Код: 345746Назва:
Історія Києво-Могилянської академії
Анотація: Мета і завдання курсу: сформувати у студентів уявлення про освіту в ранньомодерній Україні; академічну історію, основне коло її маловивчених, вузлових та спірних проблем; розглянути здобутки історіографії і окреслити інформаційні можливості джерельного комплексу; показати на прикладі соціальної історії студентства та професорів нові методологічні підходи та прийоми роботи з джерелами. Окрема увага присвячена наступниці КМА – Київській духовній академії.Тип дисципліни: вибірковаРік навчання: 1Семестр: веснянийКількість кредитів: 4 (загальна кількість годин -120 год.; аудиторні години -40 год.; лекції - 24 год.; семінарські заняття - 16 год.; самостійна робота - 80 год.)Форма контролю: залікВикладач(і): Яременко М.В., д.і.н., доцентРезультати навчання: У результаті вивчення курсу студент повинен:Знати: історію виникненням та розвитку Києво-Могилянської академії, її роль у розвитку української та зарубіжних культур.Вміти: користуватися набутими знаннями та розуміти перспективи подальшого вивчення історії вітчизняної освіти. Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: курс безпосередньо пов’язаний із історією України, а особливо з такими її напрямками, як історія культури, освіти та науки, а також із філологією та філософією.
Зміст дисципліни: Проведення лекційних занять націлено на донесення теоретичних та наукових знань по дисципліні, на сприяння розвитку у студентів розумової діяльності і розширення світогляду. Лекції з «Історії Києво-Могилянської академії» знайомлять студентів з матеріалом курсу, історіографічним та сучасним контекстом проблематики, що розглядається. Вони носять інтерактивний характер, під час їх проведення застосовуються візуальні матеріали (копії-ілюстрації оригінальних документів).Рекомендована література: Основна:1. Акты и документы, относящиеся к истории Киевской академии. – Отделение ІІ (1721–1795). – Т.1–5. – К., 1904–1908.2. Аскоченский В. История Киевской духовной Академии по преобразовании ея, в 1819 году. – СПб., 1863.3. Брюховецький В. С. Покликання відродженої Києво-Могилянської академії // Наукові записки НаУКМА. – 2000. – Т. 18: Ювілейний випуск. – С. 4–6.4. Вишневський Д. Киевская Академия в первой половине XVIII ст. – К., 1903.5. Голубев С. История Киевской духовной академии. Выпуск первый: Период до-могилянский. – К., 1886.6. Голубев С. Киево-Могилянская коллегия при жизни свого фундатора Киевского митрополита Петра Могилы. – К.,1890.7. Задорожна О. Ф. Етапи будівництва «великої бурси» та побутові умови проживання в ній студентів // Наукові записки НаУКМА. – 2004. – Т. 35: Київська Академія. – С. 36.8. Задорожна О. Студенти Київського колегіуму 1630–1650-х років // 350-liece Unii Gadziackiej (1658–2008). – S. 359–373.9. Історія української культури. У п’яти томах. Т.2. Українська культура XIII – першої половини XVII століть.–К., 2001. – С.531–591.10. Києво-Могилянська академія кін. ХVII – поч. XIX ст.: повсякдення історія. Збірник документів. – К., 2005.11. Києво-Могилянська Академія у документах рідкісних виданнях Центральної наукової бібліотеки ім..В.І.Вернадського НАН України. Видання XVIII – першої чверті ХХ ст. Матеріали до бібліографічного покажчика. – К., 1995.– Вип. 1.12. Крайній К.