НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 342923

Назва:

Проблема автентичності культурної інтерпретації



Анотація: Курс «Проблема автентичності культурно - історичної інтерпретації » відповідає навчальному плану підготовки магістрів культурології в галузі наук про культуру зі спеціальності 6. 02.01 – культурологія. Курс надає студентам теоретичні та фактичні знання у царині історії та теорії розвитку дослідницьких практик, метою яких було комплексне вдосконалення основ літературознавчих інтерпретативних практик в історії і літературній критиці, які одночасно ставали і «текстовими» моделями культури. З середин 60 - их років ХХ століття «текстові» моделі культури зробили процес «письма» частиною семіотичних моделей культури. Саме відтоді бере свій початок відчуття незадоволення репрезентації літературної класики за рахунок традиційних сюжетно - стильових особливостей творів певного автора та їхньої поетики. В курсі розкривається : значення концепції мовних одиниць художнього твору як живої семіології тотожності «письма» та «читання» Р. Барта; зміст аргументів «виправдання» автентичності інтерпретативних практик класичних художніх творів як відповіді на критику сумнівного сенсу існування множинності інтерпретацій художніх творів С. Зонтаг та загроз від можливих надітерпретацій У Еко; значення ідеї Ж. Дерріди про виключення інтерпретації окремого твору автора як «письма» з метою його долучення метафізичних практик репрезентації генеалогії ідей творів автора та як антитези моделі інтерпретативного досвіду читання філософських творів як долучення до досвіду інтелектуальної спорідненості та іронії Р. Рорті. Значну увагу приділено викладу етапів розвитку концепції «інтертекстуальності» Ю.Крістевої та концепції інтерпретацій як складової літературної критики Н. Фрая та творчих технік «письма» із стиранням «впливів» та «запозичень» Ґ. Блума. Достатнє місце у курсі займає розгляд моделі репрезентації художніх творів як досвіду письма автора «з читачем» В.Ізера та моделі розуміння творів у словнику семіосфери Ю. Лотмана, в якому фіксуються архетипи відповідних сюжетів творів та ключові історії цих сюжетів. У курсі також представлено концептуальні результати співставлення практик письма з практиками читання П. Берка та Р. Дарнтона, значення дослідження історичних форматів читання А. Мануеля, а також розкрито зміст концепції «прискіпливого читання» Д. Бетерсбі, концепції критичних форматів читання Дж. Томпкінса, та концепції інтерпретативного комплексу як складової читання творів до «останнього рядка» С.Фіша. У лекціях використовується результати власних досліджень практик письма М. Гоголя у поемі «Мертві душі», які було оцінено у 2020 р. в енциклопедії «Микола Гоголь і Україна». Семінарські заняття спрямовано на обговорення опанованих ідей та концепцій Р. Барта, П. Берка, Ґ. Блума, С.Зонтаг, Р. Дарнтона Ж. Дерріди, У. Еко, В. Ізера, Ю. Крістевої, Ю. Лотмана, А. Мануеля, Дж. Томпкінса, С.Фіша, Н.Фрая на підставі читання оригінальних праць та їхнього подальшого використання в індивідуальному письмовому завданні.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 2

Семестр: 4

Кількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 50 год.; лекції - 30 год.; семінарські заняття - 20 год.; самостійна робота - 100 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): кандидат філософських наук, доцент Джулай Ю.В.

Результати навчання: В результаті прослуханого курсу студент буде знатися на головних теоріях культурної інтерпретації; на прикладі розробок текстової моделі культурної інтерпретації в царині класичної літератури (поема М.В.Гоголя "Мертві душі" та інші твори автора) студенти отримають можливість оволодіти концептом "автентичності тлумачення" та "автентичності інтерпретації"

Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Сучасні теорії культури. Культурологія

Зміст дисципліни: в курсі розглядається еволюція основних концепцій синхронізації т.зв. інтегральної текстових моделей культури та літератури (М.Фуко, У.Еко, Р.Барт, Е.Крістєва, Ю,Лотман). Розглядається оригінальна модель "присутності автора" в оповідних варіаціях навколо розвитку сюжету поеми Гоголя "Мертві душі" та "майстерність письма" якою живиться інтелектуальний потенціал твору з боку спадщини класичної літератури та інтелектуального поля часописів ХІХ ст.


Рекомендована література: Культурология ХХ в.: Энциклопедия /С.Я.Левит (сост. и авт. проекта); Л.Т.Миласкер (отв.ред.).- Спб: Университетская книга, Алетейа, 1998.Т.1. А- Л.- 447с.
Культурология ХХ в. : Энциклопедия/ С.Я.Левит. (сост. и авт. проекта); Л.Т.Миласкер (отв.ред.).- Спб: Университетская книга, Алетейа, 1998.Т.2. М.- Я.- 447с.
Пахаренко В.І.Основи теорії літератури/ Василь Іванович Пахаренко - К.: Генеза, 2007.- 296с.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: присутність на заняттях,аналітична робота по темі та її репрезентація - 70 бал.; залік на основі поданої аналітичної роботи та відповіді на питання до неї - 30 бал.

Мова навчання: українська