НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 320119

Назва:

Жіноча історія у Центрально-Східній Європі 1648-1848 р.р.



Анотація: Курс "Жіноча історія в Центрально-Східній Європі 1648 - 1848 рр." пропонує поглянути на історію простору з незвичної перспективи: історії жіноцтва, як жінки керують імперіями, як з'являється світська жіноча освіта, жіноча література, допуск жінки до медицини, як змінюється роль жіноцтва з появою міського штибу життя та поширення контролю над девіаціями. Державна політика щодо різноманітних околиць поволі виводила на кін емансипаційні моменти, серед яких і потреба рівності, що тісно переплітаються з постанням соціалістичних та національних ідеологій. Настільки імперська політика сприяє цим процесам, настільки тогочасні філософи, мислителі, політики зважають на "жіноче питання", коли воно увиразнюється і коли затихає. Однією з окреслених цілей курсу буде формування знань та навичок щодо жіночої історії часу виникнення та функціонування просвітницьких методів керування державою.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 3

Семестр: 6(весняний)

Кількість кредитів: 4 (загальна кількість годин – 120 год.; аудиторні години – 40 год.; лекції – 24 год.; семінарські заняття – 16 год.; самостійна робота - 80 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Маслійчук В.Л., д.і.н.

Результати навчання: За результатами вивчення курсу студент повинен:
знати: студенти мають знати основні тексти та підходи, які використовуються в досліджен-нях з жіночої історії, простору, ідентичності.
вміти: використовувати вивчений теоретичний матеріал у власних дослідженнях, самостійно добирати тем і писати розвідки в царині жіночої історії.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс "Жіноча історія Центрально-Східної Європи" має міждисциплінарний характер, використовує методи гуманітарних і соціальних наук, а відтак розрахований не тільки на студентів-істориків, але й на студентів, що спеціалізуються на вивченні інших гуманітарних і соціальних дисциплін. Передбачається, що студенти мають базове знання з історії Європи, вміють читати та аналізувати теоретичні праці, володіють англійською мовою на рівні, що дозволяє вільно розуміти запропоновану до опрацювання літературу. Міждисциплінарна координація: історія Західної Цивілізації, нова історія Європи, новітня історія Європи, історія міжнародних відносин, культурологія, політологія.

Зміст дисципліни: Курс розпочинається з детального обговорення методологічного інструментарію, що вико-ристовується у дослідженнях з жіночої історії, запровадження нового інструментарію із за-провадженням категорії "ґендер" та початків "переписування" історії з врахуванням соціо-культурних ознак. Дана доба позначена пануванням патріархального суспільства на даному просторі, якеоднак підпадає під вагому зміни У часи початку панування раціоналізму та ідей Просвітництва жіноцтво поволі виходить із тіні і заявляє про себе низкою історико-культурних явищ: початки "нової жіночої літератури", загальний доступ до освіти (вихован-ня) із заміною релігійного на світське, питання управління державами та окремими інститу-ціями, зародок демографічної політики щодо жіночої медицини та проблеми народжуванос-ті. Дана доба - творення "нової жінки", що досить таки повільно виходить із приватності родини у публічну сферу, чи дійсно цей вихід супроводжувався парадоксами чи це були цілеспрямовані зусилля вищих прошарків спільнот низки держав простору від Ельби до Дону. Центрально-Східна Європа - регіон постання абсолютиських імперій Прусської, Австрійської та Російської. Державна політика щодо різноманітних околиць поволі виводила на кін емансипаційні моменти, серед яких і потреба рівності, що тісно переплітаються з постанням соціалістичних та національних ідеологій. Настільки імперська політика сприяє цим процесам, настільки тогочасні філософи, мислителі, політики зважають на "жіноче питання", коли воно увиразнюється і коли затихає. Однією з окреслених цілей курсу буде формування знань та навичок щодо жіночої історії часу виникнення та функціонування просвітницьких методів керування державою.


Рекомендована література: 1.Антологія феміністичної філософії. Київ: Основи, 2006. С. 46 - 76. (Сучасний раціо-налізм, Емпіризм, Кант, Прагматизм).
2. Василевський С. Життя польське у ХІХ ст. К.: Темпора, 2015. ("Жінка бореться" С.245 - 265).
3. Винар Л. Андрій Войнаровський. Історичний нарис. Вступне слово О.Оглоблина. Мюнхен: Дніпрова хвиля, 1962.
4.Горобець В. "Хочю …поняти за себя московского народу вдову" (Жінки в політичній біографії Івана Брюховецького) // СОЦІУМ. Альманах соціальної історії. Київ, 2003. Вип.2. С. 149 - 164.
5. Диса К. Історія з відьмами. Суди про чари в українських воєводствах Речі Посполитої XVII - XVIII cт. К.: Критика, 2008.
6. Диса К. Історія сексуальності ранньомодерної доби: уявлення і дискусії на зламі ХХ і ХХІ століть // СОЦІУМ. Альманах соціальної історії. К., 2010. Вип.9. С.392 - 401.
7. Зайцев П. Перші українські поетеси ХІХ віку. Марта Писаревська // Наше минуле. 1918. №1. С. 45 - 52.
8. Квітка-Основ'яненко Г. Маруся.
9. Квітка-Основ`яненко Г. Сердешна Оксана (з будь якого видання).
10. Келлі Джоан. Чи існував Ренесанс для жінок / Ґендерний підхід: історія, культура, су-спільство. Під редакцією Ліліани Гентош та Оксани Кісь. Львів: ВНТЛ Класика, 2003. С. 46 - 61.
11. Кісь О.Р. Жіноча історія як напрямок історичних досліджень: становлення фемініст-ської методології // Український історичний журнал. 2012. № 2. С. 159 - 172.
12. Левицький О. По судах Гетьманщини. Нариси народнього життя Гетьманщини другої половини XVII віку. Передмова та переклад М.Горбаня. Харків, 1930.
13. Левицький О. [Мордовець Д.] Про шлюб на Україні-Русі в XVI - XVII cт. Львів, 1906.
14. Лист княгині Анни Дольської до Карла ХІІ вересень 1704 р. (Публікація Хокана Хен-рікссона, переклад з латинської Ольги Циганок, коментар Олександра Дубини) // Сі-верянський літопис. 2014. №1 - 3. С. 36 - 42.
15. Маслійчук В. Два жіночі приватні листи кінця XVIII cтоліття (Ще раз про освіченість жінки) // Український археографічний щорічник. Нова серія. К., 2016. Вип.19/20. С. 575 - 579.
16. Маслійчук В. Девіантна поведінка жінки на Слобожанщині в 80-90-х рр. XVIII cт. (за матеріалами повітових судів Харківського намісництва) // СОЦІУМ. Альманах соціальної історії. Київ, 2005. Вип.5. С.197 - 216.
17. Маслійчук В.Л. Дітозгубництво на Лівобережній та Слобідській Україні в другій по-ловині XVIII ст. Харків: Харківський приватний музей міської садиби, 2008.
18. Маслійчук В. Здобутки та ілюзії. Освітні ініціативи на Лівобережній та Слобідській Україні другої половини XVIII - початку ХІХ ст. Харків, 2018. С.254 - 274, 412 - 436.



Форми та методи навчання: лекції, семінарські, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальні письмові завдання); підсумковий контроль – 30 балів (письмовий залік)

Мова навчання: українська