Помилка
  • JUser::_load: неможливо завантажити користувача з id: 49

Начерк стратегічного плану розвитку НаУКМА на 2004-15рр

Постійна турбота про високу якість освіти, про сучасні підходи до побудови навчальних планів і програм, про залучення найкращих учених-викладачів до студентських аудиторій, лабораторій, дискусійних клубів, про спонукання до саморозвитку особистості, про створення умов для свободи мислення і дій, про активну позицію державотворення - все це характеризує відроджену Києво-Могилянську академію від часу її другого народження у статусі сучасного університету.

Перед людством в цілому і перед кожним із нас зокрема нині постають архіскладні завдання в динамічному й химерному переплетенні найвищих досягнень людського ґенія і численних пороків та бід, породжених неоднозначністю, різноцінністю наслідків цивілізаційних і глобалізаційних процесів. Особливо болісно це відчувається у країнах, що переживають складні трансформаційні періоди своєї історії. І саме тоді особливо зростає роль освіти задля збереження нації та природного середовища, в якому вона є життєспроможною. Цьому й присвячується Національний університет "Києво-Могилянська академія". Середовище поза НаУКМА в багатьох аспектах несприятливе для збереження і примноження духовних надбань, виплекуваних століттями, але нехтуваних нині нерозважливими й зухвалими сучасниками. Проте сравжні цінності незнищимі, що й довела понад десятилітня історія відродження КМА під гаслом "Час плинний - Києво-Могилянська академія вічна".

Реалізація стратегічного плану розвитку НаУКМА на 1992-2009 рр. дозволила нам збудувати університет, авторитетний як в Україні, так і за кордоном. Ми пішли шляхом запровадження освітніх інноваційних технологій, створення умов для прозорого й чесного відбору студентів, залучення найкращих викладацьких сил, розбудови навчальних та соціально-побутових інфраструктур, підтримки особистісного начала кожного суб'єкта навчального процесу, послідовного утвердження державницького підходу в усіх сферах діяльності, відродження неперехідних традицій давньої Києво-Могилянської академії. І тому заклали міцний підмурівок установи, де утверджуються інтелект, мораль, патріотизм і відкритість до світу.

Могилянські традиції довели свою силу й міць. НаУКМА постала на твердому ґрунті, незважаючи на труднощі нашого часу, незважаючи на те, що сьогоднішні обставини значно відрізняються від обставин XVII-XVIII століть. Інтесивне зростання університету, часто з випередженням прогнозованих у стратегічному плані на 1992-2009 рр. темпів, вимагає уточнення наших орієнтирів, чіткого окреслення сьогоднішньої місії та мети НаУКМА, розуміння складності зовнішнього середовища і потреб молодого покоління українців, яке виросло вже в суперечливих умовах становлення незалежної держави. Нам необхідно чітко спланувати свої дії на наступне десятиліття, щоб і надалі зміцнювати потужність і авторитет НаУКМА як сучасного науково-навчального комплексу, що притягає найдостойніших учених і викладачів для плідної співпраці з найталановитішими представниками молодого покоління українців - з метою розвитку здібностей кожної особистості, підготовки студентів до майбутньої ефективної діяльності у різних сферах сучасного життя.

МІСІЯ І МЕТА НаУКМА

Актуальні стратегічні ініціативи НаУКМА базуються на розумінні призначення для сьогоднішньої України найдавнішої вищої школи Східної Європи, що відродилася в 1991 році. Вони випливають із бачення нашої місії:

Місія НаУКМА - сприяти самореалізації спудеїв, викладачів, працівників НаУКМА та творенню високоосвіченої, національно свідомої особистості, здатної незалежно мислити і діяти згідно з принципами добра й справедливості.

 

У стратегічному плані розвитку НаУКМА на 2004-15 рр. ми також виокремлюємо мету НаУКМА на найближче десятиліття:

Мета НаУКМА - надавати сучасну освіту шляхом вільного творчого навчання та здійснення наукової діяльності відповідно до суспільних потреб, зумовлених розвитком української держави, науки, економіки та культури, а також глобальними процесами розвитку людської цивілізації.

