Код: 351194Назва:
Основи історії науки та знання
Анотація: Насамперед курс пропонує екскурс в історію розвитку історії науки, її підходів та ключових тем, а також ознайомлює із сучасною дискусією довкола новішої дисципліни, історії знання. По-друге, курс має на меті сформувати загальне уявлення про найголовніші зміни наукового світосприйняття як у глобальному вимірі, так і з особливим фокусом на Центрально-Східній Європі. По-третє, курс історизує такі поняття, як «науковий прогрес», «істина», «експертиза» та «об’єктивність»; проблематизує європоцентричність класичної історії науки; приділяє особливу увагу жіночому, ремісничому та повсякденному знанню; показує, як політичні, культурні та соціальні чинники визначали напрямки та результати наукових досліджень, зокрема розглядає роль наукової спільноти у різних політичних режимах, а також зміни гендерних, расових та етнічних переконань у науковій думці на історичних прикладах.Тип дисципліни: Вибіркові освітні компонентиРік навчання: 3Семестр: веснянийКількість кредитів: загальна кількість годин - 120, з них лекцій - 16, семінарів - 24, cамостійної роботи - 80; кредитів ЄКТС - 4.Форма контролю: залікВикладач(і): Пасічник Катерина ЮріївнаРезультати навчання: Студенти мають знати загальні обриси наукових уявлень про світ та людину в ньому в різні історичні епохи, їхній зв’язок із релігійними та магічними уявленнями; головні дискусії та підходи в історії науки і знання; напрями сучасних досліджень у цій галузі з фокусом на Центрально-Східній Європі.Уміти вписувати наукові явища, практики, тенденції, винаходи та відкриття у ширший політичний, культурний і соціальний контекст; аналізувати, порівнювати та самостійно робити висновки щодо подібних наукових феноменів у різних регіонах і в різні історичні періоди на основі заданої літератури.Спосіб навчання: аудиторнеНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Історія УкраїниЗміст дисципліни: Дисципліна спрямована на ознайомлення студентів з історією науки та знання як окремої історичної дисципліни зі своєю історією, підходами та тенденціями у сучасних студіях, а також на формування загальних уявлень про наукову думку та її залежність від контексту в різні історичні періоди. Лекції пропонують хронологічний виклад матеріалу та загальне окреслення дискусійних тем. Семінари передбачають глибше обговорення цих дискусійних тем на основі заздалегідь прочитаної літератури.Рекомендована література: 1 Morus, Iwan Rhys, ed. The Oxford History of Science. Oxford, New York: Oxford University Press, 2023.2 Кун, Томас. Структура наукових революцій. Київ: Port-Royal, 2001.3 Флєк, Людвік. Як постає та розвивається науковий факт: вступ до вчення про мисленнєвий стиль і мисленнєвий колектив. Чернівці: Видавництво 21, 2019.4 Burke, Peter. What Is the History of Knowledge? 1st ed. Cambridge: Polity, 2015.5 Dear, Peter. Revolutionizing the Sciences: European Knowledge in Transition, 1500–1700. 3rd ed. Princeton University Press, 2019.6 Lorraine Daston, and Peter Galison. Objectivity. New York: Zone Books, 2007.7 Storm, Jason Ananda Josephson. The Myth of Disenchantment: Magic, Modernity, and the Birth of the Human Sciences. Chicago: University of Chicago Press, 2017.8 Schiebinger, Londa. The Mind Has No Sex?: Women in the Origins of Modern Science. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1996.9 Demski, Dagnoslaw, and Dominika Czarnecka, eds. Staged Otherness: Ethnic Shows in Central and Eastern Europe, 1850–1939. Budapest, New York: Central European University Press, 2022.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота. Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальні письмові завдання); підсумковий контроль – 30 балів (письмовий залік).Мова навчання: українська