Олександра Гуменна: «Ми готуємо професіоналів, порядних людей і патріотів»

Олександра Гуменна, декан факультету економічних наук НаУКМА, к.е.н., доцент, розповідає про особливості навчання, взаємодію викладачів та студентів, перспективи розвитку факультету та плани на майбутнє.

 

Факультет економічних наук Могилянки пропонує так звані hard and soft skills, про які сьогодні говорять роботодавці, і які необхідні на ринку праці.

Звісно, Могилянка, як і інші університети, видає дипломи державного зразка, тобто працює за затвердженими галузевими стандартами. Але, водночас, ми пропонуємо дуже широкий спектр вибіркових курсів. Ці курси формуються з урахуванням побажань роботодавців та підприємств, з якими ми співпрацюємо. Зокрема, ми пропонуємо перелік гостьових курсів, які дійсно є нашою особливістю. Це, наприклад, лекції топ-менеджерів аудиторських компаній «великої четвірки». Зараз, наприклад, ось-ось закінчився курс лекцій з міжнародного оподаткування від компанії “PriceWaterhouseCooper”.

 

Окрім цього, ми пропонуємо різні формати навчання: це і дискусії, і круглі столи, і case-studies.

Щодо кейсів, то це можуть бути справжні завдання від реальних роботодавців. Студентам пропонується знайти ідею, вирішити практичне завдання, яка обговорюється в команді. Дуже популярним у нас є спільне виконання проектів. Адже, крім hard-skills, тобто знань, ми і вчимо студентів командній роботі, і виховуємо лідерські якості – це ті навички, які сьогодні дуже цінуються: на співбесіді з працедавцем необхідно продемонструвати і вміння логічно мислити, і комунікативні здібності.

 

Особливо хочу наголосити на такій великій конкурентній перевазі студента-могилянця, як унікальна спеціалізація.

Ще одна з переваг навчання в Могилянці, яку не завжди пропонують інші університети, – це викладання професійних дисциплін англійською мовою. Одна з наших перспектив розвитку – це саме збільшення кількості професійних англомовних курсів. Протягом кількох років ми проводили експеримент: пропонували студентам проведення одночасно і англомовного, і україномовного курсу з міжнародної економіки. Можливо, це важко, не всім це підходить, але потім студенти дякували за результати. Це необхідна складова сучасної якісної освіти, особливо для тих, хто потім хоче вступати на магістерські програми до закордонних університетів або на міжнародні програми обміну – їм обов’язково треба володіти професійною англомовною лексикою.

 

Ринок освітніх послуг є висококонкурентним, є різні університети: державної та недержавної форми, великі, маленькі. Могилянка, з одного боку, невелика, але з іншого – наповненість можливостями тут дуже висока. І дуже важливо, щоб студент встигав і вмів використовувати можливості, які тут надаються.

Формуючи навчальні плани на бакалавраті, ми намагаємося коригувати їх щороку, додавати та удосконалювати. У зарубіжних університетах є спеціальні інституції, які формують освітню стратегію, але в кожному конкретному випадку абсолютно все визначає ринок праці, і пропонуються ті спеціальності та курси, які йому необхідні. Наприклад, у Вищій школі Інформатики та Мистецтва у польському Лодзі (на перший погляд – поєднання непоєднуваного, але така інтердисциплінарність дуже популярна сьогодні за кордоном), є така практика: якщо студенти не записуються на певну дисципліну, її просто знімають з розкладу. Тобто, все визначається потребою студента, потребою ринку праці, роботодавців.

Так само і ми намагаємось вносити певні зміни, хоча в Україні існують галузеві стандарти, і в нормативних дисциплінах університети не можуть нічого змінити, проте в Могилянці ми урівноважуємо це пропозиціями вибіркових курсів – а їх близько 30-40%.

Найсвіжіший приклад: ми кілька років поспіль не пропонували студентам один з предметів на кафедрі маркетингу – «Маркетинговий аудит». Зараз ми відчули, що в цьому є потреба, запропонували його, і на цей курс записалася неочікувано велика кількість студентів. Кожна кафедра факультету щороку здійснює моніторинг, ми переглядаємо плани, і, якщо з’являється потреба у чомусь новому, обов’язково це робимо. Іноді ми маємо залучати викладачів-сумісників, і я думаю, що це варто робити, якщо є попит на певні предмети. Часом з’являється можливість запросити практиків. У нас був такий досвід, коли на курсі з маркетингу кожну лекцію вів щоразу інший фахівець-практик, і таких прикладів можна навести велику кількість. Наприклад, проводяться майстер-класи від Національного банку України. А нещодавно випускниця магістеріуму з фінансів Ксенія Калашник провела для студентів майстер-клас «Математичні методи в медіа-рекламі».