 

Стратегічний план розвитку на 2004-15 рр. ґрунтується на передумові здобуття від держави для НаУКМА статусу експериментального науково-навчального комплексу випробування інноваційних освітніх технологій та методів поєднання навчального процесу з актуальними науковими дослідженнями і розповсюдження досвіду серед ВЗО України. Плановане одержання такого статусу - 2005 р.

Прогнозується, що в результаті реалізації цього стратегічного плану:

  • НаУКМА здобуде визнання незаперечного лідера як в освітній галузі України, так і в розробці певних наукових напрямків;
  • завершиться процес створення факультетів, шкіл маґістерських програм, мережі колеґіумів (по два колеґіуми в кожній області та в АР Крим);
  • усі навчальні програми будуть розвинені до рівня кращих європейських зразків;
  • зміст і структура навчальних програм будуть тісно пов'язані з фундаментальними науковими дослідженнями, що здійснюватимуться в комлексі НаУКМА, з одночасним чітким відстеженням й урахуванням важливих подій у суспільному житті й на ринку праці;
  • будуть створені належні умови для інтенсивних сучасних наукових досліджень, на базі яких ґрунтуватиметься навчальний процес;
  • управління НаУКМА буде спрощене, а адміністративна структура переоцінена й реформована через гармонізацію й узгодження виконавчих процедур;
  • НаУКМА утвердиться як школа, де основні зусилля спрямовуються не на просту передачу інформації від викладача до спудея, а на розвиток здібностей використовувати, застосовувати здобуті знання та вміння;
  • навчання в НаУКМА даватиме випускникам ще більші можливості для реалізації своїх здібностей і планів у житті;
  • вільне творче навчання у поєднанні із практичними навичками, здобутими в аудиторіях і лабораторіях, дозволять випускникам ефективно використовувати здобуті знання й уміння в своїй професійній діяльності;
  • потужний ендавмент, який планується довести до 200 млн. грн., забезпечить для НаУКМА реальну незалежність від політичної кон'юнктури і нестабільності державної підтримки;
  • факультети і кафедри великою мірою забезпечуватимуть підтримку своїх наукових програм коштом залучених іззовні ресурсів;
  • усі структурні підрозділи НаУКМА активно й ефективно здобуватимуть ґранти (як внутрішні, так і міжнародні) на наукові дослідження та забезпечення потреб навчального процесу;
  • історичне місцерозташування КМА на Подолі буде повністю освоєне, відремонтоване, відреставроване і являтиме собою цілісне університетське містечко, де раціонально поєднаються за своїм функціональним призначенням історичні пам'ятки із сучасними спорудами;
  • буде збудовано два сучасних студентських містечка;
  • НаУКМА зможе забезпечити необхідною соціально-побутовою інфраструктурою спудеїв і працівників;
  • розвинеться система студенського самоврядування;
  • випускники будуть істотно глибше пов'язані з НаУКМА і почуватимуть відповідальність за альма матер;
  • спудеї, професори та інші працівники НаУКМА братимуть активну участь у міжнародних програмах;
  • забезпечиться перехід на платне навчання, але з умовою, що 10% кращих студентів матимуть змогу одержати ґранти на повне або часткове покриття оплати за навчання, а 60% - довгострокові фінансові позики для оплати за навчання;
  • співвідношення між кількістю викладачів і спудеїв буде 1 : 7;
  • співвідношення між професорами/доцентами/старшими викладачами становитиме 40%:50%:10%;
  • усі учасники науково-навчального процесу ще чіткіше усвідомлюватимуть пріоритети освітньої концепції й обстоюватимуть духовні цінності НаУКМА.

 

НаУКМА складатиметься

  • із восьми факультетів: гуманітарних наук, соціальних наук і соціальних технологій, економічних наук, інформатики, правничих наук, природничих наук, еколого-медичних наук, теологічного;
  • із маґістеріуму з різноманітними школами, програми яких дозволятимуть випускникам бакалаврату спеціалізуватися у відповідних ділянках науки;
  • з аспірантури;
  • з докторантури;
  • з інституту післядипломної освіти;
  • з науково-педагогічного центру доуніверситетської підготовки.

 

До комплексу Києво-Могилянської академії входитимуть науково-дослідні структури, а також 50 колеґіумів.

