НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 279287

Назва:

Проміжні рівні мовної системи



Анотація: Пропонований курс покликаний сприяти формуванню у студентів цілісного уявлення про мовну систему та взаємодію одиниць її рівнів. Базові рівні мовної системи та взаємовідношення їхніх одиниць стають зрозумілими тільки після пізнання рівнів проміжних, якими є словотвірний, морфонологічний, фразеологічний, де значною мірою реалізується творчий потенціал мови часто у вигляді одиниць перехідного статусу існування. Пізнання явищ перехідності розкриває сутність мовної системи як складного самонароджувального організму, який формує різноманітність слів і їхніх форм, що не підводяться під жоден із її структурних рівнів.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 3,5 (загальна кількість годин - 126 год.; аудиторні години - 54 год.; лекції - 30 год.; семінарські заняття - 24 год.; самостійна робота - 82 год.)

Форма контролю: залік

Викладач(і): Лучик А. А., д. філ. н., проф.

Результати навчання: Студент повинен знати й уміти:
- джерела відомостей про мову;
- встановлювати перехідні явища на мовних рівнях;
- виявляти подібності і відмінності між мовними ярусами, збіг і розбіжності в особливостях функціонування їхніх одиниць;
- розрізняти одиниці перехідного статусу існування і визначати їхню належність до мовного рівня;
- розкривати парадигматичні і синтагматичні взаємозв'язки одиниць перехідних рівнів;
- коректно послуговуватися структуральними, статистичними методами мовознавства у наукових дослідженнях.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Курс "Проміжні рівні мовної системи" пов'язаний із системою теоретичних і практичних лінгвістичних дисциплін, яких налічується у навчальному плані понад 20, до яких варто додати ще й корпусну та комп'ютерну лінгвістику, а також математичну лінгвістику, програмування.

Зміст дисципліни: Пропонований курс, що складається з трьох частин - словотвір, морфонологія, фразеологія, - покликаний сприяти формуванню у студентів цілісного уявлення про мовну систему та взаємодію одиниць її рівнів. Пізнання явищ перехідності розкриває сутність мовної системи як складного самонароджувального організму, який формує різноманітність слів і їхніх форм, що не підводяться під жоден із її структурних рівнів.


