НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 341806

Назва:

Соціальний капітал у суспільствах періоду радикальних трансформацій: застосування мережевого та інших підходів



Анотація: Курс охоплює різні теоретичні підходи до визначення поняття "соціальний капітал" та пропонує порівняння емпіричних підходів до його вимірювання в різних контекстах. Курс порівнює підходи, запропоновані Бурдьє, Патнемом, Фукуямою та іншими, а також основна частина курсу присвячена визначенню та вимірюванню соціального капіталу як мережевого ресурсу (за визначеннями Коулмена, Берта, Ліна, Портеса та ін.). Курс включає огляд основних підходів до вимірювання соціального капіталу та довіри в суспільствах, які перебувають у стані радикальних трансформацій (з основним фокусом на українському суспільстві та подібних контекстах). Курс базується на роботі в класі, а також на читанні матеріалів для обговорення та презентації. Викладачка курсу надає вступну інформацію для кожної теми з ключовими поняттями, підходами і результатами емпіричних досліджень, і набори даних для практичних завдань. Основна практична робота включатиме аналіз даних з наявних баз даних (WVS, ISSP) та підготовку аналітичної записки і презентації.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 4

Семестр: 7

Кількість кредитів: Обсяг годин: 120 Форма підсумкового контролю: залік З них: лекцій: 20 семінарських: 20 Кредитів ЄКТС: 4 самостійної роботи: 80

Форма контролю: залік

Викладач(і): ст.викл. Костюченко Т.С.

Результати навчання: Основна практична робота включатиме аналіз даних з наявних баз даних (WVS, ISSP) та підготовку аналітичної записки і презентації

Спосіб навчання:

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Участь у семінарських заняттях (15 балів) Передбачається, що студентство ознайомлюється з літературою до семінарів і бере активну участь в обговоренні основних результатів, викладених у статтях / розділах книг з основної літератури, пропонує узагальнення і порівняння, зокрема з літературою з попередніх семінарських занять (у другій половині курсу). Обговорення літератури відбувається переважно у міні-групах упродовж 25-30 хв (окремі кімнати на платформі zoom), кожна міні-група пропонує свої тези-узагальнення після обговорення у загальній дискусії. Окремою складовою декількох семінарських занять є порівняння емпіричних даних з досліджень соціального капіталу і теоретичних підходів у контексті соціальних трансформацій та воєнного часу. Відпрацювання пропущеного семінарського заняття не передбачене. Підготовка анкети для дослідження соціального капіталу студентства НаУКМА (20 балів) Після лекції 5 і на семінарі 5 студентство представляє чорнові варіанти анкети для вимірювання соціального капіталу студентства НаУКМА (з врахуванням контексту війни). Анкета має містити 10-12 змістовних запитань, релевантних для контексту соціального капіталу українського студентства в умовах війни і контексту функціонування могилянської спільноти. Запитання мають бути оформлені у файлі формату .docx і завантажені на платформу distedu до початку семінарського заняття 5. Презентація за даними WVS (25 балів) Після лекції 6 і на семінарському занятті 6 студентство готує короткі презентації за даними WVS по міні-групах. Презентація має містити порівняння даних з блоку "Соціальний капітал і довіра" за 3-4 країнами з бази даних WVS, і може містити (на вибір) порівняння в динаміці за різними хвилями АБО порівняння за соціально-демографічними категоріями. Слайди мають бути підготовлені у форматі .pptx, орієнтовний обсяг - 5-6 змістовних слайдів, які мають бути завантажені на платформу distedu до початку семінару 6. Оцінка за презентацію поширюється на всю міні-групу, незалежно від суб'єктивного сприйняття власного внеску окремим студентом/кою у загальний результат. Письмова робота за даними ISSP і презентація (25 балів) Письмова робота (аналітична записка) має бути підготовлена у міні-групах з використанням даних ISSP 2017, і має бути порівняльною для 3-4 країн, за якими доступні дані. Основний фокус роботи має бути на складових соціального капіталу - на особистій мережі, виміряній з використанням інструментів генератора позицій і генератора ресурсів, та на різних вимірах довіри і взаємодії з різними колами оточення. Презентація (5 балів з 25) має бути представлена під час заліку, має містити основні аналітичні знахідки і висновки щодо схожості і відмінності складових соціального капіталу в обраних країнах, при цьому тривалість презентації має бути 8- 10 хв (6-8 змістовних слайдів). Слайди мають бути підготовлені у форматі .pptx, аналітична записка - у форматі .docx, вони мають бути завантажені на платформу distedu до початку заліку. Оцінка за аналітичну записку та презентацію поширюється на всю міні-групу, незалежно від суб'єктивного сприйняття власного внеску окремим студентом/кою у загальний результат. Тест за основними поняттями курсу (15 балів) Тест за основними поняттями курсу проводиться в асинхронному форматі через платформу distedu після семінарського заняття 10 у визначений період часу і складається з 10 запитань з варіантами відповідей. Шкала оцінювання знань A (91-100) - "відмінно" (відмінно: видатні знання з незначними помилками) B (81-90) - "добре" (дуже добре, але з деякими помилками) C (71-80) - "добре" (загалом гарна робота, але є достатня кількість помітних помилок) D (66-70) - "задовільно" (задовільно, але із значними недоліками) E (60-65) - "задовільно" (достатньо - досягнуті мінімальні критерії) F (30-59) - "незадовільно" (незадовільно, потрібна деяка додаткова робота) F (0-29) - "незадовільно" (неприйнятно, потрібна значна додаткова робота)

