Як залучати здобувачів та стимулювати внутрішню мотивацію при роботі онлайн

Дайте здобувачам відповідь на питання “Навіщо це мені?” як для дисципліни загалом, так і по кожній темі. Необхідно показати важливість і корисність не лише вивчення дисципліни, а й кожного завдання чи виду роботи, які ви пропонуєте в процесі. І тут важливо пам’ятати, що різні люди мислять різним часовим горизонтом. Тобто когось змотивує отримання високої оцінки за курс, когось вищі шанси на успіх в кар’єрі, а когось - можливість зробити свій внесок в глобальне середовище. Скористайтесь вашими очікуваними навчальними результатами, щоб показати як те, що вони зроблять (чи не зроблять) зараз вплине на результат і просуне їх до мети. Щоб реалізувати цей підхід, важливо цікавитись інтересами студентів та планами на майбутнє.

 

 

Потурбуйтесь про актуальність змісту курсу. Чи пропоновані матеріали відображають реальний стан речей? Чи є приклади застосування нових знань?

 

Розішліть силабус. Часто мотивація страждає, якщо процес незрозумілий. Важливо дати здобувачеві розуміння про структуру курсу, перелік тем та завдань, розклад зустрічей онлайн та офлайн, критерії оцінювання та дедлайни. Крім того, важливо прописати що є прийнятним, а що неприйнятним під час проходження курсу (запізнення, дотримання дедлайнів тощо)

 

Надайте можливість постійного доступу до матеріалів курсу. Це можуть бути відеолекції, статті, підручники, посилання на сайти, відповіді на часті питання, інструкції щодо виконання вправ і завдань, інструкції щодо користування онлайн інструментами.

 

Як би дивно не звучала порада, спілкуйтесь зі студентами. При аналізі факторів, які впливають на залученість здобувачів при навчанні на онлайн курсах, одним з найважливіших факторів виявилась присутність викладача, тобто живої людини, яка може дати додаткове пояснення, дати відповідь на питання, модерувати обговорення, структурувати навчальний процес (наприклад, нагадати про наближення дедлайну) і просто бути “на зв’язку”. Важливо окреслити час, коли ви на зв’язку, щоб потурбуватись про свій відпочинок. Наприклад, “Я відповідаю на повідомлення впродовж доби, але не на вихідних”.

 

Присутність викладача може також реалізовуватись через регулярний зворотній зв’язок на виконані завдання. Можна надсилати щотижневі повідомлення, як наприклад, пропонує техніка “ППП” (Прогрес - чому ми вже навчились? Проблеми - які труднощі/часті помилки у нас виникли, Плани - що будемо робити цього тижня?).

 

Заохочуйте спілкування студентів один з одним. Створюйте чати, давайте групові завдання. Дружня атмосфера та робота в парах і міні-групах стимулює навчальний процес

 

Використовуйте “живу” мову. Матеріали лекцій (відео, аудіо чи тексти), написані мовою документів, які не “промовляють” до слухача/читача, надзвичайно ускладнюють сприйняття.

 

Обсяги завдань для кожного виду діяльності мають бути відповідними можливостям виконання студентами, особливо самостійно. Пам’ятайте, що чим більше та складніше завдання, тим більша спокуса його відкласти. Розбивайте завдання на невеликі модулі. Крім того, чим простіше завдання виконати технічно, тим більше шансів, що воно буде виконане.

 

Дайте студентам можливість брати активну участь в обговореннях, як в аудиторії чи під час відеоконференції, так і в чаті або у форумі (для тих студентів, яким комфортніше висловлюватись письмово).

 

Пропонуйте студентам вибір скрізь, де можливо. Це дозволить їм реалізувати потребу в автономності. Це може бути вибір між усною відповіддю чи письмовою, вибір часу виконання завдання (асинхронні завдання), вибір при роботі з лекцією між переглядом відео чи читанням тексту, вибір форми виконання завдання (постер, презентація, відео) тощо.

 

Пропонуйте можливість відразу застосувати на практиці отримані знання. Практичне застосування навичок та результатів є важливим фактором мотивації студентів на кожному етапі вивчення дисципліни.

 

Підтримати мотивацію допомагає відчуття прогресу, здобувачі хочуть бачити, як вони рухаються. Тут слід згадати про регулярний зворотній зв’язок та вчасне заповнення журналу оцінок (важливо пам’ятати про конфіденційність оцінок). Крім того, ви можете запропонувати студентам самим оцінити свій прогрес відносно очікуваних навчальних результатів.

 

Оформлення матеріалів - не першочерговий, але теж важливий фактор, який може або залучати, або відштовхувати. Уникайте суцільних неструктурованих текстів, відео з поганим звуком та неохайних слайдів.

 

© 2012-2024 Національний університет «Києво-Могилянська академія»
вул. Сковороди 2, Київ 04070, Україна