Помилка
  • JUser::_load: неможливо завантажити користувача з id: 55

Архів новин 2004 - 2012

 

 

Експерт Могилянки про нову концепцію «Великої Вітчизняної війни»

Дата публікації: 30.04.2010, 16:24

Завідувач кафедри історії НаУКМА Наталя Яковенко обґрунтовує, чому війну 1941–1945 рр. некоректно називати «Великою Вітчизняною», та коментує ідею МОН щодо написання підручника історії спільно з істориками Росії та держав-колишніх республік СРСР

Нові документи і розпорядження, які озвучує МОН під керівництвом Д. Табачника, свідчать про кризу історичної свідомості в нашій державі й утверджують думку про те, що Східна та Західна України мали різні історії:
Лист МОН №1-9/238 від 07.04.10 «Щодо належної організації виконання Плану заходів із підготовки та відзначення 65-річчя пам’ятних дат Великої Вітчизняної війни»;
Лист МОН №1/9-271 від 16.04 10 «Методичні рекомендації щодо проведення уроку Пам’яті, присвяченого 65-й річниці Перемоги у Великій Вітчизняній війні»;
Наказ МОН №290 від 08.04.10 «Про затвердження Плану додаткових заходів з підготовки та відзначення 65-ї річниці Перемоги у Великій Вітчизняній війні».

Завідувач кафедри історії НаУКМА, професор Наталя Яковенко обґрунтовує некоректність повернення поняття «Велика Вітчизняна війна»:
— Не тільки на мою особисту думку, а й за переконанням моїх колег-істориків, членів Робочої групи з моніторингу шкільних підручників, які ось щойно видали друком проект нової концепції та програм викладання історії України, цю війну некоректно називати Великою Вітчизняною. По-перше, наша концепція категорично заперечує нав’язування підручниковим текстам емоційних чи ідеологічно навантажених оцінок минулого, а саме такий підтекст містить тлумачення війни в категоріях «Великої Вітчизняної». По-друге, стратегічною метою нашої концепції та прив’язаних до неї програм є, мірою можливості, простувати до погодження найгостріших розбіжностей в «історичних пам’ятях» окремих регіонів України. Тим часом цю війну якщо й можна, заплющивши очі на ідеологічний аспект дефініції, назвати «вітчизняною», то лише для тієї частини України, що входила до Радянського Союзу. Натомість, звісно, вона такою не була ні для  окупованих Червоною армією у 1939 р. теренів Волині й Галичини, ні для Буковини, ні для Закарпаття. Тож ми у своїх програмах пропонуємо дві назви — ІІ Світова війна і радянсько-німецька війна: ІІ Світова війна з 1–го вересня 1939 року (для України — 17-го вересня), а радянсько-німецька — з 22 червня 1941 року. Мені важко зараз сказати, яку позицію займе Міністерство освіти в проблемі називання війни, а відтак — і в способі її представлення у підручниках… Що ж до спільного російсько-українського святкування 65-ї річниці війни, то для мене морально неприйнятним видається не те, що ця акція спільна з росіянами (бо лихо й справді було спільним), а те, що замість відзначення пам’яті жертв війни святкуватиметься «день перемоги».
Також пані Наталя коментує ідею МОН, запропоновану Д. Табачником, щодо написання підручника історії спільно з істориками Росії та держав-колишніх республік СРСР:
— Ідея створення «спільних» підручників у її теперішньому розумінні має суто радянський родовід, коли всі республіки мусили ходити в ногу. Натомість якби йшлося про погоджений (чи, коли хочете, «редакційно притертий») підручник, то таке починання можна лише вітати, бо в ньому, за самою логікою та практикою взаємного обговорення, вдалося б пом’якшити найгостріші кути «історичних образ», на яких дотеперішній підручник акцентує особливу увагу з метою виховання патріотизму. Історики називають такий спосіб представлення минулого «історією барабана і сурми»: вона прагне прищепити пієтет перед власним минулим не через засвоєння позитивного досвіду свого народу,  а через підкреслення кривд, заподіяних сусідами, а отже, сама того не бажаючи, роздмухує ворожнечу. До речі, про створення «спільного» підручника чимало говорили свого часу і в країнах ЄС, але спроби в підсумку не увінчалися успіхом.

© 2012-2024 Національний університет «Києво-Могилянська академія»
вул. Сковороди 2, Київ 04070, Україна