НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 318769

Назва:

Аналітична філософія



Анотація: Курс передбачає засвоєння основних ідей аналітичної філософії шляхом опанування текстів та оригінальних коментарів як у перекладі, так і мовою оригіналу. В межах ознайомлення з тлумаченнями ідентифікаційних особливостей "аналітичної філософії" розкриваються ідеї, програми та теорії які перетворили концептуальні репрезентації відношення "мова - мислення" на нові критичні аналітики, що принесли нові радикальні зміни у репрезентації філософії як тяглої історії її оригінального самовизначення в межах проблем метафізики, епістемології, теорій мислення, естетичного досвіду. Саме в межах аналітичної філософії впродовж ХХ ст. відбулося і продовжує розвиток суттєве зближення європейської та англо-американської філософської традиції. Семінарські заняття спрямовано на опанування ідей та концепцій класиків аналітичної філософії: Х. фон Врігта, Ґ. Й. Гльока, М. Дамміта, А. Данто, Д. Девідсона, Л. Вітгенштайна, Р. Карнапа, В. В. О. Квайна, Б. Рассела, Б. Страуда, П. Ф. Строссона, Д. Фоллесдала, Я. Хінтікки шляхом читання їхніх праць.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 42 год.; лекції - 28 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 78 год.)

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Джулай Ю. В., к. філос. н., доц.

Результати навчання:
ПРН-1. Здійснювати інтелектуальний пошук, виявляти і критично осмислювати актуальні проблеми сучасної філософської думки, розробляти їх в рамках власного філософського дослідження.
ПРН-3. Вміти реконструювати історичний поступ світової філософії, еволюцію філософських ідей і проблем.
ПРН-4. Пропонувати та обґрунтовувати нові підходи до розв'язання задач і проблем.
ПРН-5. Використовувати методологію та пізнавальні засоби, що властиві філософії та її застосуванням.
ПРН-7. Критично осмислювати, аналізувати та оцінювати філософські тексти, застосовувати релевантні методи їх аналізу та інтерпретації.
ПРН-15. Розробляти і викладати філософські дисципліни в закладах освіти.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Феноменологія; Комунікативна практична філософія; Філософська герменевтика.

Зміст дисципліни: Панорама аналітик ідентифікації і напрямків розвитку аналітичної філософії ХХ ст.( Х. - Г Вріхт фон, Ґ.- Й. Гльок, Б.Страуд, Дж. Фоллесдал, Я.Хінтікка). Концепція логічного атомізму Б. Рассела : речення як складний комплекс з повних і неповних символів (атомарних і молекулярних пропозицій, імен та дескрипцій). Класифікація фактів як складова теорії пропозицій та словник прояснення поняття кореспонденції. Критики прагматизму як складова обгрунтування кореспондентної теорії істини. Епістемічне узагальнення пропозиційного досвіду науки ХХ ст. як джерело критики метафізичної репрезентації надлишкових сутностей світу. Логічний атомізм та "дієва" спадщина філософського знання. Проект розвитку логічного позитивізму Р. Карнапа : багаторіневе конструктивне структурування зв'язків складних об'єктів: автопсихологічних об'єктів, об'єктів фізики, об'єктів психології та культури. Рольова тотожність конструктивної психологія і наукової філософії. Концепція протокольних речень Р. Карнапа як складова мінімальної теорії значення у синтаксичній моделі теоретичної мови як обчислення. Критика логічного конструктивізму Р. Карнапа у "натуралізованій епістемології" В.В. О. Квайна. Система поведінки як носій значення слів та збереження невизначеності радикальних перекладів. В.В. Квайн про оволодіння розподільною референцією як мовної навички перетворення масових термінів на загальні та одиничні терміни та навичку до предикації. Аналіз М. Даммітом об'єму проблеми включення у теорію значення понять умов істинності (реалістична та анти - реалістична програми) та концептуальні переваги погляду на відношення верифікація - фальсифікація як колективну дієву супровідну умову реальної довіри до значення понять і підтримки їхньої істинності мовними спільнотами. Трансформація А.Данто розуміння єдності значення термінів і істинності літопису у модель єдності наративного опису подій та історичного пояснення. А.Данто про епістемічні наслідки розрізнення екстерналістської та інтерналістської парадигми репрезентації відношення "мова - світ". Аналітика "ефекту Ніцше" в анти-метафізичній риториці аналітичної філософії . Теорія категоризації перцептивно - когнітивних умов предикації П.- Ф. Стросона. Кантівська концепція "мінімальної метафізики" емпіричного знання як предмет аналізу та критики П.Ф. Строссона. Теорія мовних ігор Л.Вітгенштейна (витоки, формулювання, використання).Терапевтичне визначення присутності філософії у мовних практиках. "Філософські дослідження" Л.Вітгенштейна як царина критичного розвитку аналітичної філософії ( А.Бадью, Д .Блур, С.Кріпке, Ст.Тулмін, А. Янік, Р.Фогелін, Я.Хінтікка).