 

Мені завжди цікаво дізнатися мотивацію студентів з інших факультетів Могилянки, які обирають курси з факультету економчних наук. Наприклад, еколог-магістр, записуючись на наш курс «Управління проектами», обґрунтував своє бажання тим, що вже знає все про екологію, і тепер має навчитися реалізовувати саме екологічні проекти. Ще один приклад – фізик, який вже з 2-го року навчання почав цілеспрямовано обирати економічні курси, бо він планував вступати на магістерську програму напрямку «Інжинірінг та бізнес-процеси». На цьому курсі було дуже серйозне фізико-математичне підґрунтя, але поєднане з бізнес-процесами, тому він дійсно заздалегідь методично обирав саме ті курси, які знадобляться йому в майбутньому, зокрема, навіть спеціально поцікавився, які саме дисципліни мають бути у нього в бакалаврському дипломі, щоб реалізувати таку свою мрію.

 

Натомість, серед економістів дуже великим попитом користуються курси факультету гуманітарних наук, зокрема, кафедри філософії.

Надзвичайно подобається студентам релігієзнавство, культурологія, історія кіно. Багато рішень у споживчій сфері, скажімо, приймаються емоційно. Маркетинг досліджує те, як викликати такі емоції, щоб людині захотілося купити, прийти ще раз. Студенти розуміють, що мають отримати певне системне бачення світу, і це те, що мені подобається у більшості наших студентів.

Крім того, студенти-економісти обов’язково щороку обирають правничі дисципліни, розуміючи, що між економікою та правом існує дуже серйозний взаємозв’язок. Це і основи права, і фінансове право, і підприємницьке право. Дійсно, хороший економіст, особливо людина, що працює в банківській сфері або займається бухгалтерською, аудиторською діяльністю, має вміти “читати” законодавство, розуміти та постійно моніторити його.

 

Також доволі популярний курс «Основи ораторського мистецтва», адже всі розуміють, що потрібно вміти доносити, аргументувати свою думку та свою позицію. Дехто поглиблює свої математичні знання, обираючи прикладну математику, щоб уміти в економіці також застосовувати потужний математичний інструментарій. Студенти також вибирають курси з факультету інформатики, щоб навчитись створювати сайти, вивчають мережеві, мультимедійні технології. Популярні предмети факультету соціальних наук та соціальних технологій – психологія і PR. Мабуть, немає жодного з факультетів Могилянки, де б наші студенти-економісти не слухали якийсь вибірковий курс.

 

Рівень студентів та випускників значною мірою залежить від рівня викладачів, тому формування команди викладачів-однодумців для нас критично важливе.

У цій команді – і практики, і теоретики, і наші випускники. Звичайно, без теоретичного підґрунтя неможливо – викладач має бути людиною, яка вже чогось досягла в науковій сфері. Але, якщо це буде хороший практик без наукового ступеню, проте авторитетний у своїй сфері бізнесу - ми, звичайно, свої двері таким відчиняємо. На факультеті є немало викладачів, яким вдається поєднувати різні види діяльності – і наукову, і бізнесову.

 

Ще одна велика особливість ФЕН полягає в тому, що чимало з наших викладачів підвищували свою кваліфікацію за кордоном: проходили стажування, навчалися, працювали. І вони, відповідно, імплементують свій досвід у навчальний процес.

Основне, що ми намагаємось донести до наших викладачів - це те, що без постійного саморозвитку неможливо чогось досягнути. Наші викладачі постійно вдосконалюються, постійно рухаються вперед, і мотивують цей рух студенти. Найкращий індикатор рівня викладача – це запис студентів на його курси.

 

Окремо хочу сказати про наших випускників. Загалом і в Могилянці, і на нашому факультеті дуже позитивно ставляться до випускників, які залишаються працювати в університеті. Нещодавно один з наших випускників повернувся після навчання Лондонській Школі бізнесу, збирається вступати до нас в аспірантуру і паралельно викладати. До речі, наші випускники нас завжди намагаються підтримати в усіх наших починаннях і поділитися зі студентами своїми знаннями, досвідом, історіями власного зростання.

 

Дворічна магістерська програма у Могилянці – це міжнародний стандарт.