Зміст дисципліни: Курс охоплює різні теоретичні підходи до визначення поняття "соціальний капітал" та пропонує порівняння емпіричних підходів до його вимірювання в різних контекстах. Курс порівнює підходи, запропоновані Бурдьє, Патнемом, Фукуямою та іншими, а також основна частина курсу присвячена визначенню та вимірюванню соціального капіталу як мережевого ресурсу (за визначеннями Коулмена, Берта, Ліна, Портеса та ін.). Курс включає огляд основних підходів до вимірювання соціального капіталу та довіри в суспільствах, які перебувають у стані радикальних трансформацій (з основним фокусом на українському суспільстві та подібних контекстах). Курс базується на роботі в класі, а також на читанні матеріалів для обговорення та презентації. Викладачка курсу надає вступну інформацію для кожної теми з ключовими поняттями, підходами і результатами емпіричних досліджень, і набори даних для практичних завдань. Основна практична робота включатиме аналіз даних з наявних баз даних (WVS, ISSP) та підготовку аналітичної записки і презентації.


Рекомендована література: Основна:
1. Гурджи И. Проективные методики в исследованиях рынка // Маркетинг. - 2000. - №2.
2. Девятко И.Ф. Методы социологического исследования.- Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 1998.- С.47-63 [Електроний варіант].
3. Клюшкина О.Б. Построение теорий на основе качественных данных // Социологические исследования. - 2000. - №10.
4. Ковалев Е.М., Штейнберг Н.Е. Качественные методы в полевых социологических исследованиях. - М., 1999. - С.126-142, 152-159.
5. Костенко Н., Іванов В. Досвід контент-аналізу. Моделі та практики. - К.: Центр выльноъ преси, 2003. - С.21-27, С.81-103.
6. Мельникова О.Т. Качественные методы в решении практических социально-психологических задач // Введение в практическую социальную психологию. - М., Смысл, 1997.
7. Малышева М.М. Способы кодирования и анализа качественных данных / Возможности использования качественной методологии в гендерных исследованиях. Материалы семинаров. - М., 1997.
8. Метод анализа документов // Социологический практикум / В.Г.Городяненко - К.: Академия, 1999. - С.42-55.
9. Метод кейс-стади // http:// www.nntu.ru
10. Ньюман Л. Неопросные методы исследования // Социологические исследования. - 1998. - №6 - С.119-128.
11. Ситуационный анализ, или Анатомия Кейс-метода / Под ред. д-ра социологических наук, профессора Сурмина Ю.П. - Киев: Центр инноваций и развития, 2002. - 286с.
12. Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник / за ред. Н. Костенко, Л. Скокової. - К.: І-т соціології НАНУ, 2009. - Лекція 2. Скокова Л., Якісні дослідженнях в сучасній соціології. - С. 38-44; Лекція 5. Чудовська-Кандиба І., Візуальне у дослідженнях культури. - С. 96-119; Лекція 6. Комп'ютерні технології аналізу текстів. - С. 174-186; Лекція 13. Наумова М., Зондувальні та проективні техніки у маркетингу. - С. 271-296.
13. Yin R. K., Case Study Research: Design and Methods, 3rd ed. - Sage: Applied Social Research Methods Series, Volume 5. - 2003. - Chapter 4. Conducting Case Studies: Collecting the Evidence. - P. 83-108.
Додаткова:
1. Бондар В.С., Одинак Я.М. Візуальна соціологія: розширення епістемологічних меж соціологічної науки// Наукові записки НаУКМА. - Т. 122. Соціологічні науки. - К.: Виготівник ФОП Маркевич О.В., 2011. - С. 3-10.
2. Классификация качественных методов. Методы и источники информации // Семенова В.В. Качественные методы: введение в гуманистическую социологию. - М.: Добросвет, 1998. - С.231-240.
