НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 344380

Назва:

Історія Центрально-Східної Європи (1989 - 2022 рр.)



Анотація: Мета курсу - охарактеризувати основні зміни, які відбулися в політичному та інтелектуальному житті країн регіону після "осені народів" і утвердження яких тривало до розширення ЄС; ознайомити слухачів курсу зі знаковими працями інтелектуалів, а також з тими новими підходами до вивчення історії цих країн, які були окреслені в посткомуністичний період.

Тип дисципліни: вибіркова

Рік навчання: 2

Семестр: осінній

Кількість кредитів: 3 (загальна кількість годин - 90 год.; аудиторні години - 28 год.; лекції - 12 год.; семінарські заняття - 16год.; самостійна робота - 62 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Олександра Гнатюк,dr hab

Результати навчання: У результаті вивчення курсу студент повинен:
знати: основні факти з сучасної історії країн Центрально-Східної Європи, політичної, економічної та культурної ситуації в регіоні; специфіку інтеграційних процесів у структури ЄС і НАТО; основні методологічні підходи до вивчення трансформації;
вміти: критично аналізувати літературу предмету, бути обізнаними з основними документами та інформаційними ресурсами з історії регіону даного періоду.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: історія Центрально-Східної Європи, історія України, історія Польщі, історія польсько-українських стосунків.

Зміст дисципліни: Курс «Історія Центрально-Східної Європи (1989–2022 рр.)» покликаний представити студентам політичні і економічні зміни, які відбувалися в країнах Центрально-Східної Європи від краху комуністичної системи до початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Курс має широкі зв’язки, як власне з дисциплінами, які викладаються на кафедрі історії (насамперед, «Польща в історії, культурі та в літературі», «Історія Центрально-Східної Європи»), так і – завдяки своїй міждисциплінарній спрямованості – з окремими курсами, що викладаються на кафедрах культурології та політології і загальним курсом історії України.


Рекомендована література: • Ольга Брусиловська. Системні трансформації посткомуністичних країн Європи. 1989-2009. Навчальний посібник, Одеса 2010
• Велике переродження: уроки перемоги капіталізму над комунізмом, Львів : ВСЛ, 2015.
• Демократизація і Європейський Союз: країни Центральної і Східної Європи в першому десятилітті ХХІ ст. / [ред. В. Вишневий; пер. з англ. О. Кислюка; наук. ред. пер. Р. Петров] - К.: Український письменник, 2012
• Європеїзація Центральної та Східної _Європи, упор. Франк Шіммельфенніг, Ульріх Зедельмаєр Київ : Юніверс, 2010
• Історія країн Центрально-Східної Європи. Посібник для студентів історичних та гуманітарних факультетів / За ред. Л. Зашкільняка. - Львів, 2001
• Михайло Кріль, Історія країн Центрально-Східної Європи (кінець XX — початок XXI ст.): Навчальний посібник. Київ : Знання, 2008.
Англійською мовою:
• Mykola Riabchuk, Eastern Europe since 1989, Warsaw 2021
• Philippe Ther, Europe since 1989 a history. – Princeton, 2016
Шість найбільш відомих есеїв про Центральну Європу:
• Timothy Garton Ash. Does Central Europe exists? “The New York Review of Books”, Oct. 9, 1986 https://www.nybooks.com/articles/1986/10/09/does-central-europe-exist/ (і продовження у книжці: Timothy Garton Ash, G. Th., The uses of adversity: essays on the fate of Central Europe. - New York, 1989)
• Tony Judt The Rediscovery of Central Europe Daedalus Vol. 119, No. 1, Eastern Europe... Central Europe... Europe (Winter, 1990), pp. 23-54
• Drago Jancar, Srednja Evropa: med meteorologijo in utopijo (1987), in: Konec tisocletja, racun stoletja (або: його ж: Central Europe: Utopia or reality, https://www.eurozine.com/central-europe-utopia-or-reality/)
• Gyo?rgy Konra?d, The dream of Central-Europe, 1984
• Мілан Кундера, Трагедія Центральної Європи. «Ї»: незалежний культурологічний часопис. 1995. Ч. 6 (доступний он-лайн).
• Jeno Szucs, "The Three Historical Regions of Europe: An Outline”, Acta Historica, XXIX (1983), pp. 131–184


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль -70 балів (опитування, виступи на семінарах, презентації); підсумковий контроль - 30 балів (письмова робота).

Мова навчання: українська