Рекомендована література: Вітгенштайн Л. Філософські дослідження Tractatus Logico - Philosophicus. Філософські дослідження Київ : Основи, 1995. - С. 259 - 309. -
Дамміт М. Логічні основи метафізики [пер.з англ. канд .філос. наук Навроцького В.; наук. ред. докт. філософії Манчестерського ун -ту А. Васильченка] Київ.: IRIS, 2001. - C. 345 - 356.
Кант І. Критика чистого розуму [пер. з нім. та прим. І. Бурковського] К.: Юніверс , 2000. - С. 86 - 101; 105 - 110; 125 - 138 ; 291 - 294. - Потер М. Народження аналітичної філософії [Пер. з англ. О.Панича] Філософська думка № 3, 2011. - С. 47 - 67.
Квайн В.В. Дві догми емпіризму [Пер. з англ.І. Іващенка] Sententiae Т. 33(2), 2015 - C. 9 -26.
Carnap R. The logical Structure of the world. Pseudo problems in philosophy [Transl. by R.A. R.A. George] University of California Press, Berkeley and Angeles, 1967 - P. 6 - 43; 78 - 87; 89 - 96; 99 - 111; 120 - 122.
Carnap R. The elimination of Metaphysics Through Logical Analysis of Language [Tr. By A. Pap] Erkenntnis, 1932, vol. II - P. 60 - 81
Carnap R. On the character of philosophic problems Philosophy of science. Vol. 51, № 1, March, 1984. - P. 5 - 19
Сarnap R. Empiricism, Semantic and Ontology The philosophy of science [Ed. by Richard Boyd, Philip Gaspar and J.P. Trout] A Brand ford Book. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 1999. - P. 85 - 98.
Dummit M. What is a theory of meaning? Truth and Meaning Essays in semantics [Ed. by G. Evans and J. McDowell] Fellows of University College Oxford, Clarendon Press - Oxford, 2005 - P. 67 - 137.
Dummit M. Truth and meaning Origin of Analytical philosophy BLOMSBURY, London, New Delhi, New York, Sydney, 2014. - P. 15 - 21.
Danto A.C. Analytical Philosophy of history Cambridge. At the University Press, 1965. - P. 17 - 24; 115 - 175; 234 -250.
Danto A.C. Analytical Philosophy of knowledge Cambridge. At the University Press, 1968. - P. 231 - 242.
Quine W.V. Word and object Published jointly by The Technology Press of the Massachusetts Institute of Technology and John Wiley ? Sons, Inc., New York and London - P. 26 - 68; 80 - 110.
Quine W.V. Epistemology naturalized Basic reading from the philosophy of W. V. Quine [Ed. by Roger F. Gibson, Jr.] The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2004 - P. 259 - 274.
Russell B. On denoting Mind. New Series, vol. 14. № 56 (Oct., 1905) - P. 479 - 493.
Russell B. An inquiry into meaning and truth. Loul George Allen and Unwin Ltd., 1956 - P.306 - 317; 341 - 347.
Russell B. Human knowledge; its scope and limits. London George Allen ? Unvin Ltd., 1976. - P. 159 - 174; 516 - 527.
Russell B. Essays on Language, Mind and Matter (1919 -1926) [Ed. by G .? Pater with the assistance of Bernd Frokman]. London, UNWIN HUMAN, Boston, Sydney, Wellington, 1988. - P.138 - 144; 156 - 158; 194 - 202; 406 - 410; 435 - 437.
Russell B. A critical exposition of The Philosophy of Leibniz. With Appendix of Leading Passages Spokesman, Russell House, England, 2008 - P. 8 - 24; 40 - 69.
Russell B. The philosophy of Logical atomism. The Bertrand Russell Peace foundation Ltd., London and New York, 2010 - P. 1 - 15; 32 - 47; 77 - 92; 55 - 60. -
Strawson P.F. The Bounds of Sense. An Essay on Kant's Critique of Pure Reason [digital printing] Routledge Taylor? Francis Group London and New York, 2007 - P. 57 - 68; 74 - 82; 85 - 93; 96 - 111; 125 - 133; 169 - 174; 187 - 196; 207 - 221; 247 - 249; 270 - 277.



Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (письмовий екзамен).

Мова навчання: українська