А. Прагматична спрямованість історико-філософської концепції Джорджа Міда // Магістеріум: історико-філософські студії. - К.: ВПЦ НаУКМА, 2014. Вип.55.
The Essential Dewey. Vol.1.Pragmatism, Education, Democracy. - Indiana University Press, 1998.
Essays and Poems by Ralph Waldo Emerson. - New York, 2005.
William James. Pragmatism. N.Y. Dover Publications. First Published in 1995.
William James. The Will to Believe and Other Essays in Popular Philosophy. Dover Publications, N.Y., First Published in 1956
Charles S. Peirce. How to Make Our Ideas Clear? // Popular Science Monthly 12 (January 1878) www.peirce.org/writings
Charles Sю Peirce. The Fixation of Beliefs //Popular Science Monthly 12 (November 1877) www.peirce.org/writings
Richard Rorty. Philosophy and the Mirror of Nature. - Blackwell, 1993.
Richard Rorty. Philosophy and Social Hope.- Penguin Books. 1999.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: українська