Код: 343076Назва:
Аудит систем менеджменту якості
Анотація: Курс зосереджується на оцінці та покращенні якості діяльності медичної установи в цілому та її структурних одиниць через використання такого інструменту оцінки якості як аудит. В межах курсу студенти знайомляться з основними рекомендаціями та методиками проведення аудитів систем менеджменту якості. Розглядається концепція "Безперервного покращення якості" та відпрацьовуються навички оцінювання програм, втручань та послуг з точки зору концепцій управління якістю: TQM, ISO. Під час курсу розглядаються вимоги стандарту ISO 19011-2011: принципи проведення аудиту, управління програмою аудиту, виконання аудиту, компетентність та оцінка аудиторів. Студенти створюють на практиці програму аудиту, план аудиту, звіт по результатах аудиту.
Курс складається з двох частин: теоретичної і практичної.
В теоретичній частині курсу студенти розглянуть вимоги стандарту ISO 19011-2011: принципи проведення аудиту, управління програмою аудиту, виконання аудиту, компетентність та оцінка аудиторів.
В практичній частині курсу - створять програму аудиту, план аудиту, відвідають заклади охорони здоров'я (окремі відділення) і напишуть звіт по результатах аудиту.
Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: 2Семестр: веснянийКількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 28 год.; лекції - 10 год.; семінарські заняття - 18 год.; самостійна робота - 62 год. Форма контролю: залікВикладач(і): Ануфрієва Валентина Володимирівна, старший викладачРезультати навчання: В межах курсу студенти знайомляться з основними рекомендаціями та методиками проведення аудитів систем менеджменту якості. Курс зосереджується на оцінюванні та покращенні якості діяльності медичної установи в цілому та її структурних одиниць. Розглядається концепція "Безперервного покращення якості" та відпрацьовуються навички оцінювання програм, втручань та послуг з точки зору концепцій управління якістю: TQM, ISO. Під час курсу розглядаються вимоги стандарту ISO 19011-2011: принципи проведення аудиту, управління програмою аудиту, виконання аудиту, компетентність та оцінка аудиторів. Студенти створюють на практиці програму аудиту, план аудиту, звіт по результатах аудиту.Спосіб навчання: аудиторний, дистанційнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальний менеджмент, проєктний менеджмент, стратегічний менеджмент, менеджмент якостіЗміст дисципліни: 1 Тема 1. Система менеджменту якості.
1. Основні положення теорії загального управління якістю.
2. Цикл Демінга - Шухарта. Процесний підхід. Системний підхід.
3. Стандарт ISO 9001. Стандарт ISO 19011. Що таке аудит. Основна термінологія. Навіщо потрібен аудит.
2 Тема 2. Принципи та методи проведення аудиту.
1. Принципи: Цілісність. Неупередженість. Професійна старанність. Конфіденційність. Незалежність. Науково-обґрунтований підхід.
2. Методи проведення аудиту: за місцем знаходження аудитора (на об'єкті, поза об'єктом), за ступенем залученості аудитора та об'єкта аудита (з безпосереднім спілкуванням, без безпосереднього спілкування).
3. Аналіз документації, вибірка, інтерв'ю, спостереження, заповнення анкет (та\або листів контрольних питань).
3 Тема 3. Компетентність та оцінка аудиторів.
1. Визначення компетентності аудиторів для виконання вимог програми аудиту: особистісні якості; знання та навички; знання та навички керівника групи аудиторів; забезпечення компетентності аудитора; керівники груп аудиторів.
2. Встановлення критеріїв оцінки аудиторів.
3. Вибір відповідного методу оцінки аудитора: аналіз записів, зворотній зв'язок, інтерв'ю, спостереження, тестування, аналіз по результатах проведеного аудиту.
4. Проведення оцінки аудиторів.
5. Підтримання та підвищення компетентності аудитора.
4 Тема 4. Керування програмою аудиту.
1. Встановлення цілей програми аудиту.
2. Встановлення програми аудиту: роль та відповідальність особи, яка керує програмою аудиту; компетентність особи, яка керує програмою аудиту; встановлення обсягу програми аудиту; виявлення та оцінка ризиків програми аудиту; встановлення процедур для програми аудиту; визначення ресурсів для програми аудиту.
3. Виконання програми аудиту: визначення цілей, області та критеріїв окремого аудиту; вибір методів аудиту; формування групи аудиторів; призначення керівника групи аудиторів відповідальним за окремий аудит; керування результатами програми аудиту; керування та ведення записів програми аудиту; моніторинг програми аудиту; аналіз та покращення програми аудиту.
5 Тема 5. Виконання аудиту.
1. Ініціювання аудиту: встановлення попереднього контакту зі стороною, яка буде перевірятися; визначення виконуваності аудиту.
2. Підготовка до аудиту: виконання аналізу документації при підготовці до аудиту; підготовка плану аудиту; розподіл відповідальностей в групі аудиторів; підготовка робочої документації.
3. Проведення аудиту: проведення вступної наради; виконання аналізу документації під час проведення аудиту; інформування в процесі аудиту; розподіл ролей та обов'язків супроводжуючих осіб та наглядачів; збір і перевірка інформації; отримання спостережень від аудиту; підготовка заключень по результатах аудиту; проведення заключної наради.
4. Підготовка та розсилка звіту по аудиту.
5. Завершення аудиту.
6. Проведення наступних за аудитом дій.
Рекомендована література: Основна література:1. "ISO 9000:2005. Системи менеджменту якості. Основні положення та словник".2. "ISO 9001:2008 (ДСТУ ISO 9001:2009) Системи менеджменту якості. Вимоги".3. "ISO 9001:2015 Системи менеджменту якості. Вимоги".4. "ISO 19011:2011 Керівні вказівки щодо аудиту систем менеджменту".5. J.P. Russell Know and Follow ISO 19011's Auditing Principles.6. How is it working? A new approach to measure governance in the health system in Ukraine. World Bank report. June 2015. pp.152-159Додаткова література:1. Quality management principles (iso.org)2. Avedis Donabedian Evaluating the Quality of Medical Care.3. A guide on quality improvement methods. Healthcare Quality Improvement Partnership. June 2015.4. Donald M Berwick. A primer on leading the improvement of systems. BMJ 1996;312:616-22.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою:
поточний контроль -70 балів (участь у практичних заняттях, виконання завдань самостійної роботи); підсумковий контроль - 30 балів (залік)
Мова навчання: українська, англійська