Помилка
  • JUser::_load: неможливо завантажити користувача з id: 55

Архів новин 2004 - 2012

 

 

Експерти НаУКМА про згортання україномовної освіти

Дата публікації: 15.04.2010, 11:46

Коментар професорів НаУКМА Лариси Масенко та Володимира Панченка щодо відміни МОН статусу «державний» для іспиту з української мови

29 березня цього року міністр освіти і науки України Д. Табачник скасував державний іспит з української мови (за професійним спрямуванням) у вищих навчальних закладах («Наказ МОН від 29.03.2010 № 259 Про внесення змін до наказів МОН від 09.07.2009 № 642 та від 21.12.2009 № 1150»):

«Враховуючи пропозиції вищих навчальних закладів та з метою оптимізації фінансових витрат вищих навчальних закладів при організації державної атестації
Н А К А З У Ю :
2.1. У Додатку № 1 (Навчальна програма дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» для вищих навчальних закладів, що здійснюють підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста) в описі навчальної дисципліни, слова «вид контролю: державний екзамен» замінити на «вид контролю: екзамен».

Можливі наслідки нового наказу міністра освіти і науки України коментують завідувач кафедри української мови НаУКМА Лариса Масенко та професор  кафедри літератури та іноземних мов НаУКМА Володимир Панченко.

***
Накази нового міністра освіти і науки України Дмитра Табачника, що вносять зміни до навчальної програми дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)», варто розглядати як перші кроки зі згортання україномовної освіти у вищих навчальних закладах. Особливо показовим тут є вилучення державного іспиту як виду контролю з цієї дисципліни і заміна його на звичайний іспит.
На жаль, якщо пан Табачник лишатиметься на своїй посаді, в майбутньому можна очікувати значно суттєвішого звуження і викладання дисциплін з української мови, і україномовного навчання загалом. Адже пан Табачник відверто оприлюднював свою антиукраїнську позицію, у численних публікаціях виявляв крайню й однозначну зневагу до українців, відмовляючи їм в елементарній національній гідності. Зрозуміло, що й діяти він буде відповідно до своїх поглядів. Для того він і призначений на цю посаду.
Головною метою нинішніх проімперських сил, які прийшли до влади, є блокування процесів дерусифікації й декомунізації, які почались були в Україні, і повернення її до колишнього стану російської провінції.

Лариса Масенко,
професор, доктор філологічних наук, завідувачка
кафедри української мови НаУКМА

***
В цьому документі міністра освіти і науки України від 29 березня 2010 р. йдеться про скасування державних іспитів з української мови на бакалаврському рівні. Міністр Табачник пояснює це фінансовими чинниками: мовляв, економимо. Він лукавить, адже насправді причини інші — вони пов’язані з політичними поглядами самого Табачника, який вважає, що української мови в освіті — «забагато». Я ставлюсь до цього наказу негативно через те, що ми знову можемо отримати ситуацію, коли українська мова буде втрачати свою престижність. Рівень вимог із боку університетів до знання абітурієнтами й студентами української мови знижуватиметься, а це, у свою чергу, може призвести до поглиблення проблеми функціонування української мови в різних сферах суспільного життя.
Також хотів би звернути увагу на висловлювання Табачника щодо можливості складання тесту не державною мовою.
Якщо б у цьому разі йшлося про меншини, я нічого не мав би проти. Але така політика міністра є просто ширмою для замаскованої форми русифікації. Боюсь, що може скластись ситуація, коли кожен громадянин України, а не тільки представник відповідної нацменшини, за бажання, зможе проходити ЗНО російською – тут уже йтиметься про загальне правило, яке стосуватиметься усього населення, а не тільки національних меншин. Я проти цього.   

Володимир Панченко,
 доктор філологічних наук, професор
кафедри літератури та іноземних мов НаУКМА

© 2012-2024 Національний університет «Києво-Могилянська академія»
вул. Сковороди 2, Київ 04070, Україна