НаУКМА

Інформаційний пакет ЄКТС

<< повернутись

Код: 279303

Назва:

Актуальні питання сучасної лінгвістики



Анотація: Курс формує знання про актуальні питання сучасної лінгвістики, знайомить студентів з основними напрямами лінгвістичних досліджень останніх десятиліть ХХ - початку ХХІ століття, окремими школами та течіями у світовій лінгвістиці. У ньому розглядається низка загальнотеоретичних та прикладних аспектів сучасних мовознавчих досліджень, знання яких необхідне для системного уявлення про стан, методики, прийоми, підходи до вивчення мови. Дисципліна знайомить студентів з основними напрямами лінгвістичних досліджень останніх десятиліть ХХ - на початку ХХІ століття, а також з окремими школами та течіями у світовій лінгвістиці. Формуються навички самостійної роботи з науковою літературою та знання про специфіку методів сучасних лінгвістичних досліджень, оволодіння прийомами інтерпретації різних наукових концепцій та оволодіння сучасними методами лінгвістичного аналізу.

Тип дисципліни: нормативна

Рік навчання: І

Семестр: весняний

Кількість кредитів: 4

Форма контролю: екзамен

Викладач(і): Куранова С. І.., к.н. із соц. комунікацій, доц.

Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- Характеризувати основні напрями сучасних лінгвстичних досліджень.
- Застосовувати набуті знання для огляду основних тенденцій у сучасній лінгвістиці.
- Характеризувати коло теоретичних проблем, які стосуються генеративного напряму в лінгвістиці.
- Вміти характеризувати основні тенденції функціональної лінгвістики.
- Знати та вміти окреслити мету, завдання та основні положення когнітивної лінгвістики.
- Характеризувати основні проблеми лінгвістичної прагматики, знати основні напрями її розвитку.


Спосіб навчання: аудиторний

Необхідні обовязкові попередні й супутні модулі: Загальне мовознавство, основи зіставного мовознавства, основи психолінгвістики, комунікативна лінгвістика, соціолінгвістика.

Зміст дисципліни: Курс спрямований на ознайомлення студентів з основними напрямами лінгвістичних досліджень останніх десятиліть ХХ - на початку ХХІ століття, а також з окремими школами та течіями у світовій лінгвістиці. Передбачається формування навичок самостійної роботи з науковою літературою, одержання знань про специфіку методів сучасних лінгвістичних досліджень, оволодіння навичками інтерпретації різних наукових концепцій та оволодіння сучасними методами лінгвістичного аналізу. Оволодіння навичками інтерпретації різних наукових концепцій та оволодіння сучасними методами лінгвістичного аналізу має спиратися здебільшого на самостійну роботу студентів.


Рекомендована література: 1. Бацевич Ф. С., Космеда Т. А. Очерки по функциональной лексикологии. - Львов, 1997.
2. Бахтин М.М. Проблема речевых жанров // Эстетика словесного творчества. - М., 1986.
3. Бацевич Ф. С. Вступ до лінгвістичної прагматики. - К.: Видавничий центр "Академія", 2011.
4. Бацевич Ф. Лінгвістична генологія: проблеми і перспективи. - Львів, 2005. - 264 с.
5. Бацевич Ф.С. Нариси з комунікативної лінгвістики. - Львів, 2003.
6. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики. - К.: Видавничий центр "Академія", 2009.
7. Белова А.Д. Лингвистические аспекты аргументции / Киевский ун-т им. Тараса Шевченко. - К., 1997.
8. Богданов В.В. Речевое общение. Прагматические и семантические аспекты. - Ленинград, 1990. Люди, которые играют в игры. Психология человеческой судьбы. - М.: Прогресс, 1998.
9. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. - М., 1996.
10. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. - М., 1981.
11. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. - М. : Прогресс, 1989. - 312 с.
12. Новое в зарубежной лингвистике: Вып.10. Лингвистическая семантика. - М., 1981. - 567 с.
13. Новое в зарубежной лингвистике: Вып.13. Логика и лингвистика. - М., 1982. - 432 с.
14. Новое в зарубежной лингвистике: Вып.16. Лингвистическая прагматика. - М., 1985. - 500 с.
15. Новое в зарубежной лингвистике: Вып.17. Теория речевых актов. - М., 1986. - 424 с.
16. Новое в зарубежной лингвистике: Вып.18. Логический анализ естественного языка. - М., 1986. - 388 с.
17. Новое в зарубежной лингвистике: Вып. 23. Когнитивные аспекты языка. - М. : Прогресс, 1988. - 320 с.
18. Падучева Е. В. Высказывание и его соотнесённость с действительностью. - М.: Наука, 1985. - 269 с.
19. Слюсарева Н. А. Проблемы функционального синтаксиса современного английского языка. - М.: Наука, 1981. - 207 с.
20. Степанов Ю. С. Имена, предикаты, предложения (Семиологическая грамматика). - М.: Наука, 1981. - 360 с.
21. Степанов Ю. С. Семиотика. - М.: Наука, 1971. - 145 с.
22. Чурилина Л. Н. Актуальные проблемы современной лингвистики. - М. : Флинта, 2010. - 416 с.
23. Филлмор Ч. Фреймы и семантика понимания / Филлмор Ч. ; пер. с англ. Л. Н. Баранова // Новое в зарубежной лингвистике. - М. : Прогресс, 1988. - Вып. 23. Когнитивные аспекты языка / пер. с англ. ; под. ред. В. В. Петрова, В. И. Герасимова. - С. 52 - 92.
24. Яшенкова О. В. Основи теорії мовної комунікації : навч. посіб. - К.: Видавничий центр "Академія", 2010.
25. Яшенкова О. В. Основи теорії мовної комунікації : навч. посіб. для самостійної роботи студента. - К.: Видавничий центр "Академія", 2010.


Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота

Методи й критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль - 60 балів (опитування, виступи на семінарах, індивідуальне письмове завдання); підсумковий контроль - 40 балів (усний екзамен).

Мова навчання: українська