Код: 277858Назва:
Методика наукових досліджень в екології
Анотація: Навчальна дисципліна "Методика наукових досліджень в екології" представляє собою базову дисципліну, яка формує комплексне уявлення про сучасні наукові тенденції та їх втілення в галузі екології, а також можливість їх впровадження в науковій діяльності студентів. Докорінні зміни останніх десятиліть у економіці, політиці, екології та суспільному житті України зумовили значне зростання кількості різноманітних проблем як на рівні окремої особистості, соціальної групи, так і суспільства загалом. Необхідність розв'язання означених проблем активізувала розвиток наукової роботи як професії, що покликана забезпечити економічне зростання країни, екологічний і соціальний захист різних верств населення. Отже існує необхідність в є ознайомлення студентів магістратури із необхідними знаннями про організацію та проведення наукових досліджень, а також підготовка їх до самостійного виконання наукової роботи. Успішне оволодіння методологією і методикою проведення наукового дослідження сприяє розвиткові раціонального творчого мислення, оптимальній організації наукової творчості в умовах практичної діяльності.
Курс викладається в інтерактивній формі і має практичне спрямування.
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: 1Семестр: 2, веснянийКількість кредитів: загальна кількість годин - 120 (кредитів ЄКТС - 4), аудиторні години - 40 (лекцій - 6, семінарські заняття - 34), самостійна робота - 80Форма контролю: залікВикладач(і): Горошкова Лідія Анатоліївна, доктор економічних наук, професорРезультати навчання: ПР01. Знати та розуміти фундаментальні і прикладні аспекти наук про довкілляПР02. Уміти використовувати концептуальні екологічні закономірності у професійній діяльності. ПР03. Знати на рівні новітніх досягнень основні концепції природознавства, сталого розвитку і методології наукового пізнання. ПР06. Знати новітні методи та інструментальні засоби екологічних досліджень, у тому числі методи та засоби математичного і геоінформаційного моделювання.ПР 10. Демонструвати обізнаність щодо новітніх принципів та методів захисту навколишнього середовища.ПР 11. Уміти використовувати сучасні інформаційні ресурси з питань екології, природокористування та захисту довкілляПР12. Уміти оцінювати ландшафтне і біологічне різноманіття та аналізувати наслідки антропогенного впливу на природні середовища. ПР13. Уміти оцінювати потенційний вплив техногенних об'єктів та господарської діяльності на довкілля. ПР14. Застосовувати нові підходи для вироблення стратегії прийняття рішень у складних непередбачуваних умовах. ПР15. Оцінювати екологічні ризики за умов недостатньої інформації та суперечливих вимогПР17. Критично осмислювати теорії, принципи, методи і поняття з різних предметних галузей для вирішення теоретичних задач і проблем.ПР18. Уміти використовувати сучасні методи обробки і інтерпретації інформації при проведенні екологічних досліджень. ПР19. Уміти самостійно планувати виконання дослідницького завдання та формулювати висновки за його результатами.ПР20. Володіти основами виконання екологічних досліджень та еколого-експертної оцінки впливу на довкілля. Спосіб навчання: аудиторні заняттяНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: загальна екологія, основи наукових досліджень.Зміст дисципліни: Навчальний курс спрямований на засвоєння студентами методології організації та проведення наукових досліджень, а саме вивчення та використання сучасних методів та підходів у галузі екології та природокористування. Опанування курсу забезпечує можливості отримання теоретичних знань і практичних навичок щодо методологічних основ наукових досліджень, методів організації наукових досліджень, планування та організація наукових досліджень у галузі екології та захисту довкілля, організації впровадження наукових досліджень у галузі. По завершенню вивчення курсу магістри зможуть проводити науково-дослідну діяльність для отримання наукових результатів та формування на їх основі висновків й рекомендацій, формування завдань аналізу та синтезу управлінської структури в галузі екології та захисту довкілля та приймати управлінські рішення на основі системного підходу.Рекомендована література: 1. Крушельницька О. В. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посібник для вищих навч. закл. Київ : Кондор, 2006. 206 с. 2. Основи методології та організації наукових досліджень: навч. посіб. для студентів / за ред. А. Є. Конверського. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 352 с. 3. Терещук Г. В., Алексієвець М. М., Алексієвець Л. М. Основи наукових досліджень: теорія та методика : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. України / наук. ред. Ю. І. Макар. Тернопіль : Вектор, 2012. 256 с.4. Цехмістрова Г. С. Основи наукових досліджень : навч. посіб. для студ. вищих навч. закл. Київ : Слово, 2004. 240 с. Форми та методи навчання: лекції та семінарські заняттяМетоди й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою. Відвідування лекційних оцінюється в 2 бали, пропущені заняття відпрацьовуються письмово за наданими завданнями. Загальна кількість балів - 6. Передбачено проведення семінарських занять двох типів: традиційних - активність оцінюється у 2 бал максимум кожний. Пропущені заняття відпрацьовуються письмово за наданими завданнями. Максимальна кількість набраних балів за традиційні семінарські заняття - 18. Інноваційні семінарські заняття передбачають презентацію результатів власного наукового дослідження - виконання самостійної творчої роботи на обрану студентом тему (за погодженням з викладачем) в межах спеціальності 101 - Екологія, його захист та участь у обговоренні (дискусії) результатів досліджень інших студентів групи. Дослідження проводиться впродовж навчального семестру. Результати дослідження презентується на одному з семінарських занять (з 10 по 17) кожним студентом особисто. Передбачена також участь у обговоренні результатів наукових досліджень інших студентів групи. Максимальна кількість набраних балів за наукову роботу, її захист та участь у обговоренні інших досліджень - 66 балів. Залік може відбуватися у формі колоквіума (відповіді на питання з курсу). Аудиторна та самостійна робота в триместрі - 90; залік - 10. Разом - 100.Мова навчання: українська