Код: 279287Назва:
Проміжні рівні мовної системи
Анотація: Пропонований курс покликаний сприяти формуванню у студентів цілісного уявлення про мовну систему та взаємодію одиниць її рівнів. Базові рівні мовної системи та взаємовідношення їхніх одиниць стають зрозумілими тільки після пізнання рівнів проміжних, якими є словотвірний, морфонологічний, фразеологічний, де значною мірою реалізується творчий потенціал мови часто у вигляді одиниць перехідного статусу існування. Пізнання явищ перехідності розкриває сутність мовної системи як складного самонароджувального організму, який формує різноманітність слів і їхніх форм, що не підводяться під жоден із її структурних рівнів.Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: ІСеместр: веснянийКількість кредитів: 3,5 (загальна кількість годин - 126 год.; аудиторні години - 54 год.; лекції - 30 год.; семінарські заняття - 24 год.; самостійна робота - 82 год.)Форма контролю: залікВикладач(і): Лучик А. А., д. філ. н., проф.Результати навчання: Студент повинен знати й уміти: - джерела відомостей про мову; - встановлювати перехідні явища на мовних рівнях; - виявляти подібності і відмінності між мовними ярусами, збіг і розбіжності в особливостях функціонування їхніх одиниць; - розрізняти одиниці перехідного статусу існування і визначати їхню належність до мовного рівня; - розкривати парадигматичні і синтагматичні взаємозв'язки одиниць перехідних рівнів; - коректно послуговуватися структуральними, статистичними методами мовознавства у наукових дослідженнях. Спосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс "Проміжні рівні мовної системи" пов'язаний із системою теоретичних і практичних лінгвістичних дисциплін, яких налічується у навчальному плані понад 20, до яких варто додати ще й корпусну та комп'ютерну лінгвістику, а також математичну лінгвістику, програмування. Зміст дисципліни: Пропонований курс, що складається з трьох частин - словотвір, морфонологія, фразеологія, - покликаний сприяти формуванню у студентів цілісного уявлення про мовну систему та взаємодію одиниць її рівнів. Пізнання явищ перехідності розкриває сутність мовної системи як складного самонароджувального організму, який формує різноманітність слів і їхніх форм, що не підводяться під жоден із її структурних рівнів.Рекомендована література: 1. Авксентьєв Л.Г. Сучасна українська мова. Фразеологія. - Харків, 1983.2. Алфіренко М.Ф. Теоретичні питання фразеології. - Харків, 1987.3. Бабайцева В.В. Явления переходности в грамматике русского языка.- М, 2000. 4. Балли Ш. Общая лингвистика и вопросы французского языка. - М.., 1989.5. Бутко Л.В. Неповнозначні лексичні комплекси української мови. - Автореф. дис.. канд. наук. - Кіровоград, 2008.6. Валгина Н. С. Активные процессы в современном русаком языке. М.: Логос, 2003. - 304 с.7. Вежбицкая А. Семантические универсалии и описания языков. -М., 1999.8. Вихованець І., Городенська К. Теоретична морфологія української мови. - Київ, 2004.9. Гак В.Г. Языковые преобразования. - М., 1998.10. Городенська К.Г., Кравченко М.В. Словотвірна структура слова. - К, 1981.11. Грещук В. Студії з українського мовознавства. - Івано-Франківськ, 2009.12. Демський М.Т. Системні зв'язки в сфері фразеології // Мовознавство. 1991. - №2.13. Диброва Е.И. Параметризация фразеологических единиц-словоформ // Фразеология в машинном фонде русского языка. - М., 1990.14. Жирмунский В.М. Общее и германское языкознание. - Л., 1976.15. Журавлев В.