За цей час студенти повинні пройти науково-дослідну практику, прослухати додаткові сертифікатні програми. Навчання включає також багато гостьових курсів, на яких практики знайомлять студентів з найактуальнішими трендами в галузі. Оскільки на магістерці групи невеликі, відбувається постійний інтерактив, готуються творчі та аналітичні роботи, проекти. Назагал, у нас в університеті майже родинна атмосфера: всі знайомі, студенти різних факультетів тісно спілкуються, викладачі дуже добре знають усіх студентів. Такого поняття, як реферати для студентів магістеріуму, у нас взагалі немає, все проходить значно цікавіше, адже це вищий ступінь, ніж бакалаврський. Ми також забезпечуємо велику кількість унікальних вибіркових курсів, як наприклад, «Економічна політика Європейського Союзу», «Поведінкові фінанси», «Управління конфліктами зі споживачами» тощо.

 

Факультет практично зі свого заснування тісно співпрацює із закордонними університетами.

Скажімо, наш багаторічний партнер – Норвезька школа бізнесу BI в Осло. Стипендію на навчання там надає уряд Норвегії, і для України ми завжди маємо там великі квоти – 10-15 місць. У 2012 р. випускниця нашої бакалаврської програми з економічної теорії Єлизавета Нєнова, яка навчалась там на магістерській програмі, була визнана найкращою студенткою за весь час існування цієї школи.

Цього року ми підписали договір з Бергенським університетом. Наші викладачі і студенти з кафедри фінансів вже їздили туди і справили дуже хороше враження. Ми вже підписали меморандум про співпрацю, проект буде продовжуватися.

Крім того, ми співпрацюємо з університетом «Парі Ест» (Франція), зі Школою бізнесу Копенгагена (Данія), з науковими центрами університету Індіани, Стендфордським університетом, університетом Берклі (США), Вільним університетом Брюсселя, університетом Вастероса (Швеція). Зараз у нас реалізується великий міжнародний проект Tempus з кафедрами економічної теорії та маркетингу і управління бізнесом. В рамках цього проекту ми співпрацюємо з університетом Бредфорда (Великобританія), Талліннським технологічним університетом та університетом Арістотеля в Салоніках (Греція). Крім того, маємо тісні зв’язки з провідними українськими інституціями, зокрема з Інститутом економіки та прогнозування НАН України, Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій, Інститутом демографії та соціальних досліджень ім. М.В.Птухи НАН України, а також провідними університетами різних регіонів України, такими як Київський національний економічний університет, Національні політехнічні університети Києва та Одеси і багатьма іншими.

Наші студенти їздили з навчальними візитами в Естонію та Великобританію і отримали найвищі оцінки серед усіх студентів з країн пострадянського простору. Мені здається, що в програмі приєднання до Болонської системи, ми зробили найбільший крок вперед з-поміж всіх українських ВНЗ.

Ми свідомі того, що навчання у Могилянці – справа недешева. Проте, я переконана, що це не втрачені гроші, а обґрунтовані інвестиції в майбутнє, які повернуться сторицею. Навчання у нас дійсно означає отримання глибоких знань.

Крім того, у Могилянці виключений так званий «корупційний податок» – кошти, які не входять у вартість контракту, але студенти або їхні батьки змушені неформально вкладати їх у навчання. Ми дуже цим пишаємося. Багато моїх колег-викладачів та батьків студентів знають європейські реалії і усвідомлюють, що важливо починати збирати кошти на навчання дитини, ще коли вона маленька, аби надати їй саме таке навчання, яке б відповідало її прагненням і гарантувало забезпечене майбутнє. Тоді це будуть абсолютно ефективні інвестиції, на мій погляд.

Щодо працевлаштування – наші студенти-економісти користуються попитом у компаній і використовують ті можливості, які їм пропонують.

Працевлаштованість випускників Могилянки складає 97%.

На сьогоднішній день в умовах високої конкуренції це дуже хороший показник. Крім того, у нас є власні контакти та угоди: нещодавно ми підписали угоду з компанією «Ашан», за якою студентам пропонується як практика, так і працевлаштування. У наших партнерів є різні напрямки бізнесу, які відповідають практично всім спеціальностям нашого факультету.

Ми тісно співпрацюємо з аудиторськими компаніями «великої четвірки» – «Ernst and Young», «Deloitte», «KPMG», «PwC», з «Райффайзен Банк Аваль», «Монделіз Україна» та багатьма іншими. Системність навчання у НаУКМА дає можливість реалізувати себе у різних сферах. Більшість компаній, де працюють наші випускники, знов і знов запрошують на роботу наступні покоління могилянців. Важливу роль відіграє також наш Центр кар’єри та працевлаштування, який суттєво допомагає знайти роботу. Багато наших студентів починають працювати з 3-4 років навчання. Звичайно, ми наполягаємо на тому, щоб це була часткова зайнятість, бо все-таки студентам перш за все потрібно вчитися. У межах навчальних курсів ми даємо студентам практичні знання про ринок праці. Я, наприклад, викладаючи «Економіку праці та соціально-трудові відносини», вже на першому курсі навчаю їх писати резюме.