К. Історики Києво-Печерського Лаври XIX – початку ХХ століть. – К., 2002.13. Миловидов Л. Проєкти університету у Києві у другій половині XVIII в. // Київські збірники історії й археології, побуту й мистецтва. – К., 1930. – Збірник перший. – С. 295–306.14. Петров М. І. Скрижалі пам’яті. – К., 2003. – С. 70 88.15. Прошение малороссийского шляхетства и старшин, вместе с гетманом, о возстановлении разных старинных прав Малороссии, поданное Екатерине ІІ в 1764 году // КС. – 1883. – № 6. – С. 317–345.16. Титов Ф., прот. Императорская Киевская духовная Академия в ее трехвековой жизни и деятельности (1615–1915 г.г.). Историческая записка. – К., 2003.17. Харлампович К.В. Малороссийское влияние на великорусскую церковную жизнь. – Казань., 1914. – Т. 1.18. Хегельмаєр Христоф-Вільгельм. Повідомлення про стан ученості у Києві в Російській Україні / Підгот. публікацію Дзюба О. // КС. – 1994. – № 2. – С. 93–99.19. Шаріпова Л.Д. Внутрішній устрій та функціонування бібліотеки Києво-Могилянської академії до пожежі 1780р.: спроба реконструкції // Рукописна та книжкова спадщина України. Археографічні дослідження унікальних архівних та бібліотечних фондів. – К., 2000. – Вип. 6. – С. 75–96.20. Шаріпова Л.В. Про причини та наслідки пожежі, що знищила бібліотеку Києво-Могилянської академії в 1780р. // Архівознавство. Археографія. Джерелознавство. Міжвідомчий збірник наукових праць. – К., 2001. – Вип. 3: Джерелознавчі дисципліни. – С. 232–245.21. Шевченко І. Багатоликий світ Петра Могили // Шевченко І. Україна між Сходом і Заходом. Нариси з історії культури до початку XVIII століття. – Львів, 2001. – С.175–198.22. Шевченко І. Відродження руської віри // Шевченко І. Україна між Сходом і Заходом. Нариси з історії культури до початку XVIII століття. – Львів, 2001. – С.140–158.23. Яковенко Н. Київські професори за лаштунками Гадяцької угоди (про спробу перетворення Могилянської колегії на університет) // 350-liece Unii Gadziackiej (1658–2008). – S. 305–326.24. Яковенко Н. Латинське шкільництво і «шкільний гуманізм» в Україні кінця XVI середини XVII ст. // КС. 1997. № 1 2. С. 11 27.25. Яременко М. «Академіки» та Академія. Соціальні історія освіти й освіченості в Україні XVIII ст. – Харків, 2014.26. Яременко М. В. Києво-Могилянська Академія в 1817 році: кінець історії? (Про реформу Київських Атен, їх рецепцію та визначальні дати) // Труди Київської Духовної Академії. 2009. № 11: Ювілейний збірник. С. 106 121.27. Яременко М. В. Київські студенти 1738 року: спроба колективної фотографії // ЗНТШ. 2008. Т. CCLVI: Праці історично-філософської секції. – С. 191–215.28. Яременко М. В. Навчатися чи не навчатися? До питання про «освітні стратегії» посполитих Гетьманщини у XVIII ст. та пов’язану з ними соціальну мобільність // Соціум: Альманах соціальної історії. 2008. Вип. 8. С. 218–236.29. Яременко М. Чи був 1701 р. рубіжним для Могилянської академії у сприйнятті київських професорів XVIII ст.? // 350-liece Unii Gadziackiej (1658–2008). – S. 623–637.Додаткова:1. Булгаков М., иером. История Киевской Академии. – СПб, 1843.2. Голубев С. Киевский митрополит Петр Могила и его сподвижники. – К., 1883. –Т. 1.3. Жизнеописание высокопреосвященного Макария (Буглакова), митрополита Московского и Коломенского // Макарий (Булгаков). История Русской Церкви. – М., 1994. – Кн.1. – С.11–32.4. Київська Академія. – 2004 2010. – Вип. 1 8.5. Особові архівні фонди Інституту Рукопису. Путівник. – К., 2002. –С. 105–107,414–417, 543–549.6. Описание рукописей, находящихся в музее Церковно–археологического общества при Киевской духовной Академии. – К., 1875. – Вип.1; К., 1877 – Вип. 2; К., 1879 – Вип. 3.7. Петров Н. И. Киевская Академия во второй половине XVII века. – К., 1895.8. Петров Н.