Код: 340577Назва:
Заповідна справа
Анотація: Метою курсу є формування теоретичних уявлень, знань і практичних навичок в галузі заповідної справи, вивчення правових, економічних і соціальних аспектів управління природоохоронною діяльністю та збалансованим природокористуванням.
По завершенні курсу студенти зможуть оцінювати природний потенціал адміністративних територій та їхню природоохоронну репрезентативність; виявляти перспективні для заповідання ділянки; обґрунтовувати необхідність створення нових об'єктів ПЗФ та територій Смарагдової екомережі; оцінювати ефективність зонування наявних об'єктів ПЗФ в процесі управління природоохоронною діяльністю.
Тип дисципліни: нормативнийРік навчання: 4Семестр: 7Кількість кредитів: загальна кількість годин - 90; аудиторні години -40; в т.ч. лекції -26 год., семінарські заняття -14 год.; кількість кредитів ЄКТС -3 Форма контролю: залікВикладач(і): доцент Вишенська Ірина Георгіївна Результати навчання: : Результатами навчання є знання історії охорони природи, основ організації та структури державного управління природоохоронною діяльністю в Україні, знання міжнародних угод та проектів у сфері збереження біорізноманіття, опанування процесу створення нових природоохоронних об'єктів та територій. Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальна екологіяЗміст дисципліни: Сучасний стан заповідної справи в Україні. Історичні корені заповідної справи. Перші заповідні об'єкти у світі і на території України. Розвиток заповідної справи у незалежній Україні. Організація державного управління системою охорони навколишнього природного середовища в Україні. Роль неурядових організацій, товариств, партій, наукових організацій у сфері природоохоронного держуправління. Міжнародні угоди, організації, документи. Сучасна природо-заповідна мережа України. Категорії заповідних об'єктів різних країн світу, категорії МСОП. Категорії заповідних об'єктів України. Процедура створення територій ПЗФ. Теорія острівної біогеографії в заповідній справі. Геоекологічні принципи і правила територіальної організації природно-заповідних територій та екологічних мереж. Розбудова екологічних мереж Natura 2000 та Emerald. Імплементація Оселищної Директиви ЄС в Україні. Особливості формування Смарагдової мережі в Україні. Організація екологічних мереж в Україні: від національного до локального рівня. Рекомендована література: Основна:1. Андронов В. А., Варивода Є. О., Тітенко Г. В. Заповідна справа: навч. посіб. Харків: НУЦЗУ, 2013. - 204 с. 2. Петрик М. П. Управління природоохоронною діяльністю: Підручник для студентів вищих навчальних закладів. - Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2007. - 316 с.3. Ковальчук А.А. Заповідна справа. - Ужгород: "Ліра", 2002. - 328 с. 4. Заповідна справа в Україні: Навчальний посібник. / За заг. ред. М.Д. Гродзинського, М.П. Стеценка. Київ: Географіка, 2003. - 306 с.Додаткова:1. Правовий режим природно-заповідного фонду України: історія формування, юридичні аспекти та закордонний досвід (посібник) / [За заг. ред. О. Кравченко]. - Львів : Видавництво "Компанія "Манускрипт"", 2017. - 92 с.2. Національний каталог біотопів України. За ред. А.А. Куземко, Я.П. Дідуха, В.А. Онищенка, Я. Шеффера. - К.: ФОП Клименко Ю.Я., 2018. - 442 с.3. Тлумачний посібник оселищ Резолюції No4 Бернської конвенції, що знаходяться під загрозою і потребують спеціальних заходів охорони.- Київ, 2017. - 124 с.4. Виявлення територій, придатних для оголошення об'єктами природно-заповідного фонду / Олексій Василюк, Анастасія Драпалюк, Григорій Парчук, Дарія Ширяєва. За заг. редакцією Олени Кравченко - Львів, 2015, 80 с.5. Природно-заповідний фонд: земельні питання (посібник) / [За заг. ред. О. Кравченко]. - Видавництво "Компанія "Манускрипт"" - Львів, 2017. - 104 с.6. Василюк О., Борисенко К., Куземко А., Марущак О., Тєстов П., Гриник Є. Проектування і збереження територій мережі Емеральд (Смарагдової мережі). Методичні матеріали. Київ: "LAT & K", 2019. - 78 с.Форми та методи навчання: Проблемно-орієнтоване навчання. Інтерактивні лекції-презентації, обговорення питань у групах.Методи й критерії оцінювання: Поточний контроль ( 70 %) - семінарські заняття, поточні тести. Підсумковий контроль ( 30 %) - залік Мова навчання: українська