Рекомендації щодо впровадження дистанційного навчання Від Центру забезпечення якості освіти НаУКМА

Цей розділ допоможе вам критично подивитись на програму свого курсу, та спланувати роботу на період карантину з врахуванням запланованих навчальних результатів та максимальних збереженням якості процесу.

 

Ви отримаєте відповіді на такі питання:

  • як організувати роботу дистанційно, щоб втрати в якості навчального процесу були мінімальні ?
  • як адаптувати систему оцінювання ?
  • що важливо пам'ятати при он-лайн комунікації зі студентами?
  • Які особливості роботи на відстані потрібно врахувати?

 

ВАЖЛИВО!

ваше завдання на цей період – не створити високотехнологічний онлайн курс, а забезпечити якісний навчальний процес. Якісний в плані осягнення запланованих навчальних результатів, а не ідеального та вправного застосування технологій. 

 

 

ПЛАНУВАННЯ

Крок 1. перегляньте навчальний план Ретельно подивіться на теми, навчальні результати, формати роботи, ресурси та систему оцінювання та прийміть той факт, що з чимось, можливо, навіть з улюбленим елементом курсу, доведеться попрощатись. Дайте собі відповіді на такі питання:

  • Що я залишаю, а від чого відмовлюсь?

 

Крок 2. Почніть з кінця. Дайте собі відповіді на такі питання:

  • Що студент має вміти на кінець курсу?
  • Як я це можу перевірити? (як виглядатиме залік/іспит. Див. Пункт «Оцінювання»)

 

Крок 3. Окреслюємо задачі на період дистанційного навчання. Важливо обережно підбирати активності, щоб уникнути імітації навчального процесу, адже наш час та час студентів - надзвичайно цінний ресурс. Дайте відповіді на такі питання:

  • Що я маю їм дати протягом цих тижнів до сесії? (нічого зайвого, дослідження показують, що матеріал, який студенти мають засвоїти самостійно і який не згадується під час роботи на заняттях, майже не засвоюється)
  • Що вони мають спробувати/ зробити протягом цих тижнів до сесії, щоб мати змогу виконати завдання заліку/іспиту? (нічого зайвого, дослідження показують, що виконання завдання вдома забирає в середньому вдвічі більше часу з різних причин)
  • Що з цього я РЕАЛЬНО можу перевірити та/або дати зворотній зв’язок? (все, на що у вас не буде часу можна передати на само- або взаємооцінювання за умови, що є чітко прописані критерії оцінювання. Якщо можливості немає – відмовляємось від цього виду роботи. )

Увага! велика кількість письмових завдань, які потім не проходять ретельну перевірку створюють надмірне навантаження на студентів та підштовхують їх до порушення принципів академічної доброчесності.

 

Крок 4. Складаємо альтернативний план (силабус). Такий план має включати:

  • Розклад онлайн консультацій (узгоджуємо, щоб не було співпадінь, або дотримуємось старого розкладу)
  • Дедлайни завдань (реалістичні, не «на завтра»)
  • Приблизний час на виконання завдання в год/хв (в середньому у студентів 7 дисциплін одночасно)
  • Критерії за якими буде оцінюватиськожне з завданнь (студенти мають знати їх ДО того, як почнуть виконувати завдання)

 

Крок 5. Плануємо роботу на кожний тиждень. Працювати перед екраном набагато складніше, ніж в аудиторії. Тому не бажано планувати тривалість очних відео сесій таку ж, як і тривалість аудиторних занять. План на кожен тиждень має включати таку інформацію:

  • Що має відбутися протягом тижня?
  • Що з цього має бути на самостійне виконання (асинхронно) , а що під час зустрічі в реальному (синхронно) ?
  • Які онлайн інструменти потрібні (чат, тест, «біла» дошка) ?
  • Чіткі інструкції щодо ВСЬОГО (щодо завдання і до всіх технічних моментів – звідки завантажити, куди клікнути тощо)

 

Крок 6. Прораховуємо ризики. Пропишіть, що будете робити в наступних ситуаціях:

  • немає зв’язку зі студентом
  • студент нічого не робив
  • студент зробив, але неправильно (не те, не там, не так)
  • студент зробив, але з запізненням

 

 

ОЦІНЮВАННЯ

Тут потрібно продумати кілька моментів: як буде відбуватись підсумковий контроль, які «важкі» в аспекті балів завдання ви передбачаєте та як оцінюватимете поточну роботу та як ви будете надавати інформацію студентам про поточні оцінки.

 

Як може відбутись залік/іспит?

  1. Відповідно до запланованих навчальних результатів, визначаємо, що потрібно перевірити на заліку/іспиті та обираємо форму: тест або практичне завдання (розв’язування задач/кейсів, есей, відеозапис з презентацією, брошура/постер, модель тощо)
  2. Прописуємо критерії оцінювання завдання
  3. Вирішуємо, чи це буде синхронно чи асинхронно

Знайомимо студентів з критеріями заздалегідь

 

«Важкі» завдання

Тут важливо врахувати своє навантаження та навантаження студентів з вашої та інших дисциплін.