3. Ковалев Е.М., Штейнберг Н.Е. Качественные методы в полевых социологических исследованиях. - М., 1999. - С.124-126.
4. Глава ІV. Методы и операции сбора данных, подлежащих количественному анализу. 2. Документальне источники // В.А.Ядов. Стратегия социологического исследования // http://www.soclib.ru.
5. Метод анализа документов // Методы сбора информации в социологическом исследовании // http://www.univer.omsk.su/omsk/socstuds/crawlinfo/4.html.
6. Методика анализа содкржания текстов // Федотова Л.Н. Анализ содержания - социологический метод изучения средств массовой коммуникации. - М.: Научный мир, 2001. - С.91-131. (http://www.lib.socio.msu.ru)
7. Методологические и методические проблемы контент-анализа. Вып. 1-2. - М.-Л.: ИКСИ АН СССР, 1973.
8. Іванов В. Контент-аналіз як формалізований метод дослідження документів // Філософська і соціологічна думка. - 1994. - №3-4 - С.211-224.
9. Куркин В.В. Контент-анализ художественных текстов // Социологические исследования. - 1991. - №6 - С.60-66.
10. Манаев О.Т. Опыт контент-анализа альтернативной прессы беларуссии // Социологические исследования. - 1991. - №8 - С.32-43.
11. Стюарт Ян, Джойнс Венн. Транзактный анализ. - СПб., 1996.
12. Судьбы людей. Росия ХХ век. - М., 1996.
13. Тернер Р. Сравнительный контент-анализ биографий // Вопросы социологии. - 1992. - №1
14. Черчиль Г. Маркетинговые исследования. - 1998.
15. Ядов В.А. Стратегия социологического исследования. - М., 1995.
16. Яковлєв М.В. Техніки та алгоритми аналізу візуального матеріалу: розмежування якісних і кількісних підходів// Наукові записки НаУКМА. - Т. 122. Соціологічні науки. - К.: Виготівник ФОП Маркевич О.В., 2011. - С. 11-16.
17. Glaser B. G., Strauss A. L., The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chapter V. The Constant Comparative Method of Qualitative Analysis. - P. 101-115.
18. Silverman D., Qualitative Methodology and Sociology. Describing The Social World. - Gover, 1989. - Chapter 8. A place for interview data. - P.156-177.
19. Qualitative Methodology: Firsthand Involvement with the Social World, ed. by W. J. Filstead. - Chicago: Markham Publishing Company, 1970. - Part 4, "Analysis of Data". - P. 155-173.
20. Van Leeuwen T., Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis / Oxford Studies in Sociolinguistics. - Oxford: Oxford University Press, 2008. - Chapter 8. The Visual Representation of Social Actors. - P. 136-148.
21. Yin R. K., Case Study Research: Design and Methods, 3rd ed. - Sage: Applied Social Research Methods Series, Volume 5. - 2003. - Chapter 4. Conducting Case Studies: Collecting the Evidence. - P. 83-108.
22. Yin R. K., Case Study Research: Design and Methods, 3rd ed. - Sage: Applied Social Research Methods Series, Volume 5. - 2003. - Chapter 5. Analyzing Case Study Evidence. - P. 109-140.


Методи й критерії оцінювання: Шкала оцінювання знань A (91-100) - "відмінно" (відмінно: видатні знання з незначними помилками) B (81-90) - "добре" (дуже добре, але з деякими помилками) C (71-80) - "добре" (загалом гарна робота, але є достатня кількість помітних помилок) D (66-70) - "задовільно" (задовільно, але із значними недоліками) E (60-65) - "задовільно" (достатньо - досягнуті мінімальні критерії) F (30-59) - "незадовільно" (незадовільно, потрібна деяка додаткова робота) F (0-29) - "незадовільно" (неприйнятно, потрібна значна додаткова робота)

Мова навчання: українська