Код: 279293Назва:
Порівняльно-історична граматика слов`янських мов
Анотація: Вивчення курсу "Порівняльно-історична граматика слов'янських мов" дає змогу студентам заглибитися в історію становлення різних структурних рівнів сучасних слов'янських мов загалом й української передовсім, визначити місце української мови серед інших слов'янських мов; сформувати систему знань про спільне та відмінне у фонетиці і граматичній будові слов'янських мов, про внутрішні закони, які визначали їхній розвиток із праслов'янської мови-основи, а також про особливості еволюції сучасних слов'янських мов: а) східнослов'янських (української, білоруської, російської); б) західнослов'янських (польської, чеської, словацької, верхньо- і нижньолужицької); в) південнослов'янських (болгарської, македонської, сербської, хорватської, словенської).
Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: І (магістерська програма)Семестр: веснянийКількість кредитів: 5 (загальна кількість годин - 150 год.; аудиторні години - 50 год.; лекції - 36 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 100 год.)Форма контролю: екзаменВикладач(і): Лучик В. В., д. філ. н., проф.; Голінатий О. П., к. філ. н., ст. викл.Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен: - знати основні особливості глотогенезу слов'ян, закономірності історичного розвитку й сучасного стану фонетичного та граматичного рівнів східно-, західно- і південнослов'янських мов; - уміти виявляти специфічні для різних слов'янських мов фонетичні та граматичні ознаки, на основі індоєвропейських архетипів реконструювати праслов'янські та сучасні слов'янські слова і формиСпосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: "Вступ до мовознавства", "Вступ до слов'янської філології", дві або більше слов'янських мовЗміст дисципліни: Поглиблення демократичних процесів у Європі та посилення інтеграції слов'янських народів зумовили необхідність вивчення їхнього етно- та глотогенезу, історичного розвитку й сучасного стану мов. Курс "Порівняльна граматика слов'янських мов" покликаний сприяти розв'язанню цієї проблеми. Він побудований у традиціях європейського мовознавства і включає, крім власне граматики (морфології та синтаксису), історичну фонетику слов'янських мов. Витоки, розвиток і сучасний стан фонетичної та морфологічної систем східно-, західно- і південнослов'янських мов становлять основу їх порівняльно-історичного вивченняРекомендована література: 1. Бернштейн С. Б. Очерк сравнительной грамматики славянских языков. - М., 1961. - 350 с.2. Бошкович Р. Основы сранительной граматики славянских языков. Фонетика и словообразоваение. - М., 1984. - 303 с.3. Вступ до порівняльного вивчення слов'янських мов / За ред. О. С. Мельничука. - К., 1966. - 595 с.4. Историческая типология славянских языков: Фонетика, словообразование, лексика и фразеология. - К., 1986. - 286 с.5. Історична типологія слов'янських мов: Частина 2. - К., 2008. - 264 с.6. Кондрашов Н. А. Славянские языки. - 3-е изд. - М., 1986. - 239 с.7. Лучик В. В. Вступ до слов'янської філології. - К., 2008. - 344 с.; вид 2-е: К., 2014.- 344 с.8. Толстой Н. И. История и структура славянских литературных языков. - М., 1988. - 237 с.9. Трофимович К. К. Практикум з порівняльної граматики слов'янських мов. - Львів, 1960. - 227 с.10. Українська мова: Енциклопедія. - Вид. 3-є. - К., 2007. - 853 с.11. Языкознание: Большой энциклопедический словарь / Гл. ред. В. Н. Ярцева. - 2-е изд. - М.: БРЭ, 1998. - 685 с.12. Stiber Z. Zarys gramatyki porownawczej jezykow slowianskich. - Warszawa, 2005. - 265 s.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (письмовий екзамен).Мова навчання: українська