Увага! велика кількість письмових завдань, які потім не проходять ретельну перевірку створюють надмірне навантаження на студентів та підштовхують їх до порушення принципів академічної доброчесності.

 

Отже, щодо великих завдань, студенти мають отримати від вас

  • Оновлений перелік завдань
  • Приблизний час в год/хв, необхідний для виконання кожного завдання
  • Критерії оцінювання кожного завдання
  • Дедлайни завдань

 

Поточне оцінювання

Тут важливо:

  • зрозуміло описати, за що саме виставлятимуться бали (робота під час відеозустрічей, виконання поточних завдань на DistEdu тощо )
  • надати можливість подивитись свої оцінки (дуже бажано, лише свої) з балами отриманими до і під час карантину (це може бути журнал DistEdu, розсилка поштою тощо ).
  • регулярно оновлювати поточний статус оцінок

 

ДВОСТОРОННЯ КОМУНІКАЦІЯ ЗІ СТУДЕНТАМИ

Для студентів ситуація з карантином не менш стресова, ніж для нас. Тому надзвичайно важливо налагодити двосторонній зв’язок зі студентами, щоб вони могли не лише отримати потрібну інформацію, а й запитати, якщо щось незрозуміло. Для цього потрібно визначитись з наступним:

  • Канал зв’язку (чат, пошта, відеоконференції тощо)
  • Частота зв’язку (як часто та швидко будете відповідати на повідомлення)
  • Зміст питань, які можна надсилати (коли можна отримати допомогу по технічним питанням, коли по змісту курсу)

Студентам від вас потрібна буде інформація з трьох аспектів:

  • Що потрібно робити?
  • Де знайти матеріали і прикрипіти виконане завдання?
  • Коли дедлайн і буде оцінка?

 

ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ОНЛАЙН

Обсяг матеріалів та завдань варто розподілити між двома режимами роботи: самостійне виконання (асинхронно) , та під час зустрічі в реальному (синхронно). Нижче ми розглянемо особливості кожного

 

Асинхронне навчання

Тут важливо врахувати, що виконання завдання вдома зазвичай забирає вдвічі більше часу, ніж в аудиторії чи в читальній залі. Пам’ятайте, що вдома в студентів не завжди є належні технічні та/або побутові умови.

Робота в асинхронному форматі ще називається «перевернутий» клас студенти читають матеріали та/або переглядають відео самостійно, а потім на спільній зустрічі працюють з матеріалом разом з групою. Існує ризик, що студенти прийдуть на спільну зустріч непідготованими. Щоб уникнути цього ризику, потрібно між самостійним завданням на підготовку та заняттям, де цей матеріал буде обговорюватись, обов’язково дати контрольне завдання на перевірку прочитаного. (див. інфографіки)) Це може бути запитання в чаті (на групу чи індивідуально), тест або взаємооцінювання

ВАЖЛИВО!

  • Чіткі дедлайни
  • нагадайки
  • чек-лісти вимог до завдання «Перевірте чи…»

 

Синхронне навчання

Оскільки робота перед екраном набагато виснажливіша, ніж робота в аудиторії, слід врахувати:

  • робота не має тривати більше, ніж 80 хв без перерви.
  • Сидячи перед екраном легко відволіктися на соцмережі, повідомлення тощо. Тому слід дотримуватись правила «5 хвилин» - не говоримо без перерви довше 5 хвилин.

 

Найкращим форматом є одночасне використання відеоконференції та чату миттєвих повідомлень. Під час заняття «смикаємо» студентів раз на п’ять хвилин. Ставимо питання а студенти в чаті:

  • надсилають короткі відповіді (одне-два слова, число)
  • надсилають емоджі
  • набирають відповідь на питання, але тиснуть кнопку «надіслати» одночасно за вашим сигналом
  • надсилають скріншот/фото свого екрану, якщо виконують завдання в цей час на своєму комп’ютері.

 

Також, рекомендовано після заняття приділити час на аналіз з метою покращення методичних і технічних аспектів своєї роботи. Запишіть собі відповіді на такі запитання:

  • Що спрацювало?
  • Від чого відмовитись?
  • Що додати?
  • Які обіцянки виконати? (що протягом зустрічі пообіцяли студентам надіслати/додати/відкрити тощо)

 

І пам’ятайте, ваша робота зараз є унікальним досвідом та важливим внеском в розвиток нашого університету, який демонструє, що ми здатні надавати якісні освітні послуги за будь-яких умов.

 

© 2012-2021 Національний університет «Києво-Могилянська академія»
вул. Сковороди 2, Київ 04070, Україна