За усіма результатами опитувань роботодавців Могилянка постійно фігурує серед лідерів.

Наприклад, за версією опитування компанії «Маркетинг-Джаз» (опитування роботодавців), Могилянка зайняла перше місце в категорії «Кращий вищий навчальний заклад за програмою вищої освіти з маркетингу». Журнал «Деньги» в 2013 р. присудив нам друге місце за рівень випускників економічних спеціальностей. Наша кафедра фінансів перебуває в ТОП-15 бізнес-шкіл України, хоча і не є бізнес-школою. В 2013 р. ми отримали ІІ місце в «Топ-ВНЗ України», перше місце у номінації кращих випускників в сфері маркетингу і ІІІ місце – у номінації кращих випускників у сфері економіки та фінансів. Різні рейтинги так чи інакше підкреслюють високий статус Могилянки та її випускників. Заступником Міністра економічного розвитку і торгівлі України зараз працює наш випускник Роман Качур, а наша випускниця Юлія Кочерган – радник Міністра.

Проте, ми розуміємо, яка велика робота у нас попереду. Ми плануємо реалізувати якомога більше практичних проектів, які дадуть змогу ще тісніше співпрацювати з бізнесом, з різними організаціями, установами. У нас налагоджена співпраця як з іншими університетами, так і з прогресивними науково-дослідними установами, такими, як Інститут економіки та прогнозування. Тож такі зв’язки в різних напрямах будуть збільшуватись. У нас є ідея створення нових навчальних лабораторій, тобто, компанії самі звертатимуться до нас за ідеями, які будуть генерувати студенти. Такими міні-дослідницькими групами будуть керувати викладачі. Ми маємо тут позитивний приклад Естонії, де такі студентські групи розглядали різні практичні кейси і допомагали компаніям знайти правильне рішення. В Україні вже відбуваються подібні конкурси від різних компаній, і учасники від Могилянки неодноразово перемагали на них та виступали в подальшому на міжнародному рівні.

Ми працюємо також над новими програмами. Зараз у нас три бакалаврські програми: «Маркетинг», «Економічна теорія» та «Фінанси і кредит» і дві магістерські: «Економічна теорія” і «Фінанси». Цього року сподіваємось відкрити третю магістерську програму зі спеціальності «Маркетинг», принаймні все від нас залежне вже зроблено. Магістерська програма «Економічна теорія» побудована за так званим «сендвічевим підходом», оскільки в межах однієї спеціальності забезпечуються три спеціалізації для студентів – «Економічна політика», «Інноваційна стратегія» та «Поведінка споживача». Крім того, активно розробляємо сертифікатні програми для магістрів. Розглядаємо можливість відкрити надзвичайно актуальні сьогодні спеціальності «Управління проектами» та «Управління інноваційною діяльністю» (магістерський рівень). Ми також працюємо над проектом з підготовки власних навчальних посібників авторського колективу викладачів Могилянки.

 

Плануємо також підготувати для абітурієнтів якісні профорієнтаційні тести, тому що майбутньому студенту дуже важливо не помилитися у виборі спеціальності. Ми зацікавлені у максимально мотивованих студентах, тих, які дійсно мають бажання і здібності займатися економікою, а не керуються при вступі тільки престижем чи модою на спеціальність.

Хотілося б, звичайно, збільшити кількість бюджетних місць, адже для кращих університетів повинно бути більше можливостей безкоштовного навчання. Багато талановитих дітей, на жаль, не мають змоги оплачувати навчання.

У нас на факультеті також створюються нові студентські організації. Однією із найперспективніших можна назвати «East-West Business», що зараз виходить на міжнародний рівень. Студентами старших курсів створена нова організація «Економіко-консультативний центр», в рамках якої запрошують практиків, що пропонують студентам кейси.

У нас багато планів, над реалізацією яких ми наполегливо працюємо. На Економічному саміті Славко Вакарчук сказав, що сьогодні треба мати спеціалістів «Три П» – професіоналів, порядних людей і патріотів. Я думаю, що ми працюємо саме в такому руслі. Якщо нам вдасться це поєднувати і надалі, ми залишатимемось такими ж прогресивними, якими є зараз.

 

© 2012-2024 Національний університет «Києво-Могилянська академія»
вул. Сковороди 2, Київ 04070, Україна