К. Внешние и внутренние факторы эволюции. - М., 1982.16. Касевич В.Б. Морфонология. - М., 1986.17. Клименко Н. Ф., Карпіловська Є.А. Словотвірна морфеміка сучасної української літературної мови. - К., 1998.18. Клименко Н.Ф. Типологічне вивчення словотворчих систем у синхронічному аспекті. - К., 1979.19. Копиленко М.М., Попова З.Д. Очерки по общей фразеологии. - Воронеж, 1978.20. Корпусная лингвистика и лингвистические базы данных// Под. ред. А.С.Герда. - СПб., 2002.21. Кубрякова Е.С., Панкрац Ю. Морфонология в описании языков. - М., 1983.22. Кудряшова Е.С. Проблемы словообразования на современном этапе // Вопр. языкознания. - 1978. - №6.23. Кузнецов А.М. О применении метода компонентного анализа в лексике // Синхронно-сопоставительный анализ языков разных систем. - М., 1971.24. Лисиченко Л.А. Поняття лексико-семантичного поля. - Харків, 2006.25. Лучик А.А. Морфонологія // Магістеріум: мовознавчі студії. - Київ: Вид. дім НаУКМА. 2009. - с. 64 - 70.26. Лучик А.А. Зауваги щодо створення граматики мовних процесів // Магістеріум: Мовознавчі студії. - Вип. 57. - Київ: ВПЦ НаУКМА, 2014. - С. 48-51.27. Лучик А.А. Зауваги щодо подальшого розвитку граматичного вчення // Лінгвістичні студії: на пошану корифею: Збірник наукових праць і вітань з нагоди 90-ліття С. І. Дорошенка. - Харків, 2014. - С. 40-43.28. Лучик А.А. Типологія відсубстантивного словотворення іменників на позначення істот в українській і польській мовах // Мовознавство. - №6. 29. Мельчук И.А. Курс общей морфологи. - Вена, 1997. - Т.1.; Вена, 1998. - Т.2; М., 2001. - Т.4. 30. Мокиенко В.М. Славянская фразеология. - М., 1980.31. Нелюба А. Лексико-словотвірні інновації. (1983-2003). : словник / А. Нелюба. - Харків, 2004.32. Нещименко Г.П. О некоторых аспектах сопоставительного изучения славянского словообразования // Сопоставительные изучения грамматики и лексики русского языка с чешским языком и другими славянскими языками. - М., 1983.33. Олексенко О., Мізіна О. Структурно-семантичні та функціонально-стильові властивості нуль суфіксальних атрибутів. - Харків-Полтава, 2014.34. Пещак М.М. Нариси з комп'ютерної лінгвістики. - Ужгород, 1999.35. Пещак М.М. Опыт формализованного анализа лексического значения слова // Сопоставительное исследование русского и украинского языков. - К., 1975.36. Скриник Г. Слова і лексикалізовані сполуки із займенниковим компонентом що в українській мові. - Кіровоград, 2009.37. Солнцев В.М. Язык как системно-структурные образования. - М., 1977.39. Соссюр Фердинанд де. Курс общей лингвистики / Пер. с французского А. М. Сухотина, под. редакцией и с примечаниями Р. И. Шор. - М.: Едиториал УРСС, 2004. - 256 с. - (Лингвистическое наследие XX века) або Курс загальної лінгвістики //Пер. з фр. А. Корнійчук, К. Тищенко. - Київ: Основи, 1998. - 324 с.40. Степанов Ю.С. Методы и принципы современной лингвистики. - М., 1975.41. Структурно-типологическое описание современных германских языков. - М., 1966.42. Тараненко О. О. Актуалізовані моделі в системі словотворення сучасної української мови (кінець ХХ - початок ХХ1 ст.). Київ, 2015.43. Трубецкой Н.С. Основы фонологии. - М., 2004.44. Фабіан М.П. Етикетна лексика в українській, англійській та угорській мовах. - Ужгород, 1998.45. Чейф І. Значение и структура языка. - М., 2003.46. Широков В.А. Корпусна лінгвістика. - К., 2005.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 30 балів (залік).Мова навчання: українська