Рекомендована література: 1. Авксентьєв Л.Г. Сучасна українська мова. Фразеологія. - Харків, 1983.
2. Алфіренко М.Ф. Теоретичні питання фразеології. - Харків, 1987.
3. Бабайцева В.В. Явления переходности в грамматике русского языка.- М, 2000.
4. Балли Ш. Общая лингвистика и вопросы французского языка. - М.., 1989.
5. Бутко Л.В. Неповнозначні лексичні комплекси української мови. - Автореф. дис.. канд. наук. - Кіровоград, 2008.
6. Валгина Н. С. Активные процессы в современном русаком языке. М.: Логос, 2003. - 304 с.
7. Вежбицкая А. Семантические универсалии и описания языков. -М., 1999.
8. Вихованець І., Городенська К. Теоретична морфологія української мови. - Київ, 2004.
9. Гак В.Г. Языковые преобразования. - М., 1998.
10. Городенська К.Г., Кравченко М.В. Словотвірна структура слова. - К, 1981.
11. Грещук В. Студії з українського мовознавства. - Івано-Франківськ, 2009.
12. Демський М.Т. Системні зв'язки в сфері фразеології // Мовознавство. 1991. - №2.
13. Диброва Е.И. Параметризация фразеологических единиц-словоформ // Фразеология в машинном фонде русского языка. - М., 1990.
14. Жирмунский В.М. Общее и германское языкознание. - Л., 1976.
15. Журавлев В.К. Внешние и внутренние факторы эволюции. - М., 1982.
16. Касевич В.Б. Морфонология. - М., 1986.
17. Клименко Н. Ф., Карпіловська Є.А. Словотвірна морфеміка сучасної української літературної мови. - К., 1998.
18. Клименко Н.Ф. Типологічне вивчення словотворчих систем у синхронічному аспекті. - К., 1979.
19. Копиленко М.М., Попова З.Д. Очерки по общей фразеологии. - Воронеж, 1978.
20. Корпусная лингвистика и лингвистические базы данных// Под. ред. А.С.Герда. - СПб., 2002.
21. Кубрякова Е.С., Панкрац Ю. Морфонология в описании языков. - М., 1983.
22. Кудряшова Е.С. Проблемы словообразования на современном этапе // Вопр. языкознания. - 1978. - №6.
23. Кузнецов А.М. О применении метода компонентного анализа в лексике // Синхронно-сопоставительный анализ языков разных систем. - М., 1971.
24. Лисиченко Л.А. Поняття лексико-семантичного поля. - Харків, 2006.
25. Лучик А.А. Морфонологія // Магістеріум: мовознавчі студії. - Київ: Вид. дім НаУКМА. 2009. - с. 64 - 70.
26. Лучик А.А. Зауваги щодо створення граматики мовних процесів // Магістеріум: Мовознавчі студії. - Вип. 57. - Київ: ВПЦ НаУКМА, 2014. - С. 48-51.
27. Лучик А.А. Зауваги щодо подальшого розвитку граматичного вчення // Лінгвістичні студії: на пошану корифею: Збірник наукових праць і вітань з нагоди 90-ліття С. І. Дорошенка. - Харків, 2014. - С. 40-43.
28. Лучик А.А. Типологія відсубстантивного словотворення іменників на позначення істот в українській і польській мовах // Мовознавство. - №6.
29. Мельчук И.А. Курс общей морфологи. - Вена, 1997. - Т.1.; Вена, 1998. - Т.2; М., 2001. - Т.4.
30. Мокиенко В.М. Славянская фразеология. - М., 1980.
31. Нелюба А. Лексико-словотвірні інновації. (1983-2003). : словник / А. Нелюба. - Харків, 2004.
32. Нещименко Г.П. О некоторых аспектах сопоставительного изучения славянского словообразования // Сопоставительные изучения грамматики и лексики русского языка с чешским языком и другими славянскими языками. - М., 1983.
33. Олексенко О., Мізіна О. Структурно-семантичні та функціонально-стильові властивості нуль суфіксальних атрибутів. - Харків-Полтава, 2014.
34. Пещак М.М. Нариси з комп'ютерної лінгвістики. - Ужгород, 1999.
35. Пещак М.М. Опыт формализованного анализа лексического значения слова // Сопоставительное исследование русского и украинского языков. - К., 1975.
36. Скриник Г. Слова і лексикалізовані сполуки із займенниковим компонентом що в українській мові. - Кіровоград, 2009.
37. Солнцев В.М. Язык как системно-структурные образования. - М., 1977.
39. Соссюр Фердинанд де. Курс общей лингвистики / Пер. с французского А. М. Сухотина, под. редакцией и с примечаниями Р. И. Шор. - М.: Едиториал УРСС, 2004. - 256 с. - (Лингвистическое наследие XX века) або Курс загальної лінгвістики //Пер. з фр. А. Корнійчук, К. Тищенко. - Київ: Основи, 1998. - 324 с.
40. Степанов Ю.С. Методы и принципы современной лингвистики. - М., 1975.
41. Структурно-типологическое описание современных германских языков. - М., 1966.
42. Тараненко О. О. Актуалізовані моделі в системі словотворення сучасної української мови (кінець ХХ - початок ХХ1 ст.). Київ, 2015.
43. Трубецкой Н.С. Основы фонологии. - М., 2004.
44. Фабіан М.П. Етикетна лексика в українській, англійській та угорській мовах. - Ужгород, 1998.
45. Чейф І. Значение и структура языка. - М., 2003.
46. Широков В.А. Корпусна лінгвістика. - К., 2005.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 70 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 30 балів (залік).

Мова навчання: українська