ЯКІСТЬ АКАДЕМІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

Основне завдання перед НаУКМА на наступне десятиліття полягає в принциповій трансформації навчально-наукового закладу в науково-навчальний. Ми виходимо з того, що високоякісний навчальний процес можна забезпечити лише на базі солідних наукових досліджень. Без поєднання науки та освіти неможливий прорив до освітніх стандартів світого масштабу.

НаУКМА продовжуватиме розвивати класичні напрямки педагогічного процесу, зосереджуючи увагу на інтерактивному спілкування дослідника-викладача зі спудеями. Ми виходимо з переконання, що ніякі віртуальні реальності не замінять безпосереднього контакту суб'єктів педагогічного процесу. Саме останнє дасть випускникам потужний заряд особистісних вражень від взаємодії з викладачем, ґенеруватиме в ньому вміння творчо спілкуватися, креативність і критичність мислення. Проте ми вважаємо за потрібне створювати навчальні програми, засновані на використанні сучасних інформаційних технологій і підходів, хоч усе-таки розглядаємо їх як додаткові засоби до традиційних освітніх методів.

В обмежених рамках застосовуватиметься дистанційне навчання, переважно в інституті післядипломної освіти та в науково-педагогічному центрі доуніверситетської підготовки (НПЦДП).

Створення науково-навчального комплексу Києво-Могилянська академія.
Як наслідок якісних перетворень згідно зі стратегічним планом на 2004-15 рр. повинен постати комплекс, що складатиметься з доуніверситетських (колеґіуми, НПЦДП), університетських (бакалаврат, маґістеріум), післядипломних (інститут другої вищої освіти), постдипломних (аспірантура, докторантура) студій у поєднанні з мережею науково-дослідних інститутів і лабораторій, на базі яких здійснюється навчальний процес. Це може відбуватися як шляхом створення нових дослідницьких структур, так і шляхом кооперації з уже існуючими (переважно в системі НАН України або галузевих академій). Завершення створення комплексу - 2015 рік.

Створення лабораторії інноваційних методів навчання.
Сам педагогічний досвід, нагромаджений в НаУКМА, потребує вивчення, узагальнення й розповсюдження. Крім того, збільшується цікавий інноваційний потенціал в інших навчальних закладах, який також вартий уваги і впровадження. Плановане відкриття лабораторії - 2004 рік.

Створення еколого-медичного (медико-природничого) факультету.
Його можна утворити, поєднавши кілька кафедр і шкіл (кафедра екології, школа соціальної роботи, школа охорони громадського здоров'я). Можливий також інший варіант - створення медико-природничого факультету. Плановане відкриття факультету - 2005 рік.

Створення теологічного факультету.
Маємо здійснити прорив у цій ділянці, оскільки ще в Україні не узаконена така спеціальність. Базувати розробку цього проекту слід на досвіді подібного факультету в Чернівецькому університеті та, особливо, на досвіді методичних розробок Українського католицького університету (Львів). Плановане відкриття факультету - 2006 рік.

Створення інституту другої вищої освіти.
Така структура дозволить на базі розвинутих у НаУКМА програм надавати послуги з одержання другої вищої освіти, що є і залишатиметься актуальним у зв'язку з динамічними змінами ринку праці. Відкриття інституту - 2005 рік.

Упровадження сучасних інформаційних технологій в навчальний процес.
Зважаючи на розповсюдження сучасних навчальних програм на електронних носіях, необхідно домогтися їхнього ефективного розповсюдження на всіх факультетах, уміння і бажання викладачів користуватися цим матеріалом. Володіння такими технологіями повинно стати одним з істотних показників під час конкурсного обрання викладачів. До 2007 року всі викладачі повинні володіти такими навчальними програмами і використовувати їх.

Створення в бібліотеках НаУКМА умов для ефективної наукової роботи як бази організації навчального процесу.
Бібліотека повинна бути місцем книговикористання, книгопочитання, але також і мозковим центром університету, що пов'язаний незчисленним нитками з усіма світовими інформаційними ресурсами, які не тільки легкодоступні, але й постійно використовуються. Крім того бібліотека НаУКМА повинна стати сама одним із джерел світового інформаційного ресурсу, що вимагає тісної співпраці з усіма факультетами і програмами. Показник цього - її інформаційний ресурс і повноцінне його використання як своїми так і "сторонніми" читачами. Такого статусу і такого визнання Наукова бібліотека НаУКМА повинна набути не пізніше 2010 року.

ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ Й РОЗБУДОВИ НаУКМА

Питання забезпечення фінансової стабільності НаУКМА - ключове в забезпеченні виконання стратегічного плану з його акцентом на якісних змінах в організаційно-змістовній структурі та діяльності НаУКМА. Як державний університет, що має для України виняткове значення в історичному аспекті, а також і як авторитетний у світі, до певної міри вже знаковий навчальний і науковий заклад України, НаУКМА потребує істотної державної підтримки для розбудови необхідних інфраструктур та модельного розвитку. Ми ставимо перед собою завдання теоретично вирахувати і практично реалізувати модель університету, який, залишаючись державним, водночас буде реально самоврядним, автономним, фінансово спроможним. Для цього необхідно знайти критерії, яким повинен відповідати навчальний заклад з реальною самоврядністю.

РОЗБУДОВА УНІВЕРСИТЕТСЬКОГО МІСТЕЧКА

НаУКМА має унікальне місцерозташування - в центрі Подолу, там, де зароджувалася давня Києво-Могилянська академія. До архітектурного комплексу університету входять споруди різного часу забудови - від кінця XVI до другої половини XX століть. Серед них - 9 пам'яток архітектури та історії і одна споруда, яка є кандидатом у пам'ятки. На жаль, цілісність комплексу понівечена як руйнуванням переважно в 30-х рр. ХХ століття, так і контрастною до цілісного ансамблю забудовою пізнішого часу. Необхідно, з одного боку, зберегти все, що залишилося цінного, переконструювати і переобладнати будівлі, які цьому надаються, і знести будівлі, які перебувають у незадовільному стані або рішуче псують ансамбль. У 2003 році було розроблено проект упорядкування території НаУКМА, надання комплексу цілісності й визначення функціональної доцільності його структурування (колектив авторів під керівництвом С.Б.Рейдера). Цей проект може лягти в основу подальшої розбудови університетського містечка.

Реконструкція приміщення колишнього неврологічного і гастроентерологічного відділення лікарні №15 м.Києва (вул. Сковороди, 2) під Наукову бібліотеку.
Проект реконструкції здійснено Українським державним інститутом із проектування навчальних закладів. Вартість реконструкції - 7 млн. грн. За рішенням Кабінету Міністрів України про передачу нам цього будинку НаУКМА повинен самостійно відшукати кошти на реконструкці. Планове завершення реконструкції - 2005 р.

Освоєння приміщень Староакадемічного корпусу, де тимчасово розташована галерея сучасного мистецтва, під потреби Наукової бібліотеки.
У 2008 році закінчується чинність угоди про перебування в Староакадемічному корпусі галереї сучасного мистецтва і ці приміщення передаються для потреб Наукової бібліотеки.

Завершення реконструкції будинку по вул. Волоській 12.
Реконструкція будинку повинна бути завершена до кінця 2004 року. В ньому розміщатиметься інвестор - Ґете-інститут. Частина приміщень буде передана НаУКМА як готель у 2004 р.

Завершення реставрації Трапезної з церквою Святого Духу та Поварні з келіями Братського монастиря.
Завершено другий проект реставрації і пристосування цих пам'яток. Проект здійснено в 2003 році УкрНДІпроектреставрація. В цих спорудах розміщатимуться храм для потреба теологічного факультету, музей історії Києво-Могилянської академії та музей історії Київської духовної академії. Планове завершення реставраційних робіт - 2006 р.

Побудова житлового будинку по вул.Сковороди, 12.
Будинок планується спорудити коштом інвестора. Співробітники зможуть купувати в ньому квартири. Ведуться переговори про можливість одержання довгострокових кредитів. Плановане спорудження будинку - 2005 р.

Реставрація Конґреґаційної зали Староакадемічного корпусу НаУКМА.
Ця знаменита зала перебуває в аварійному стані, і після приєднання до Наукової бібліотеки приміщень першого поверху Староакадемічного корпусу буде реставрована одночасно з комплексним ремонтом даху. Планований час реставраційно-ремонтних робіт - 2006-07 рр.