И. Киевская Академия в царствование императрицы Екатерины II (1762–1796гг.). – К., 1906.9. Посохова Л. Вчителювання студентів православних колегіумів України XVIII ст. у родинах козацької старшини // Київська старовина. 2008. № 5. С. 3 18.10. Симчич М. Philosophia rationalis у Києво-Могилянській академії. Компаративний аналіз могилянських курсів логіки кінця XVII першої половини XVIII ст. Вінниця, 2009.11. Стратий Я.М. Литвинов В.Д., Андрушко В.А. Описание курсов философии и риторики профессоров Киево-Могилянской академии. – К., 1982.12. Титов Ф.И., прот. Киевская Академия в эпоху реформ (1796 – 1819 гг.). – К., 1910 – 1913. – Вып. 1 – 3.13. Ульяновский В. Историческая записка к 300-летию КДА и ее автор Федор Титов // Титов Ф., прот. Императорская Киевская духовная Академия в ее трехвековой жизни и деятельности (1615–1915 г.г.) Историческая записка. – Изд.2. – К.2003. – С. IX–CXXVI.14. Ульяновський В. І. Двічі професор: Степан Голубєв в університетському та академічному контекстах. – К., 2007.15. Ульяновський В., Панчук О. Микола Петров: портрет у часовій перспективі та різних інтер’єрах // Петров М. І. Скрижалі пам’яті. – К., 2003. – С. 5–67.16. Хижняк З. Києво-Могилянська академія. Правовий статус (1615–1819 рр.) // Наукові записки НаУКМА. – 1998. – Т. 3: Історія. – С. 97–106.17. Яременко М В. «До мене-де никто не имTтъ власти, кромъ ясневTлможногj»: самоідентифікація могилянського студента крізь призму конфлікту 1752 р. // Соціум. Альманах соціальної історії – 2007. – Вип. 7. – С. 231–239.18. Яременко М. В. Києво-Могилянська академія за гетьманування Івана Мазепи: pro et contra двохтисячного контингенту вихованців // Іван Мазепа та його доба: історія, культура, національна пам’ять. Матеріали міжнародної наукової конференції. К., 2008. С. 156 195.19. Яременко М. Ціна «міщанської любові» або скільки коштувала прихильність обивателів Києво-Подолу до могилянських студентів // Соціум. Альманах соціальної історії. – 2005. – Вип. 5. – С. 95–104.20. Bruning A. Peter Mohyla’s Orthodox and Byzantine Heritage. Religion and Politics in the Kievan Church Reconsidered // Von Moskau nach St. Petersburg. Das russische Reich im 17. Jahrhundert. – Wiesbaden, 2000. – P. 69–83.21. Charipova L. Latin Books and the Eastern Orthodox Clerical Elite in Kiev. 1632–1780. – Manchester and New York, 2006.22. Graff H. J. The History of Literacy: Toward the Third Generation // Graff H. J. The Labyrinths of Literacy. Reflections on Literacy Past and Present. London, New York and Philadelphia, 1987. P. 241–255.23. Harvard Urrainian Studies. The Kiev Mohyla Academy. – 1984. – Vol. VIII. – Num.1/2.24. Kaestle C. The History of Literacy and the History of Readers // Review of Research in Education. – 1985. – Vol. 11. – P. 11–53.25. Ratio Atque Institutio Studiorum SJ czyli Ustawa Szkolna Towarzystwa Jesusowego (1599). – Warszawa, 2000.26. Senyk S. Schools for Priests: Orthodox Education in Eighteenth-Century Ukraine // OCP. – 2004. – Vol. 50. – P. 289–312. Форми та методи навчання: лекції, семінари, самостійна роботаМетоди й критерії оцінювання: Залікова оцінка виставляється за результатами роботи студента в семестрі. Підсумкова рейтингова оцінка є сумою балів, набраних студентом за роботу на практичному занятті, доповідь, індивідуальне письмове завдання (есе).Мова навчання: україська