Код: 343899Назва:
Філософська освіта в Україні: історія та сучасність
Анотація: Курс "Філософська освіта в Україні: історія та сучасність" є одним із найважливіших компонентів нормативної частини освітньо-наукової програми підготовки магістрів філософії. Курс знайомить із основними етапами й особливостями становлення філософської освіти на українських теренах, з історією вітчизняної академічної філософії як типу філософування, інституалізованого в системі освіти і науки, з провідними осередками університетської та духовно-академічної філософії, їхніми діячами та доробками, з сучасним станом філософської освіти в Україні, її проблемами і перспективами.Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 1Семестр: веснянийКількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 40 год.; лекції - 26 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 80 год.)Форма контролю: екзаменВикладач(і): Ткачук М. Л., д. філос. н., професор, заслужений діяч науки і техніки України.Результати навчання: ПРН-2. Знати і використовувати фаховий словник та філософські засоби для донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.ПРН-3. Вміти реконструювати історичний поступ світової філософії, еволюцію філософських ідей і проблем.ПРН-8. Розуміти зв'язки філософії з іншими напрямами філософського дискурсу та іншими інтелектуальними й гуманітарними практиками.ПРН-12. Використовувати набуті знання в практиці європейської та євроатлантичної інтеграції України, зокрема проводити світоглядний аналіз та етико-ціннісну експертизу інтеграційних процесів.ПРН-15. Розробляти і викладати філософські дисципліни в закладах освіти.Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Практика викладацька.Зміст дисципліни: Філософія в системі освіти і науки: європейський історико-культурний контекст.
Києво-Могилянська академія (1615-1817) і становлення філософської освіти на східнослов'янських теренах.
Осередки філософської освіти на українських теренах XVII - початку ХХ ст.: інституції, постаті, доробки.
Філософська освіта в радянській Україні.
Філософська освіта в незалежній Україні: проблеми, трансформації, перспективи.Рекомендована література: Гусєв В. Ув'язнена філософія: діамат та істмат vs червоний позитивізм та червоний екзистенціалізм. Філософська думка. 2009. № 3. [Феномен радянської філософії] / наук. ред. С. Пролеєв, М. Ткачук. С.16-20. Київська духовна академія в іменах : 1819-1924 : енциклопедія : в 2 т. / упоряд. і наук. редактор М. Л. Ткачук; відп. ред. В. С. Брюховецький. Т. 1 : А-К. Київ : Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2015. 740 с. Т. 2 : Л-Я. Київ: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2016. 1002 с.Козловський В. П. Рецепція європейського раціоналізму викладачами Києво-Могилянської академії у другій половині ХVIII ст.: компаративний аналіз. Ad fontes: збірник статей за матеріалами Міжнародної наукової конференції з нагоди 405-ї річниці Києво-Могилянської академії (НаУКМА, 25-28 жовтня 2021 р.). Київ: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2024. C. 93-108. Кузьміна С. Л. Філософія освіти та виховання в київській академічній традиції ХІХ - початку ХХ ст. Сімферополь: Н. Оріанда, 2010. С. 122-185, 349-362. Ткачук М. Києво-Могилянська академія і становлення філософської освіти в Україні. Філософська освіта в Україні: історія і сучасність: Колективна монографія / за ред. М. Л. Ткачук. Київ: Аграр Медіа Груп, 2011. С. 8-28.Ткачук М. Л. Києво-Могилянська академія в історії філософської освіти. Пам'ятки України. 2014. Спецвипуск (197) : Києво-Могилянська академія напередодні 400-річчя. С. 32-41.Ткачук М. Л. Орест Новицький: штрихи до життєпису. Маґістеріум. 2016. Вип. 65: Історико-філософські студії. С. 73-84. Ткачук М. Л. Проблеми філософської освіти у творчості київських духовно-академічних мислителів ХІХ - початку ХХ століття. Київська Академія. 2008. Вип. 5. С. 58-66. Ткачук М. Олексій Гіляров: роздуми з приводу ювілею // Могилянські історико-філософські студії. Київ: Вид. дім "КМ Академія", 2008. С. 257-271. Філософська думка України ХІ-ХVIII ст.: від патристики до схоластики. Київ: НАН України; Інститут філософіїї імені Г. С. Сковороди, 2021. 627 с.Шевчук К. С. Основна проблематики творчості Г. І. Челпанова київського періоду. Філософія. Педагогіка. Суспільство. 2012. Вип. 2. С. 107-120. Шудрик І. О. Історія філософської думки в Харківському університеті: монографія. Харків : [б. в.], 2013. 316 с. Nemeth Th. Philosophy in Imperial Russia`s Theological Academies. De Gruyter, 2023. XVI, 343 p. Philosophy Unchained: Developments in Post-Soviet Philosophical Thought / ed. by M. Minakov. Stuttgart: ibidem-Verlag, 2023. 244 p.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання) - 60 балів; підсумковий контроль - 40 балів (екзамен). Мова навчання: українська