Перший етап упорядкування історичної території Києво-Могилянської академії.
Перший етап упорядкування території планується в 2005-2006 рр. після завершення першочергових ремонтів та реконструкції споруд, що входять до комплексу університетського містечка, а також заміни зношених підземних комунікацій.

Одержання приміщення головного корпусу лікарні №15 і реконструкція його.
Організаційні заходи щодо передачі НаУКМА приміщення головного корпусу лікарні №15 планується завершити в 2005 році. Реконструкцію під потреби еколого-медичного факультету та факультету природничих наук здійснити до 2009 року.

Одержання і реставрація приміщень корпусу настоятеля з проскурнею та келій.
Ці будинки формально передані НаУКМА ще в 1993 році. Проте й досі в них перебують окремі служби лікарні №15. Усі спроби НаУКМА перебрати належні нам споруди шляхом переговорів залишилися безрезультатними. У 2004 р. буде подано судові позови про передачу нам цих будинків. Планована реставрація - 2004-05 рр. Пристосування для потреб навчального процесу.

Ремонт фасадів корпусу №4 (вул.Іллінська, 9).
Будинок збудований в 1975 році як казарма КВВМПУ. Планований час ремонтних робіт - 2006 р.

Реставрація і реконструкція Новоакадемічного корпусу (корпус №1).
Будинок збудовано в 1825-1884 рр. Необхідно виконати капітальний ремонт всього будинку із заміною дерев'яних конструкцій перекриття та даху. Реставраційно-ремонтні роботи планується розпочати після введення в експлуатацію колишнього головного корпусу лікарні №15. Плановане завершення робіт - 2014 р.

Реставрація і реконструкція корпусу №3.
Будинок збудовано спочатку одноповерховим у 1899 р. як монастирські лавки з дзвіницею. У 1904 р. над лавками надбудовано другий поверх. Після зруйнування Богоявленського собору Необхідно виконати капітальний ремонт всього будинку із заміною дерев'яних конструкцій перекриття та даху. Реставраційно-ремонтні роботи планується розпочати після введення в експлуатацію колишнього головного корпусу лікарні №15. Плановане завершення робіт - 2014 р.

Демонтаж корпусу №2.
Корпус споруджено в 1937 на місці зруйнованого у 1934 р. Богоявленського собору, який був споруджений у 1693-96 рр. Будинок перебуває в напіваварійному стані й не може в майбутньому функціонально використовуватися НаУКМА. Плановане завершення демонтажу - 2014 р.

Остаточне упорядкування історичної території Києво-Могилянської академії.
Остаточне упорядкування історичної території планується в 2012-14 рр.

РОЗБУДОВА СТУДЕНТСЬКОГО МІСТЕЧКА У ВОРЗЕЛІ

Студентське містечко у Ворзелі частково вирішує проблеми проживання студентів та аспірантів. У майбутньому воно буде перетворено на будинок відпочинку і конференційний центр Києво-Могилянської академії - після побудови студенського містечка в Києві з усіма необхідними інфраструктурами.

Утеплення і ремонт гуртожитку.
Гуртожиток потребує утеплення і проведення поточного ремонту до вересня 2004 року.

Забезпечення автономного теплопостачання студентського містечка.
Планується спорудження власної бойлерної - до вересня 2004 року.

Реконструкція будинку для готелю та конференційного центру.
Роботи планується провести в 2004-05 рр.

Перетворення студентського містечка на будинок відпочинку для працівників та спудеїв НаУКМА, а також у конференційний центр.
Роботи планується провести в 2007-10 рр.

ПОБУДОВА СТУДЕНТСЬКОГО МІСТЕЧКА В КИЄВІ

Створення нового студентського містечка є нагальною потребою НаУКМА. Передбачається, що в новому студентському містечку будуть розташовані гуртожитки, стадіон, плавальний басейн, спортивний зал, культурно-мистецький та студентський центр. Планується в 2004 році розпочати організаційні заходи щодо одержання земельної ділянки для цієї мети в Києві, проектування і поетапне зведення такого містечка до 2010 р.

© 2012-2024 Національний університет «Києво-Могилянська академія»
вул. Сковороди 2, Київ 04070, Україна