НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 342230

Назва:

Історія західної філософії: античність



Анотація:

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: 1

Семестр: осінній, весняний

Кількість кредитів: 8 (загальна кількість годин - 240 год.; аудиторні години - 80 год.; лекції - 48 год.; семінарські заняття - 32 год.; самостійна робота - 160 год.)

Форма контролю: залік, екзамен

Викладач(і): Туренко В.Е., д. філос. н., доц.

Результати навчання:
ПРН-1. Розуміти сенс філософії, її місце в системі культури.
ПРН-2. Розуміти розмаїття та специфіку філософських дисциплін, знати філософську термінологію.
ПРН-3. Знати основні етапи, напрямки в історії світової та вітчизняної філософії.
ПРН-4. Аналізувати та коментувати літературу з філософської, соціокультурної та загальногуманітарної проблематики.
ПРН-18. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її. впорядковувати, класифікувати й систематизувати.

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Філософія (пропедевтичний курс).

Зміст дисципліни: Виникнення філософії у Стародавній Греції. Іонійська філософія. Мілетська школа. Філософія Геракліта Ефеського. Італійська філософія. Філософія піфагорійців. Філософія елеатів. Натурфілософія V ст. до н. е. Атомістика Левкіппа-Демокріта. Софісти, Сократ і сократичні школи. Філософія Платона. Філософія Арістотеля. Елліністично-римська філософія.


Рекомендована література:
Арістотель (2022). Метафізика. Книга 7. Переклад з давньогрец. О. Панича. Київ: Темпора, с. 395-413.
Бонеллі, М. (2021). Парменід та Зенон. В У. Еко та Р. Федріга (Ред.) Історія філософії. Античність та Середньовіччя (С. 55-59). Фоліо.
Брігатті, Р. (2021). Традиція шкіл молодших сократиків. В У. Еко та Р. Федріга (Ред.) Історія філософії. Античність та Середньовіччя. Фоліо. с. 108-115.
Воррен, Дж. (2021). Атомізм і випадок: світ у баченні Епікура та епікуреїзму. В У. Еко та Р. Федріга (Ред.) Історія філософії. Античність та Середньовіччя. Фоліо. с. 195-199.
Капуччіно, К. (2021). Сократ. В У. Еко та Р. Федріга (Ред.) Історія філософії. Античність та Середньовіччя. Фоліо. с. 88-107.
Корті, Л. (2021). Знання, сумнів і певність: античний скептицизм. В У. Еко та Р. Федріга (Ред.) Історія філософії. Античність та Середньовіччя. Фоліо. с. 211-215.
Секст Емпірик (2020). Нариси піронізму (I, 1-13). Переклад з давньогрец. О. Хоми, Sententiae, №2, с.125-137.
Теофраст. (2021). Характери, Алкіфрон. Листи гетер. Теофраст. Характери. Переклад з давньогрец. Д. Коваль. Львів: Апріорі, с. 50-90.
Тоньї, П. (2021). Стоїцизм. В У. Еко та Р. Федріга (Ред.) Історія філософії. Античність та Середньовіччя. Фоліо. с. 200-205.
Туренко В.Е. (2019). Перша софістика, Ідея любові в античній прозі. Київ: Вадекс, с.70-78.
Туренко, В. (2020). Візія жінок у контексті появи і функціонування піфагорійської школи. Софія. Гуманітарно-релігієзнавчий вісник, 2(16), 53-57. doi.org/10.17721/sophia.2020.16.11
Туренко, В. (2023). Глобальність класики: від минулого до сучасності. Bromberg, J. (2021). Global Classics. Abingdon: Routledge. Sententiae, 42(3), 168-172.
Addey, C. (2022). Diotima, Sosipatra and Hypatia: Methodological Reflections on the Study of Female Philosophers in the Platonic Tradition, Women and the Female in Neoplatonism. Edited by Jana Schultz, J. & Wilberding, J. Brill, pp.9-42.
Annas, J. (2019). Plato's Ethics, The Oxford Handbook of Plato (2nd edn), Oxford University Press, pp. 530-549.
Betegh, G. (2020) Fire, Heat, and Motive Force in Early Greek Philosophy and Medicine, in H. Barto? and C. King (eds.), Heat, Pneuma, and Soul in Ancient Greek Philosophy and Science, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 35-60.
Billings, J. & Christopher Moore, C. (2023). The Problem of the Sophists, The Cambridge Companion to the SOPHISTS, Cambridge University Press, pp.1-33.
Cesaris, G. & Pello, C. (2023). Perictione, Mother of Metaphysics: A New Philosophical Reading of On Wisdom, Ancient Women Philosophers: Recovered Ideas and New Perspectives, Cambridge University Press, рр.152-170.
Fait, P. (2022). Aristotle and Theophrastus, The Cambridge Companion to Ancient Logic. Cambridge University Press Luca Castagnoli, pp.37-57.
O'Reilly, K. & Pello, C. (2023). The Value of Women Philosophers for the History of Philosophy, Ancient Women Philosophers: Recovered Ideas and New Perspectives, Cambridge University Press, pp.1-21.
Scholfield, M. (2023). When and Why Did Plato Write Narrated Dialogues?, How Plato writes: perspectives and problems, Cambridge University Press, pp.42-71.
Schwab, W. & Shogry, S. (2023). Epicureans and Stoics on the Rationality of Perception, Philosophy and Phenomenological Research, 106(1): 58-83.
Zeno of Elea (2024). Stanford Encyclopedia of Philosophy.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: у І семестрі - поточний (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання) і підсумковий (залік) контроль - 100 балів; у ІІ семестрі поточний контроль - 60 балів, підсумковий контроль - 40 балів (екзамен).

Мова навчання: українська