Наталя Старинська: «Викладач – це креативна професія»

 

У березні в НаУКМА відбулись дві унікальні події з розвитку викладацької майстерності: "Базовий курс підвищення кваліфікації для викладачів НаУКМА" та чотириденний "Кампус із критичного мислення", що зібрав викладачів із різних освітніх закладів України. Організацією та розробкою заходів займається Наталя Старинська – випускниця НаУКМА (БП «Економічна теорія»), працівниця Центру забезпечення якості освіти НаУКМА, співзасновниця спільноти «Вище»

 

«Ми розпочали роботу над курсом ще влітку минулого року, – розповідає Наталя Старинська. – Спільно з командою проекту «Профі+», Докторською школою Юхименків, Центром забезпечення якості освіти та, ще на той час, Школою професійного розвитку викладачів НаУКМА ми вирішили об’єднати зусилля, адже працювали в одному напрямку. Так і розпочалося втілення проекту «Центр інноваційного навчання та викладання», першою розробкою котрого, є комплексна програма підвищення кваліфікації – базовий курс».

 

Пані Наталю, яка мета такого «базового» курсу? Судячи з назви, можемо припустити, що він зорієнтований на викладачів-початківців?

 

Почнемо з мети. Однією зі складових якості освіти є якість викладання. Метою всіх наших програм є підвищення, удосконалення майстерності викладання. І тут важливо розуміти, що проблема не у викладачах, а в тому, що світ змінюється, розвивається і методики викладання також змінюються.

Дуже часто викладач розуміє, що зміни потрібні, але виникають питання: навіщо ці зміни робити? і який шлях обрати?

Наш «базовий курс», власне, дає відповіді на ці питання: починаючи від дизайну курсу, як зробити курс цілісним продуктом, як знайти правильний та зрозумілий для студентів метод оцінювання, як відслідковувати прогрес студента, як підвищити залученість студента, як використовувати електронні ресурси – і до академічної доброчесності, тенденцій розвитку Європейського освітнього простору і Болонської системи, наукової діяльності тощо. Ми намагалися зробити програму, зосередившись на важливих для викладача темах. Тому, і назвали курс – базовим. Курс складається із двох модулів: перший пройшов восени 2018, а другий – весною.

 

Розкажіть детальніше про програму та чому обрали такий формат?

 

Базовий курс підвищення кваліфікації для викладачів побудований як довгострокова програма, що складається із двох триместрів із проміжною самостійною роботою. Під час першого модулю ми працювали над розробкою дієвої навчальної програми, варіативністю навчальних форматів і системою оцінювання, ефективною співпрацею викладача і студентів. Перерва між модулями передбачена для виконання самостійної роботи – викладачі використовували нові методики та підходи у своїх курсах, а під час другого модулю вже презентували ці результати.

Також ми просили колег відвідувати заняття один одного та робити перехресне оцінювання. Такий формат співпраці дозволяє підвищувати взаємодію між викладачами на різних кафедрах та обмінюватися досвідом. Сертифікати про успішне завершення отримують лише ті учасники, котрі виконали «домашнє завдання» і внесли зміни у свій курс.

 

Що мається на увазі під «зміною курсу»?

 

Мова не йде про кардинальну зміну курсу. Наприклад, наші учасники презентували такі нововведення як нові формати проведення семінарів, впровадження перехресного оцінювання, розробка чіткої системи оцінювання певного виду робіт тощо. Скільки учасників зареєструвалось на курс і чи всі отримали сертифікати? На курс зареєструвалося 34 учасники. Приблизно 25 дійшли до завершального етапу та отримали сертифікати. Хтось не зміг відвідати другий модуль, у когось не було часу на виконання самостійної роботи, а хтось і не хотів її виконувати, а просто слухав лекції колег.

 

Які Ваші враження після завершення курсу та його результату?

 

Як на мене, це чудовий результат. Адже ми працюємо за принципом «Ми не знаємо краще за вас як вирішити проблему, ми просто готові допомогти Вам знайти спосіб вирішення цієї проблеми». У кожного є сильні та слабкі сторони: хтось – чудовий лектор і зачаровує студентів ораторським талантом, хтось – супер-організатор і отримує задоволення від організації процесу самостійного навчання. Викладач – це креативна професія. Наше головне завдання – розкрити цей креатив та допомогти кожному проявити свої таланти.

 

Яких курсів варто очікувати найближчим часом? Чи буде змога ще пройти базовий курс?

 

Базовий курс діятиме на постійній основі та знову розпочнеться восени 2019 року. Планується ще один курс із розвитку гнучких навичок (soft skills): презентаційні навички, робота з голосом, організація власного часу тощо. Також хочемо більше зосередитися на методиках і способах залучення студентів. Адже більшість викладачів отримують задоволення саме від спілкування зі студентам, від того, що є результат та прогрес, а коли аудиторії не цікаво – складно відчути, що твоє місія виконана.

Також спільно з Університетом МакЮена (Канада)  ми розробляємо курс для завідувачів та завідувачок кафедр, спрямований на вивчення та впровадження компетентнісного підходу в навчальному процесі. Такий підхід передбачає, що університетські дають не лише знання, але й розвивають навички студентів.

Ще у нас є запити від викладачів про курси щодо інклюзивності та ментального здоров’я – як знайти підходи та правильні рішення для якісного викладання у складних випадках. І ми працюємо над цим.

А ще, у мене є велика мрія створити корисний тренінг для керівників та співробітників університету. Щоб кожен розумів свою роль у навчальному процесі і, щоб усі ланки університету працювали спільно – важливо, щоб вони мали спільне бачення та відповідний набір навичок й інструментів. Це якщо коротко.

Тож слідкуйте за новинами від Центру інноваційного навчання та викладання і приходьте.

.

© 2012-2024 Національний університет «Києво-Могилянська академія»
вул. Сковороди 2, Київ 04070, Україна