Код: 279294Назва:
Етно- і глотогенез українців
Анотація: У пропонованому курсі розглянуті одні з найскладніших і найактуальніших проблем у вітчизняній науці - походження українського етносу і мови. Після зняття заідеологізованих радянських догм загальноприйнятого погляду на цю проблему так і не вироблено. На підставі свідчень історії, археології, мовознавства та інших гуманітарних наук у курсі висвітлено походження і розвиток українців й української мови від найдавніших часів до їх остаточного формування. Провідне місце у вивченні цього процесу займає порівняльно-історичне мовознавство, яке свідчить про еволюційний розвиток української мови зі східнослов'янського діалектного масиву, що сформувався на основі відповідних діалектів праслов'янської мови.Тип дисципліни: нормативнаРік навчання: І (магістерська програма)Семестр: осіннійКількість кредитів: 4 (загальна кількість годин - 120 год.; аудиторні години - 42 год.; лекції - 28 год.; семінарські заняття - 14 год.; самостійна робота - 78 год.)Форма контролю: екзаменВикладач(і): Лучик В. В., д. філ. н., проф.; Туранли Ф. Г., к. н., доц.Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен: - знати основні відомості про найдавніших мешканців та їхні мови на території сучасної України, про формування південноруських племен як етнічної основи українців і найважливіших діалектних рис їхнього мовлення, що стали характерними ознаками української мови; - уміти здійснювати наукову аргументацію витоків українського народу та його мовиСпосіб навчання: аудиторнийНеобхідні обовязкові попередні й супутні модулі: "Вступ до слов'янської філології", "Історія української мови"Зміст дисципліни: Походження українців та їхньої мови - це одна з найскладніших і найактуальніших проблем національної філології, базові знання з якої покликана дати дисципліна "Етно- і глотогенез українців". Курс містить основні відомості про найдавніших мешканців на території сучасної України, про походження слов'ян і праслов'янської мови, про їхні зв'язки з іншими етносами, про формування південноруських племен як етнічної основи українського народу, про виникнення найважливіших діалектних рис, що стали характерними рисами української мови. Подаються відомості про виникнення писемності у східних слов'ян, простежується розвиток двох писемно-літературних мов Київської Русі та формування особливостей давньоруської літературної мовиРекомендована література: 1. Грушевський М. С. Історія України-Руси. - К., 1991. - Т. 1.2. Енциклопедія українознавства (перевидання в Україні). Загальна частина: У 2-х т. (3 кн.). - К., 1994-1995.3. Етимологічний словник літописних географічних назв Південної Русі. - К., 1985. - 254 с.4. Етнічна та культурна історія України: У 3-х т. - К., 2005. - Т. І. - 512 с.5. Залізняк Л. Л. Первісна історія України. - 1990. - 264 с.6. Залізняк Л. Л. Українці: витоки та історичні долі. - К., 2011. - 423 с.7. Лучик В. В. Вступ до слов'янської філології. - К., 2008. - 344 с.; 2-е вид. - К., 2013. - 344 с.8. Лучик В. В. До проблеми україно-трипідьських етномовних і культурних зв'язків // Українська мова. - 2008. - № 2. - С. 31-38.9. Півторак Г. Українці: звідки ми і наша мова. - К., 1993. - 200 с.; 2-е вид. - К., 2014. - 279 с.10. Півторак Г. П. Походження українців, росіян, білорусів та їхніх мов: Міфи і правда про трьох братів слов'янських зі "спільної колиски". - К., 2001. - 152 с.11. Пріцак О. Походження Русі. Стародавні скандинавські джерела (крім ісландських саг). - К., 1997.12. Ткаченко О. Б. Питання про т. зв. "В(е)лесову книгу": спроба формально-змістового аналізу // Українська мова. - 2001. № 1. - С. 47-54.13. Українська мова: Енциклопедія. - Вид. 3-є. - К., 2007. - 853 с.Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (письмовий екзамен).Мова навчання: українська